Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kalorien laskemisessa on niin paha?

Vierailija
16.02.2023 |

Olen pitänyt ruokapäiväkirjaa painonhallinnan apuna jo vuosia. Käyn myös vaa'alla joka aamu. En ole lihonut enkä sairastunut syömishäiriöön. Nuo asiat vievät 10 minuuttia päivässä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energian yksikkö on joule.

Vierailija
2/14 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se paha ole vaan täysin turhaa. Kalorit ovat humpuukia, koska kukaan ei a) pysty tarkasti laskemaan yhdenkään ruoka-aineen kalorimäärää tai b) sitä, miten yksittäinen ihmiskeho niitä käyttää energiaksi.

Sama kuin laatisit ruokavaliosi I Ching -kirjan oppien mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mikään jos jaksat sitä tehdä. Itse en jaksaisi olla noin järjestelmällinen. 

Ei tosin siltikään syömishäiriötä tai ylipainoa.

Vierailija
4/14 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka ja syöminen ei ole enää juuri kenellekkään järki asia.

Vierailija
5/14 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se paha ole vaan täysin turhaa. Kalorit ovat humpuukia, koska kukaan ei a) pysty tarkasti laskemaan yhdenkään ruoka-aineen kalorimäärää tai b) sitä, miten yksittäinen ihmiskeho niitä käyttää energiaksi.

Sama kuin laatisit ruokavaliosi I Ching -kirjan oppien mukaan.

Ruokavaliooni kuuluu erilaisia ruoka-aineita ja jos paino meinaa alkaa nousta syön hieman vähemmän kaloreja. On toiminut tähän saakka.

Vierailija
6/14 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tapa se on. Siinä oppii vähitellen paljonko missäkin on kaloreita ja alkaa myöhemmin mennä annoskoot kohdilleen ihan luonnostaan. Eli jossain vaiheessa sitä laskentaa ei enää tarvita. Itse laskin 2 vuotta kaloreita ja laihduin 20 kiloa. On ne kalorien määrät ihan hyvä tiedostaa.

Helpoiten se laskeminen tapahtuu sulamo.fi:ssä jos sinne ostaa jäsenyyden. Se laskee samalla kaikki muutkin ravintoarvot.

Vierailija
7/14 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla kyllä syömishäiriö. Koska sulla ilmeisesti koko ajan raksuttaa kalorimittari päässä, niin se on jo merkki siitä. Jos on normaali suhde syömiseen, niin osaa kyllä sopivasti syödä laskematta. Mulla meni vuosikaudet siihen että opettelin pois tuosta kalorien laskemisesta. Edelleenkin meinaa välillä lipsahtaa siihen, mutta saan kierteen katkaistua aina ajoissa.

Enkä oo muuten lihonut. Koska mä syön kuunnellen kehoani.

Vierailija
8/14 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sulla kyllä syömishäiriö. Koska sulla ilmeisesti koko ajan raksuttaa kalorimittari päässä, niin se on jo merkki siitä. Jos on normaali suhde syömiseen, niin osaa kyllä sopivasti syödä laskematta. Mulla meni vuosikaudet siihen että opettelin pois tuosta kalorien laskemisesta. Edelleenkin meinaa välillä lipsahtaa siihen, mutta saan kierteen katkaistua aina ajoissa.

Enkä oo muuten lihonut. Koska mä syön kuunnellen kehoani.

Jos on päässyt lihomaan reippaasti, niin se suhde ruokaan on jo häiriintynyt. Siihen on monen kohdalla pakko kehittää jokin menetelmä jolla hahmottaa mitä sen annoskoon pitäisi olla jotta palaisi normalipainoon. Numeroilla laskemalla ei ainakaan voi mennä pieleen.

- Ei ap

Vierailija
9/14 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinia tarvitsee noin 1,1–1,3 grammaa/painokilo/päivä.

Rasvaa (mielellään pehmeää) noin 60-80g päivässä.

