Eikö ole muuten älytöntä, että jos kotiäiti väsyy, ainoa vaihtoehto on laittaa lapset päivähoitoon?
Kunnille tulisi taatusti halvemmaksi järjestää kotiapua sitä tarvitseville.
Ihan vääristynyt tämä lapsiperheiden tukijärjestelmä :(
Kommentit (26)
Ja siihen saadaan rahat kun puretaan toi sairas subbarihoito!
t. väsynyt muttei vastuuntunnoton äiti
ja ennen olin ihan samaa mieltä kuin sinä. Kokeiltuani nyt kaikkia itse ostettavia apukeinoja (siivousta, hoitajia) on pakko sanoa, että se se vasta stressaavaa on. Siivoojat on mitä sattuu, peruvat koska sattuu ja rikkovat mitä sattuu, siivoavat jos siivoavat. Ja hoitajan kanssa esikoiselta murtui nenä (yhtä hyvin joo sattuu vanhempien kanssa, joo, mutta eipä ole meillä muiden kanssa näin käynyt) ja jo kaksi lasta on säikähdyksen aihe. Ja ohareita tulee holtittomasti. Ja puistotäti peruu jne.
Elämässä tapahtuu ja ei yhteiskunnan vastuulla ole sama kuin onnettomuusvapaa kuten lehdistä olemme lukeneet viime aikoina.
Itse en ole väsynyt, mutta muutamaa tapausta läheltä seuranneena olen tämän todennut. Yksityistä hoitajaa ei todellakaan saa samaan hintaan kun päivähoitopaikkaa. Kaikilla ei ole sukua, ystäviä tai muita läheisiä, jotka pystyisivät/ haluaisivat ottaa lapset hoitoon.
Ja toisekseen, yhteiskunnan kuuluu huolehtia jäsenistään.
Oletko sinä äiti? Toivottavasti et, sillä et näytä ymmärtävän, että äidin uupumuksen hoitaminen auttaa nimenomaan LASTA.
Vierailija:
Samalla hinnalla kuin tarha voi palkata iltapäiviksi hoitajan ulkoiluttamaan lapsia tai keksiä muita ratkaisuja itse. Miksi aina pitäisi yhteiskunnan hoitaa asiat ihmisten puolesta?
Meillä puistotäti on niin hirveän ronski etten hänelle veisi edes koiraa hoitoon. Kerhoja järjestetään yli 3veelle ja meillä kun tuo lapsi on 2. 5v eli puoli vuotta tässä nyt sitten mennään päivä kerrallaan minä sairaana ja lapsi ihanan vilkkaana ja terveenä..
Olisi ihan kiva saada OIKEASTI ihan oikeaa apua joskus
eikä lapseni päiväkodissa ole, mutta siihen olen pettynyt, millaisella työmoraalilla ihmiset nykyään töitään tekee, enkä enää kehottaisi ketään laskemaan puistotätien, siivoojien, kerhojen tai hoitotyttöjen varaan.
Päiväkoti on auki, vaikka joku siellä sairastuisikin ja jos tulee ohari, siitä voi edes valittaa jonnekin.
Sosiaalipuolelta ei saa apua kodin- ja lastenhoitoon, ellei ole kyse lastensuojelutapauksesta, mitä me emme ole.
Minun vanhempani ovat kuolleet, mieheni vanhemmat asuvat talvet Espanjassa ja kesät mökillään Taivassalossa, mikä ei ole meillä päinkään. Mieheni on ainoa lapsi, minulla on yksi sisko joka on itseäni 14 vuotta vanhempi, emmekä ole koskaan olleet läheisiä.
Mieheni menetti puolitoista vuotta sitten työnsä kun koko firma lopetti toimintansa Suomessa, nyt opiskelee aikuiskoulutuskeskuksessa uuteen ammattiin kun vanhalta alalta ei työtä löydy, ja lisäksi siivoaa iltaisin liikekeskuksessa, että meillä olisi edes vähän rahaa jolla elää.
Yksityisiin kodin- ja lastenhoitopalveluihin meillä ei ole varaa.
Päiväkotiin saisin isommat lapset ilmaiseksi alhaisten tulojemme takia.
Alan olla erittäin loppuunpalanut, pää hajoaa pian ihan oikeasti, ja aion hakea kahdelle isommalle lapselle (kaksoset 3 v 3 kk) päiväkotipaikkaa 2-3 päiväksi viikossa, 6 tuntia kerrallaan (lyhyemmäksi aikaa eivät kuulemma ota).
Sanokaa te av-mammat mitä sanotte, mutta minä itse tiedän että tämä on paras mahdollinen ratkaisu tällä hetkellä. Vielä en ole täysin zombie ja uupunut, mutta pian olen ellen tee asialle jotain.
Tuomitkaa huonoksi äidiksi, kivittäkää, valistakaa minua suurilla elämäntotuuksilla kuten " ei pitäisi tehdä lapsia jos ei niitä jaksa hoitaa" . Evvk. Tuossa ne lapset nyt on, niiden kanssa on vaan jotenkin jaksettava, ja koska huomaan että en jaksa yksin niin hankin apua!
T: väsynyt äiti, kaksospojat -03, tyttö -05 ja vahinko-koliikkivauva 2 kk (ihana, mutta erittäin vaativa hoidettava)
Muutimme omalle asuinalueellemme juuri siksi, että täällä on todella hyvin järjestetty kerhotoiminta (3-4 -vuotiaille srk kerho sekä avoimen päiväkodin 2-3 -vuotiaiden kerhot), puistotätitoiminta (aivan mahtava puistotäti, olen seurannut hänen toimintaansa jo aiemmin ennen kuin vein poikani sinne), perhekerhot (en itse kaipaa aikuisten seuraa, mutta joillekin se on henkireikä), perhejumpat, seurakunnan lastenhoitoapu (lukiolaiset, jotka käyneet lastenhoitokurssin) ja tietenkin MLL. Tässä siis nämä joita olemme itse käyttäneet ja varmasti on myös lisääkin. Ai niin ja siivoojana käytämme naapureidemme kehumaa henkilöä ja nyt meidän taloyhtiömme on varmaan hänen suurin työllistäjänsä.
Aina on ihmisissä erilaisia ja myös hoitajissa. Tärkeintä on se, että itse voi vaikuttaa valintoihin. Me halusimme tutustua huolella hoitajiin ennen kuin luovutimme kullanmurumme heidän hoitoonsa pariksi tunniksi.
T: Nro 2, kahden alle 4-vuotiaan äiti
kuin olla joskus seurakunnan kerhossa, joskus puistotädillä, joskus avoimen pk:n kerhossa, joskus kotosalla seurakunnan lastenhoitajan kanssa, ja joskus MLL:n hoitajan vastuulla?! Tuollainen pompottelu on varmasti lapselle moninverroin rassaavampaa kuin 2-3 päivää viikossa 6 tuntia kerrallaan tutussa päiväkodissa, jossa on tutut aikuiset ja tutut lapset!
Vierailija:
Muutimme omalle asuinalueellemme juuri siksi, että täällä on todella hyvin järjestetty kerhotoiminta (3-4 -vuotiaille srk kerho sekä avoimen päiväkodin 2-3 -vuotiaiden kerhot), puistotätitoiminta (aivan mahtava puistotäti, olen seurannut hänen toimintaansa jo aiemmin ennen kuin vein poikani sinne), perhekerhot (en itse kaipaa aikuisten seuraa, mutta joillekin se on henkireikä), perhejumpat, seurakunnan lastenhoitoapu (lukiolaiset, jotka käyneet lastenhoitokurssin) ja tietenkin MLL. Tässä siis nämä joita olemme itse käyttäneet ja varmasti on myös lisääkin. Ai niin ja siivoojana käytämme naapureidemme kehumaa henkilöä ja nyt meidän taloyhtiömme on varmaan hänen suurin työllistäjänsä.Aina on ihmisissä erilaisia ja myös hoitajissa. Tärkeintä on se, että itse voi vaikuttaa valintoihin. Me halusimme tutustua huolella hoitajiin ennen kuin luovutimme kullanmurumme heidän hoitoonsa pariksi tunniksi.
T: Nro 2, kahden alle 4-vuotiaan äiti
että ei se oma hyvä tilanne ole automaattisesti mahdollista muille. Ärsyttävää tulla pällistelemään tänne, että " miksi odotatte yhteiskunnan auttavan plää ja plää" , kun ei se oikeasti kuitenkaan ole mahdollista kaikille. Tuo sinun auvolasi on ihan takuuvarma poikkeus.
Perhetyön saa ainakin täällä suht. helposti.
toimii lastensuojelun alaisuudessa, tulevat kotiin hoitamaan lapsia ja keskustelemaan vanhempien kanssa.
Tavallisen ihmisen on mahdotonta saada sitä kautta apua, vaikka olisi miten poikki. Apua saa vain ne perheet, jotka on sossun erityistarkkailun alla...Kaunis ajatus, mutta ei ainakaan meidän kotikaupungissa toteudu!
juuri kyselin apua, kun joudun leikkaukseen, mutta eipä ole mitään, ei. nyt sitten tulee 75-vuotias äitini toiselta puolelta Suomea ja avuksi yritetään saada vielä joku muu hoitaja...
Jostain kumman syystä jaksan kotona paljon paremmin, ja töiden jälkeen on virtaa enemmän kuin vapaapäivinä. Saan enemmän aikaiseksi lyhyessä ajassa kuin ennen koko päivänä! Tottakai on niin, ettei kaikilla äideillä ole mahdollisuutta palata työelämään, mutta kannustan kyllä jatkamaan töiden hakua tai palaamaan koulun penkille.
Mikään ei ole niin tärkeää mielestäni kuin se, että väsynyt äiti pääsee sieltä kotiympyröistä pois. Minua ei saisi enää mikään jäämään vuosiksi kotiäidiksi, vaikka ennen sitä pidinkin erittäin tärkeänä lasten kannalta, että äiti on kotona. Nykyisin meidän perhe on onnellisempi kuin aikoihin kun olin kotiäitinä!
Töihin vaan, tai opiskelemaan. Saa naisenkin pää muuta ajateltavaa, ja saa olla muutakin kuin äiti!
Mä jaksan vaikka mitä kun olen työelämässä! Koti kiiltää ja lapsilla on iloinen äiti. Kotona masennuin ihan täysin:((.
Vierailija:
Jostain kumman syystä jaksan kotona paljon paremmin, ja töiden jälkeen on virtaa enemmän kuin vapaapäivinä. Saan enemmän aikaiseksi lyhyessä ajassa kuin ennen koko päivänä! Tottakai on niin, ettei kaikilla äideillä ole mahdollisuutta palata työelämään, mutta kannustan kyllä jatkamaan töiden hakua tai palaamaan koulun penkille.Mikään ei ole niin tärkeää mielestäni kuin se, että väsynyt äiti pääsee sieltä kotiympyröistä pois. Minua ei saisi enää mikään jäämään vuosiksi kotiäidiksi, vaikka ennen sitä pidinkin erittäin tärkeänä lasten kannalta, että äiti on kotona. Nykyisin meidän perhe on onnellisempi kuin aikoihin kun olin kotiäitinä!
Töihin vaan, tai opiskelemaan. Saa naisenkin pää muuta ajateltavaa, ja saa olla muutakin kuin äiti!
Mulla on työ joka vaatii henkisellä tasolla paljon + siihen yksin olen vastuussa kotiasioista ja lasten tarhaan viemisistä ja hakemisista joten ei toimi kyllä mulla.
Vierailija:
Mikään ei ole niin tärkeää mielestäni kuin se, että väsynyt äiti pääsee sieltä kotiympyröistä pois.
Samalla hinnalla kuin tarha voi palkata iltapäiviksi hoitajan ulkoiluttamaan lapsia tai keksiä muita ratkaisuja itse. Miksi aina pitäisi yhteiskunnan hoitaa asiat ihmisten puolesta?