nilkkojen turvotus synnytyksen jälkeen...
eli mulla oli raskausaikana tosi pahoja suonikohjuja jaloissa ja hieman turvotustakin, mutta nyt kun olen synnyttänyt (viime pe) niin sen jälkeen mun nilkat ovat olleet turvonneet myös , luulin että raskaus helpottaaa näiätä vaivoja...onko muilla vastaavaa? mistä mahtaa johtua?
Kommentit (7)
Mulla oli esikoisen aikana jonkin verran turvotusta. Sitten vajaa viikko synnytyksen jälkeen jalat paisui aivan totaalisiksi puupökkelöiksi. Jos kengät erehtyi ottamaan pois, niitä ei enää saanut takas. Ajattelin, että johtui osaksi siitä, että istuin 7-8 h päivässä teho-osastolla esikoisen sängyn vieressä enkä lepäillyt/makaillut tai syönyt terveellisesti tai juonut tarpeeksi. Ei oikein tuntunut merkitykselliseltä siinä vaiheessa, kun poika taisteli elämästään. No, kuitenkin turvotus laski sitten olisko ollut noin viikossa ja samalla paino hujahti sellaiset 5 kg alas eli hitusen oli nestettä kehossa :o)
Arvelisin siis, että voipi olla ihan tavallinen ilmiö (ainakin oletan omalta kohdaltani uusiutuvan tässä toisessakin raskaudessa), jonka kyllä mun mielestäni pitäisi mennä viikossa-kahdessa ohi. Yritä lepäillä ja pitää jalkoja ylhäällä, juoda paljon ja syödä ei-suolaisia ruokia, niin eiköhän se siitä. Jos tulee oikein tukala olo, niin kysele neuvolasta ohjeita.
A.A. rv 19+5 (ja terve esikoinen)
ps. mistä toi sun nimimerkki tulee? Mä oon harrastanut pistooliammuntaa ja viimeiset vuodet mulla oli steyr-merkkinen ase. Siksi vaan pisti silmään..
itselläni turvotus tuli yhdessä synnytyksessä heti synnytyksen jälkeen vasta. Ja kesti 5pvää pahana (ei voinut pitää sukkia saatikka kenkiä), ja sitten helpotti. Kysyin sairaalassa, mikäs nyt tuli, niin pitivät siellä ainakin ihan normaalina ja viikossa pitäisi helpottaa.
A.A.Mats:
ps. mistä toi sun nimimerkki tulee? Mä oon harrastanut pistooliammuntaa ja viimeiset vuodet mulla oli steyr-merkkinen ase. Siksi vaan pisti silmään..
No sehän on loistava itävaltalainen traktorimerkki! =)
viimeisen kuukauden eli helteisen heinäkuun ajan sen mukaista! Vain lenkkarit mahtu jalkaan ja tuntui, etten edes muistanut miltä nilkkani näyttävät.
Odotas vaan, heti synnytyksen jälkeen oli niin nilkat kuin jalkaterätkin NIIIN turvoksissa, että ihan säikähdin. Kättärin lipsukkaatkaan ei mahtuneet jalkaan, joten tepastelin pelkkien sukkien kanssa:) Muutaman päivän synnytyksen jälkeen jalkani palautuivat normaaleiksi ja omasta mielestä ne näytti ihan nälkiintyneen nilkoilta, niin kauan siitä oli aikaa, kun olin ne viimeksi omankokoisinaan nähnyt.
Ja kaikki oli kuulemma ihan normaalia.
Gynen selitys, jota en enää niin tarkalleen muista, liittyi maitohormooniin.
Kun soitin hänelle hädissäni kun jalat turposivat yhdessä yössä, hän kysyi heti, syökö lapsi/imetätkö usein yöllä. Joo, oikea tissi-iilimato meillä asui silloin.
Mulla kans kolmantena päivänä synnytyksestä turposi nilkat ja jalkapöydät aivan järkyiksi. ennen synnytystä ei ollut turvotusta ollenkaan. Näytin kätilölle ja hän kysyi heti, että onko maito noussut rintoihin ja kyllähän se oli. Siitä siis johtuu.
jo raskaana ollessani, mutta pari päivää synnytksen jälkeen vielä enemän nilkat turvoksissa. Eräs lääkäri sanoi että se voi johtua myös raskausmyrkytyksestä. Myrkytystä minulla ei todettu ennen synnytystä, vasta jälkeen päin sain kuulla, että oli ainakin lievää myrkytystä. Viimeisellä raskausviikolla tuli mahaan ihottumaa ja synnytyksen jälkeen puhkesi koko kroppaan todella paha ja kutiseva ihottuma. Sekin siis viittaa r.myrkytykseen.