Oma vanhempi riidoissa kummilapseni vanhempien kanssa
Kaipaisin vinkkejä ja näkökulmia tähän vaikeaan tilanteeseen.
Minulla on 15 v. kummityttö. Perheeni on tuntenut hänen sukunsa vuosikymmenien ajan.
Nyt on käynyt niin, että äitini, joka on aina ollut perheen kanssa paljon tekemisissä, on riitaantunut kummityttöni äidin kanssa. He eivät ole tällä hetkellä puheväleissä.
Minä en ole ollut asiassa missään roolissa, ja asunkin niin kaukana, ettemme ole jatkuvasti tekemisissä (minun vanhempani ja kummitytön perhe asuvat samalla suunnalla).
Kuulemani perusteella olen sitä mieltä, että kummitytön äiti on käyttäytynyt överisti riidan kohteena olevassa asiassa, mutta en ole tätä hänelle tietenkään sanonut.
Haluaisin jatkaa yhteydenpitoa kummityttöön. Hänellä on rippijuhlatkin tulossa nyt kesällä. En halua kuitenkaan joutua tilanteeseen, jossa minua yritetään väkisin repiä jommankumman kiistan osapuolen puolelle. Kummitytön äidillä on myös taipumusta niputtaa minut (olen häntä noin 10 v. nuorempi) herkästi edelleen lapsuudenperheeseeni, vaikka olen jo yli kolmekymppinen.
Haluaisin esimerkiksi edelleen mennä kummitytön rippijuhliin kesällä. Minua kuitenkin suoraan sanottuna pelottaa millaiseen välikäteen joudun. Olen varma siitä, että minua jotenkin yritetään sotkea asiaan. Enkä ole varma haluaako kummitytön perhe minua sinne. Asia surettaa, sillä en ole ollut riidassa mitenkään osallisena, enkä halua menettää kummityttöäni.
Olisi mukavaa kuulla ajatuksianne!
Kommentit (8)
Menet rippijuhliin jos saat kutsun. Et puhu oma-aloitteisesti heidän riidastaan mitään. Jos kummilapsen äiti ottaa asian puheeksi, niin sanot ettet haluaisi sekaantua toisten riitoihin tai vaihtoehtoisesti muuten yrität selviytyä mahd. pienellä kannanotolla kyseiseen riitaan.
Eipä se sinuun liity mitenkään, mitä äitisi tekee. Olet jo aikuinen ja elät omaa elämääsi.
Mikä tässä nyt on ongelma? Äidit hoitavat asiansa keskenään ja sinä pystyt siitä sopasta erossa. Niin helppoa se on.
Suoraan sanottuna aika avutonta, jos kolmekymppinen ei saa pidettyä 15-vuotiaaseen yhteyttä ilman äitien osallistumista asiaan. Rippijuhlissa keskityt tietenkin juhliin etkä mihinkään riitoihin.
Kummityttö ja sinä ette liity asiaan mitenkään. Aiotko hylätä nuoren urpojen aikuisten takia? Kerää itsesi, olet aikuinen ja selviät kyllä vaikka tilanne olisi kiusallinen.
Aika pumpulissa on saanut kasvaa, jos tuo on jotenkin pelottava tilanne. Kasva aikuiseksi ja käyttäydy sen mukaisesti.
Palstahullu taas ajatuksia kyselemässä.
Minusta sinun pitää jutella asia kummitytön vanhemman kanssa ja kertoa nämä ajatuksesi hänelle
Ja kertoa myös se, että kummius on sinulle tärkeää ja toivot ettei kahden muun osapuolen väliset ristiriidat tule tuon kummisuhteen väliin. Puhuisin myös äidille ja yrittäisin saada hänet sopimaan välit kummitytön äitiin.