Hiilihydraattien tarve on noin 200400 grammaa päivässä, 5 grammaa painokiloa kohden.

Suolaa max 4g.

Jne...

Kaikkihan nämä pitää laskemalla laskea jos haluaa optimoida terveyttään, laihtumistaan, lihaskasvuaan tai mitä nyt kukin tavoitteleekaan. Kalorit on vain yksi asia mitä laskea. Ei se nyt automaattisesti ole mitään syömishäiriötä jos käyttää matematiikkaa ruokavaliossa. Miksi ei saisi tiedostaa syömänsä ruuan koostumusta ja olisi jotenkin parempi syödä vaan säkällä oikein?

Vierailija
10/14 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii varmaan OCD ja mielialahäiriöiselle, mutta ei normaaliin elämään. Fiksu ymmärtää, että vaikka kalorit ovat olleet ruokatarvikkeissa vuosikymmeniä, eivät ne ole laihduttaneet kansaa.

Vierailija
11/14 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sulle varmaan sitten ole mitään pahaa, kun kerran viitsit ja jaksat tuota vuosikausia. Mutta useimmille käy vaan niin, että kalorien kirjaaminen ja jokaisen suupalan seuranta jää arjen kiireissä, ja sitten voi repsahtaa enemmänkin. 

Itse olen laihduttanut yhteensä 58 kg, ja kirjasin kaloreita vain 2 viikkoa. Sen tein selvittäääkseni, mistä ne liikakalorit arjessani tulee. Mutta sen jälkeen en nähnyt mitään tarvetta laskea kaloreita, opettelin vain periaatteita joiden mukaan syön kuten aina puolet annoksesta kasviksia tai että en syö nälkään voileipiä vaan vaikka pienen salaatin ja yhden leipäviipaleen tms.

Vierailija
12/14 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilihydraattien tarve on noin 200400 grammaa päivässä, 5 grammaa painokiloa kohden.

Suolaa max 4g.

Jne...

Kaikkihan nämä pitää laskemalla laskea jos haluaa optimoida terveyttään, laihtumistaan, lihaskasvuaan tai mitä nyt kukin tavoitteleekaan. Kalorit on vain yksi asia mitä laskea. Ei se nyt automaattisesti ole mitään syömishäiriötä jos käyttää matematiikkaa ruokavaliossa. Miksi ei saisi tiedostaa syömänsä ruuan koostumusta ja olisi jotenkin parempi syödä vaan säkällä oikein?

Kyllä tuolalista toki saa tehdä jos kiinnostaa. Useimpia ei kiinnosta ainakaan pidempää aikaa. Ihmiselimistö tulee toimeen hyvin monenlaisella ravinnolla, ei tuollainen optimointi tavalliselle ihmiselle ole mitenkään tarpeen. Jollekin huippu-urheilijalle ehkä, eipä juuri muille. Itse en ole koskaan moisia laskenut, ja proteiinia tiedän syöväni vegetaristina paljon vähemmän kuin tuo suositeltu määrä, mutta niin vaan olen hyvin terveenä ja hyvinvoivana elänyt noin 50 vuotta jo.

Vierailija
13/14 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolaa max 4g.

Jne...

Nykyaikaisilla kalorinlaskentatavoilla (ts. erilaiset sovellukset) nämäkin tulevat siinä mukana ihan itsestään. Itselläni on laskurissa kaloritavoitteen lisäksi säädetty myös proteiinin, hiilihydraatin ja rasvan päivittäinen määrä. Tarkoitus on jatkaa tätä kunnes olen tavoitepainossa ja oppinut syömään sen mukaisesti.

Vierailija
14/14 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkökulma: Jos palkkaat itsellesi personal trainerin ja se PT tekee sulle ruokavalion, niin arvatkaa mitä? PT on laskenut ruokavalioon juuri sinulle räätälöidyn kalorimäärän. Tätä ei kukaan paheksu.

Miksi se olisi eri asia jos tekee sen laskutoimituksen itse?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän