Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Prepaid-korttia ostamassa

Vierailija
17.02.2023 |

Kaupan kassa epäili, että onko minulla oikeutta ostaa varapuhelimeeni prepaid-korttia. Väitti, ettei edes heidän kaupassaan taida olla niitä. Neuvoin, kuinka monta askelta ja mihin suuntaan hänen pitää liikahtaa ja minkä kaapin ovelle kätensä asettaa saadakseen prepaid-kortteja.

Kun kysyin, että onko Suomen lainsäädäntö kiristynyt prepaid-korttien suhteen niin myyjä ei vastannut vaan pyysi nähdä henkilöllisyystodistukseni. Näytin sen ja maksoin kortin.

Otan aina matkoille mukaan vanhan puhelimeni, johon laitan prepaid-kortin kaiken varalta. Siten minulla on aina käsillä apu jos täytyy kuolettaa luottokortteja jne. Kuinka ihmeessä tällainen käytös voi olla muille noin tuntematonta. Käsittääkseni prepaid-kortteja saa myydä vaikka pikkulapsille, joilla on rahaa maksamiseen.

Mistä kassahenkilön käytös johtui?

Olen kaupan vakioasiakas, mutten tuntenut ilmeisesti satunnaisesti tunteja tekevää kassaa, joka saattaa olla opiskelija. Luulin, että nuoret ihmiset ovat nohevia ja osaavat vaikka pyytää minua avaamaan Finlexin jos lainsäädäntö korttien suhteen on muuttunut.

Tiedän, että monessa Euroopan maassa ei saa myydä prepaid-kortteja henkilöllisyyttään todistamasta rikollisuuden vuoksi. Suomessa ei ole vielä edes käsittelyssä vastaavaa lakimuutosta. Sen vuoksi ihmettelin
henkilöllisuuden tarkastamista. Kassa sai henkilöllisyyteni joka tapauksessa tietoonsa bonuskorttia ja luottokorttia käyttäessäni.

Olin kaupassa ihan perussiisteissä vaatteissa ja peseytyneenä. Miksi kassa käyttäytyi kuten käyttäytyi?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytös on voinut johtua siitä, kuten arvelit, että tilanne oli myyjälle uusi.

Vierailija
2/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko sen vuoksi henkilöllisuustodistusta kysyä? Raaputusarvat ovat samassa paikassa eli prepaidien säilytyspaikka ei vaatinut häneltä edes kassalta poistumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko sen vuoksi henkilöllisuustodistusta kysyä? Raaputusarvat ovat samassa paikassa eli prepaidien säilytyspaikka ei vaatinut häneltä edes kassalta poistumista.

Jos hän luuli, että kun raaputusarpojen ikäraja on 18 niin prepaidiakin varten pitää kysyä kaiken varalta ikää?

Vierailija
4/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäili sun suunnitelevan rikosta, ennalta ehkäsyn nimissä multa vaati kauppa

papereita kun yritin mökille ostaa uudet aterimet, tai näin selitettiin.

Vierailija
5/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa pyydettiin paperit kun ostin säilykekirsikoita. Niitä kuulemma käytetään alkoholillisten drinkkien tekemiseen.

Vierailija
6/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

epäili sun suunnitelevan rikosta, ennalta ehkäsyn nimissä multa vaati kauppa

papereita kun yritin mökille ostaa uudet aterimet, tai näin selitettiin.

Olen kyllä ihan keskiluokkaisen näköinen, keski-ikäinen nainen. Minuntyyppiseni ihmiset taitavat olla rikollisten vähemmistössä.

Vierailija
7/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksoit käteisellä niin piti ottaa nimi ylös kun poliisit tulee kyselemään. Jos olisit maksanut kortilla niin ne poliisit saisi tiedot pankin kautta. Nämä asiat oppii kun katsoo jenkkirikossarjoja.

Vierailija
8/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä täällä tapahtuu? Ei nyt oo aprillipäivä

Vierailija
9/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maksoit käteisellä niin piti ottaa nimi ylös kun poliisit tulee kyselemään. Jos olisit maksanut kortilla niin ne poliisit saisi tiedot pankin kautta. Nämä asiat oppii kun katsoo jenkkirikossarjoja.

Sanoin jo alussa, että maksoin ostokset kortilla. Eipä ole poliisi vieläkään minuun yhteyttä ottanut, vaikka prepaid tuli työreissulla käytettyä.

Vierailija
10/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvinnut varmistaa henkilöllisyys jo pitempään kaikilta Prepaidia ostavilta. Rikolliset pistävät lapsia ja puliukkoja ostamaan pientä korvausta vastaan joten hyöty taas tasan nolla.

Vierailija
11/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle eräs yritys ei myy tuotteitaan joita tarvitsen raivorehellisessä työssäni yrittäjänä. Ei ole maksuhäiriöitä tms.

Paikan päällä ei voi käydä vaan tilaukset on tehtävä netissä joten he eivät ole edes nähneet minua, mutta minun pitäisi ensin saada tarjous tuotteesta, koska hinnat eivät ole missään nähtävillä. Maksuhäiriöitä ei ole koskaan ollut.

Vähän ohi aiheen mutta kaikenlaista voi sattua.

Jos soitan liikkeeseen, ensin vastataan ystävällisesti, mutta sitten keskustelu tyssää. Kuulostaa siltä kuin he törmäisivät johonkin tietoon tai arvioon minusta jonka vuoksi puhelu sitten katkaistaan luonnottomalla tavalla ilman selitystä.

Vierailija
12/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvinnut varmistaa henkilöllisyys jo pitempään kaikilta Prepaidia ostavilta. Rikolliset pistävät lapsia ja puliukkoja ostamaan pientä korvausta vastaan joten hyöty taas tasan nolla.

Missä tästä on uutisoitu?

Vierailija
13/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Snacka strunt. Man köper ett kort för cash från kiosken. Sedan laddar man det genom att med kontanter köpa taltid. Telefonen som man sätter chippet i är inte från Finland.

Vierailija
14/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärrällä myydään kyselemättä.

Vierailija
15/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaako ne muka ylös johonkin sen henkilöllisyyden? Mihin?

Vierailija
16/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle eräs yritys ei myy tuotteitaan joita tarvitsen raivorehellisessä työssäni yrittäjänä. Ei ole maksuhäiriöitä tms.

Paikan päällä ei voi käydä vaan tilaukset on tehtävä netissä joten he eivät ole edes nähneet minua, mutta minun pitäisi ensin saada tarjous tuotteesta, koska hinnat eivät ole missään nähtävillä. Maksuhäiriöitä ei ole koskaan ollut.

Vähän ohi aiheen mutta kaikenlaista voi sattua.

Jos soitan liikkeeseen, ensin vastataan ystävällisesti, mutta sitten keskustelu tyssää. Kuulostaa siltä kuin he törmäisivät johonkin tietoon tai arvioon minusta jonka vuoksi puhelu sitten katkaistaan luonnottomalla tavalla ilman selitystä.

Joku saman niminen, jolla maksuhäiriöitä tms? 

Vierailija
17/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa pyydettiin paperit kun ostin säilykekirsikoita. Niitä kuulemma käytetään alkoholillisten drinkkien tekemiseen.

Tää on kyllä jo uskomatonta. Kysyntäänkö henkkarit, jos ostaa hiivaa? :D

Vierailija
18/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, mihin käyttötarkoitukseen olit ostamassa niitä? Itse käytän mm. hedelmäsalaatissa, täytekakun koristeena tai hedelmäkakussa (kuivakakku).

Vierailija
19/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä jo uskomatonta. Kysyntäänkö henkkarit, jos ostaa hiivaa? :D

Syytä olisi ainakin jos joku ostaa samalla myös hienosokeria ja appelsiinimehua.

Vierailija
20/24 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin monta vuotta sitten matkaa varten prepaid-liittymän. Prismassa sen osaston öyyjä vakuutti, että toimii kreikassa.

No ei toiminut ulkomailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä