Teams mikrofonin avaus
Laitoin äsken mikrofonin kiinni täysin varmasti. Jälleen oli sellaisen opettajan tunti joka avasi mikrofonin. En nyt tiedä kuuliko asiaa koko luokka. Toivottavasti ei, koska oli henkilökohtainen asia. Olin ojentuneena sivulle päin ja takaisin kääntyessä luki että joku muu olisi mykistänyt minut. Saan kavereilta tietää oliko asia näin, että kaikki kuulivat mitä puhuin. Kysymys kuuluu saako joku avata sun mikrofonin. Onko se laissa sallittua. Tietokone on pöydällä ja itse en pystynyt millään avaamaan. Mennäänkö liian henkilökohtaiselle tasolle. Itse en siis teamsiä ole vaatinut, mutta koronan jälkeen opettajat ei ole jaksaneet tulla koululle!!! Jos heillä on vaan patin tunnin päiviä ja aduvat edempänä. Mielestäni kotona muun perheen on oikeus puhua ettei koko luokka kuule.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi etten huutanut. Lapsi kertoi asiansa, mutta sellaisen mitä ei olisi kaikkien tarvinnut kuulla. Aikuisten kesken ei niin vakavaa, mutta jos joku kuuli ettei myöhemmin aiheesta kiusata..
Opi pitämään mikki kiinni.
Mä en avannut vaan opettaja avasi mikrofonin. Hitto kun on vaikea ymmärtää. Teamsillä pystyy avaamaan toisen mikrofonin kun jakaa ryhmiin.
Kysymykseni siis kuuluu onko se laissa sallittua. Ei siis sitä että pystyykö näin tehdä. Tiedän että pystyy kun käyttänyt melkein päivittäin pari vuotta. Mutta täällähän on tähän aikaan yleensä ne jotka eivät varmaan ole ikinä edes sitä käyttäneet.
niin tyhmä kysymykseni kuin onkin, niin vastataan nyt että kyllä, on laissa sallittua. On sinun ja lapsesi idiotismia puhua asiaan liittymättömiä juttuja kun sun pitäis olla aktiivisena opiskelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa AINA poistua siksi aikaa Teamsistä kun on lääkäripuhelu tms. On kuultu vaivoja, henkilötunnuksia jne. Liittykää puhelun jälkeen uudelleen. Ope ei tiedä oliko tekninen ongelma vai mikä.
Täytyy jatkossa muistaa sammuttaa. Asia nyt ei noin vakava. Luojan kiitos. Ihan vaan lapsi kertoi pissanneensa sänkyyn, mutta ikää hällä yli 10 vuotta. Muun perheen yksityisyys tässä mua puhuttaa enemmän.
Oma mokasi, jos joku yksityisyydensuojaa rikkoi niin sinä, hoitaessasi lapsen privaattiasioita kesken Teamsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi avata! Tätä on turha vääntää. Tätä on käytety todella paljon ryhmätehtävissä. Opettaja jakaa huoneisiin. Luokan esim kateen osaan ja avaa kaikkien mikrofonit !
Ei opettaja tee tuota mauaaliesti, vaan se taitaa olla oletusasetuksena. Sama kun kaikki palaavat päähuoneeseen. Mikkiä kannattaa kytätä.
No ei meillä kyllä aukea mikit koskaan automaattisesti. Ihan riviosallistujana välillä suljen muiden auki unohtuneita mikkejä, mutta en saa niitä avattua.
No meilläpä aukeaa aina kun liittyy kokoukseen tai huone vaihtuu.
Voihan opettaja sinulta luokassakin kysyä yllättäen kysymyksen. Ajattelisin, että kysymyksessä on sama asia.
Heh, tänään juuri yksikön tilannekatsauspalaverissa taustalta kuului jonkun naisen kuvausta alapään vuotovaivoistaan, ilmeisesti lääkäriaikaa koitti saada. "Kuukautiskuppi täyttyy 2 tunnissa", "on hyytymäklönttejä paljon mukana", "ei haise muulta kuin vereltä", "vuotanut jo 3 viikkoa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi avata! Tätä on turha vääntää. Tätä on käytety todella paljon ryhmätehtävissä. Opettaja jakaa huoneisiin. Luokan esim kateen osaan ja avaa kaikkien mikrofonit !
Ei opettaja tee tuota mauaaliesti, vaan se taitaa olla oletusasetuksena. Sama kun kaikki palaavat päähuoneeseen. Mikkiä kannattaa kytätä.
Eli aukeaa kun palataan takaisin huoneesta? Huoneessa ollessa sen suljin ja katsoin ettei ole auki. Mutta takasin tullessa luki että mikki suljettu. Kiitos kun joku muukin on näitä käyttänyt ja tietää tämän olevan mahdollista!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa AINA poistua siksi aikaa Teamsistä kun on lääkäripuhelu tms. On kuultu vaivoja, henkilötunnuksia jne. Liittykää puhelun jälkeen uudelleen. Ope ei tiedä oliko tekninen ongelma vai mikä.
Täytyy jatkossa muistaa sammuttaa. Asia nyt ei noin vakava. Luojan kiitos. Ihan vaan lapsi kertoi pissanneensa sänkyyn, mutta ikää hällä yli 10 vuotta. Muun perheen yksityisyys tässä mua puhuttaa enemmän.
Oma mokasi, jos joku yksityisyydensuojaa rikkoi niin sinä, hoitaessasi lapsen privaattiasioita kesken Teamsin.
Miten niin. Lapsi huikkasin että onko mikki kiinni. Sanoin että on. Käännyin häneen päin ja kertoi. Sitten käännyin takaisin luki näin!
Vierailija kirjoitti:
Voihan opettaja sinulta luokassakin kysyä yllättäen kysymyksen. Ajattelisin, että kysymyksessä on sama asia.
Luokassa vaan ei ole mun muuta perhettä mukana. Minne voisin lapseni hävittää etä koulun ajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin. Lapsi huikkasin että onko mikki kiinni. Sanoin että on. Käännyin häneen päin ja kertoi. Sitten käännyin takaisin luki näin!
Huonoa tuuria toki, mutta sinä olit se joka ei keskittynyt oppituntiin. Lasten asiat hoidetaan muulla ajalla tai poistutaan kokouksesta siksi aikaa, jos ei hetkeä odottaa voi.
Teamisissa ei teknisesti pysty avaamaan kenenkään muun mikrofonia kuin omansa. SULKEMAAN pystyy, muttei avaamaan. Eli jos mikkisi on ollut auki, moka on ihan omasi. Se voi seurata esim siitä, että headset ei toii yhteen ohjelman kanssa.
Sen sijaan teams kyllä välillä muistuttaa siitä, etttä mikkisi on myksitetty, vaikka seolisi ollut mykistetty jo kauan. Kyse ei siis ole siitä, että sen olisi joku mykistänyt juuri nyt, vaan siitä, että ohjelma huomaa sinun puhuvan, eli mikkiisi tulevan ääntä ja se huomauttaa, että jos kuvittelet puhuvasi ryhmälle niin eivät kuule kuitenkaan kun ääni ei lähde eteenpäin .
Vierailija kirjoitti:
Joo, sen palaverin mikrofonit voi kokouksen ylläpitäjä avata ja sulkea, mutta jos itse suljet laitteesi mikrofonin, niin palaverin kautta sitä laitteesi mikrofonia ei voi avata
Vierailija kirjoitti:
Muun perheen on oikeus puhua? Eikö sinun perheelläsi saa olla mitään oikeuksia sitten?
Siis sitähän tässä justiin kirjoittettiin muun perheen oikeuksista.
TEAMSissä ei ole mahdollisuutta jakaa jengiä eri ryhmähuoneisiin eikä avata muiden osallistujien mikkejä.
ZOOMissa on . Ehkä ohjelmat menevät aapeellä sekaisin, ehkä hän ei muista mitä on käyttänyt, tai ehkä hän on keksinyt koko jutun ja pohja meni huonosti kun hän ei muista ohjelmien eroa.
Vierailija kirjoitti:
Teamisissa ei teknisesti pysty avaamaan kenenkään muun mikrofonia kuin omansa. SULKEMAAN pystyy, muttei avaamaan. Eli jos mikkisi on ollut auki, moka on ihan omasi. Se voi seurata esim siitä, että headset ei toii yhteen ohjelman kanssa.
Sen sijaan teams kyllä välillä muistuttaa siitä, etttä mikkisi on myksitetty, vaikka seolisi ollut mykistetty jo kauan. Kyse ei siis ole siitä, että sen olisi joku mykistänyt juuri nyt, vaan siitä, että ohjelma huomaa sinun puhuvan, eli mikkiisi tulevan ääntä ja se huomauttaa, että jos kuvittelet puhuvasi ryhmälle niin eivät kuule kuitenkaan kun ääni ei lähde eteenpäin .
Sä nyt et tiedä mistä puhut. Tässä keskustelussa on ilmeisesti mun lisäksi 1 joka on käyttänyt teamssin eri toimintoja.. tiedän sen merkin jossa jos minä puhun. Sen verran paljon olen teamssiä käyttänyt muuhun kuin pelkkiin yksinpuheluihin kuuntelijana.
Vierailija kirjoitti:
TEAMSissä ei ole mahdollisuutta jakaa jengiä eri ryhmähuoneisiin eikä avata muiden osallistujien mikkejä.
ZOOMissa on . Ehkä ohjelmat menevät aapeellä sekaisin, ehkä hän ei muista mitä on käyttänyt, tai ehkä hän on keksinyt koko jutun ja pohja meni huonosti kun hän ei muista ohjelmien eroa.
Onpahan. Tätä käytetty jo kaksi vuotta useamman opettajan tunnilla teamssissä.
Voi avata, mutta ei kuulu Teamsin normaaliin toimintaan. Huomaa, että puhelimesi kuuntelee sinua koko ajan myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sen palaverin mikrofonit voi kokouksen ylläpitäjä avata ja sulkea, mutta jos itse suljet laitteesi mikrofonin, niin palaverin kautta sitä laitteesi mikrofonia ei voi avata
Oon sammuttanut ylhäältä mikrofonitäpästä. Pitäisikö mun vielä jostain muualta vaihtaa asetuksia ettei mun mikkiä saada auki? Tietokoneen asetuksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi etten huutanut. Lapsi kertoi asiansa, mutta sellaisen mitä ei olisi kaikkien tarvinnut kuulla. Aikuisten kesken ei niin vakavaa, mutta jos joku kuuli ettei myöhemmin aiheesta kiusata..
Opi pitämään mikki kiinni.
Mä en avannut vaan opettaja avasi mikrofonin. Hitto kun on vaikea ymmärtää. Teamsillä pystyy avaamaan toisen mikrofonin kun jakaa ryhmiin.
Kysymykseni siis kuuluu onko se laissa sallittua. Ei siis sitä että pystyykö näin tehdä. Tiedän että pystyy kun käyttänyt melkein päivittäin pari vuotta. Mutta täällähän on tähän aikaan yleensä ne jotka eivät varmaan ole ikinä edes sitä käyttäneet.
Kuule, voin aivan varmuudella sanoa, että Suomen laissa ei löydy mistään kohtaa jossa kielletään toisen mikrofonin avaaminen etäopetuksessa.
Ehkä olisi syytä lakipykälä kirjoittaa vastasuuden varalle.
Vierailija kirjoitti:
Voi avata, mutta ei kuulu Teamsin normaaliin toimintaan. Huomaa, että puhelimesi kuuntelee sinua koko ajan myös.
Ei meilläkään kaikki opettajat todellakaan osaa. Ne jotka on terävämpiä kokeneiden kanssa.