Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako itseään kutsua graafiseksi suunnittelijaksi tai graafikoksi ilman...

Vierailija
16.02.2023 |

... alan koulutusta?

Jos siis tekee freelancerina vastaavia töitä.

Ainakaan ulkomailla ei näytä olevan tarkkaa siitä, kuka myy palveluksiaan "graphic designer" -nimikkeellä, vaikka olisi täysin itseoppinut. Mutta Suomessa en ole nähnyt kenenkään kutsuvan itseään graafiseksi suunnittelijaksi ilman alan koulutusta.

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tittelinä sama kuin runoilija. Kuka sen määrittelee?

Vierailija
82/87 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on paljon itseään runoilijaksi tai taiteilijaksi tituuleeraavia ihmisiä. Ei siihen tarvita edes osaamista.

Mutta paljonko nuo tienaavat noista hommista rahaa?

Niinpä.

Ei sun tarvitse olla mikään huippuluokan suunnittelija että pääset tälle alalle hommiin, mutta nykyään kyllä vaaditaan tosi laaja-alaista osaamista, pitää olla hallussa kaikki Adoben ohjelmat, indesign, illustrator, photoshop ja after effects animointiin. Näiden lisäksi monesti vaaditaan powerpoint-osaamista, Adform-osaamista ja jopa koodausosaamista. Ja vaikka mitä vielä. Nämä ihan rivisuunnittelijalla.

Jos ihan hyviin palkkoihin halutaan päästä kiinni niin sulla pitää olla melkeinpä tosi kovan tason osaaminen jostain tietystä osa-alueesta, esim. 3D grafiikka ja animointi.

Pelkällä piirrustus/kuvitus -taidoilla ei tälle alalle pääse, ellei käy hitonmoinen tuuri.

Paljonkos se itse itsensä graafikoksi tituulereva tienaa, jos ei osaa mitään mitä väitää olevansa?

No ei mitään. Mutta kyllä tälläkin alalla on sellaisia paikkoja missä töihin tulee ihmisiä täysin ilman mitään alan koulutusta tai työkokemusta, mutta oppivat sitten työtä tekemällä. Ei se mitään rakettitiedettä ole.

Kyllä pitäisi osata käyttää ainakin Photoshop-, Illustrator- ja Indisign-ohjelmia. Ne opitaan koulussa tai sitten joku harva voi itse opiskella. Ilman näiden ohjelmien osaamista et voi tehdä grafiikkaa tai taittoa.

Töissä kukaan ei ehdi opettamaan kokonaisia ohjelmia. Teknisiä neuvoja kyllä saat silloin tällöin.

Kyllä väittäisin, että nykyajan nuorilla photoshop on kyllä hallussa, ja nuo muutkin ohjelmat voi oppia helposti ihan itse opiskelemalla. Ja kyllä iso osa ne ihan itsenäisesti opiskelee.

Itse kun menin töihin niin en ollut ikinä käyttänytkään indesignia, mutta kuten sanottu, niin ei se ole rakettitiedettä, nopeasti sen opin kun photoshop oli hallussa. Toki ei kaikissa työpaikoissa olla valmiita panostamaan niin intensiiviseen perehdytykseen, mutta onneksi minun ensimmäisessä alan työpaikassa näin tehtiin. Nopeasti opin ja sain hyvät eväät ja möhemmin siirryinkin isompaan firmaan paremmalla palkalla.

Lähes kaiken olen oppinut itse tekemällä ja kokeilemalla tai katsomalla youtubesta tutoriaaleja. Koulussa opitaan yleensä vain ne perusteet, mitkä tosiaan oppii helposti itse. Ja koulutyötkin on sellaisia "katso ja tee perässä askel askeleelta" tyyppisiä. Oikeista asiakastöistä oppii enemmän kuin koulussa, se on varma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on paljon itseään runoilijaksi tai taiteilijaksi tituuleeraavia ihmisiä. Ei siihen tarvita edes osaamista.

Niinpä.

Ei sun tarvitse olla mikään huippuluokan suunnittelija että pääset tälle alalle hommiin, mutta nykyään kyllä vaaditaan tosi laaja-alaista osaamista, pitää olla hallussa kaikki Adoben ohjelmat, indesign, illustrator, photoshop ja after effects animointiin. Näiden lisäksi monesti vaaditaan powerpoint-osaamista, Adform-osaamista ja jopa koodausosaamista. Ja vaikka mitä vielä. Nämä ihan rivisuunnittelijalla.

Jos ihan hyviin palkkoihin halutaan päästä kiinni niin sulla pitää olla melkeinpä tosi kovan tason osaaminen jostain tietystä osa-alueesta, esim. 3D grafiikka ja animointi.

Pelkällä piirrustus/kuvitus -taidoilla ei tälle alalle pääse, ellei käy hitonmoinen tuuri.

Paljonkos se itse itsensä graafikoksi tituulereva tienaa, jos ei osaa mitään mitä väitää olevansa?

No ei mitään. Mutta kyllä tälläkin alalla on sellaisia paikkoja missä töihin tulee ihmisiä täysin ilman mitään alan koulutusta tai työkokemusta, mutta oppivat sitten työtä tekemällä. Ei se mitään rakettitiedettä ole.

Mutta jos heillä kuitenkin on taitoja suunnittelijana tai taiteilijana, niin voiko silloin sanoa, että on ihan ilman kokemusta? Työkokemusta ei ehkä ole, mutta takana on silti todennäköisesti jo vuosien harjoittelu ja itseopiskelu.

Ihan pystymetsästä repäistynä ei taida kenestäkään olla luoviin hommiin, on sitten rakettitiedettä tai ei.

Toki monella on ihan harrastuneisuuden kautta kokemusta ohjelmista ja luovuudesta, vaikka ei työkokemusta ja koulutusta olisi. 

Meillä aiemmassa firmassa aloitti pomon veljenpoika (mikä klisee) kesäharkkarina ja myöhemmin jatkoi täysipäiväisenä. Mitään alan koulutusta ei ollut, eikä juuri kokemusta ohjelmistakaan, mutta aiempi koulutus/työkokemus oli jokseenkin luovaa ja hänellä oli hyvää silmää sommittelulle. Nopeasti oppi indesignin ja photoshopin, ja pääsi kärryille. Taitaa olla töissä siellä firmassa edelleen.

Jostainhan kaikkien on aloitettava.

En sano että tuo olisi yleistä, eikä hän siis varmasti ilman suhteita olisi päässyt sisään. Mutta kyllä perussuunnitteluhommat/taittamisen/verkkobannereiden tekemisen oppii kuka vaan uskallan väittää.

Vierailija
84/87 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Kyllä pitäisi osata käyttää ainakin Photoshop-, Illustrator- ja Indisign-ohjelmia. Ne opitaan koulussa tai sitten joku harva voi itse opiskella. Ilman näiden ohjelmien osaamista et voi tehdä grafiikkaa tai taittoa.

Töissä kukaan ei ehdi opettamaan kokonaisia ohjelmia. Teknisiä neuvoja kyllä saat silloin tällöin.

Kyllä väittäisin, että nykyajan nuorilla photoshop on kyllä hallussa, ja nuo muutkin ohjelmat voi oppia helposti ihan itse opiskelemalla. Ja kyllä iso osa ne ihan itsenäisesti opiskelee.

Itse kun menin töihin niin en ollut ikinä käyttänytkään indesignia, mutta kuten sanottu, niin ei se ole rakettitiedettä, nopeasti sen opin kun photoshop oli hallussa. Toki ei kaikissa työpaikoissa olla valmiita panostamaan niin intensiiviseen perehdytykseen, mutta onneksi minun ensimmäisessä alan työpaikassa näin tehtiin. Nopeasti opin ja sain hyvät eväät ja möhemmin siirryinkin isompaan firmaan paremmalla palkalla.

Lähes kaiken olen oppinut itse tekemällä ja kokeilemalla tai katsomalla youtubesta tutoriaaleja. Koulussa opitaan yleensä vain ne perusteet, mitkä tosiaan oppii helposti itse. Ja koulutyötkin on sellaisia "katso ja tee perässä askel askeleelta" tyyppisiä. Oikeista asiakastöistä oppii enemmän kuin koulussa, se on varma.

Monilla on juu Photoshop hallussa. InDesigniäkin osataan käyttää, mutta Illustratoriin moni ei jaksa perehtyä. Eikä oikein edes ymmärretä, mihin sitä tarvitaan, kun ei perusasiat (vektorigrafiikka vs. pikseligrafiikka) ole hallussa.

Vierailija
85/87 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei hallitse grafiikkaohjelma Illustatoria ei hallitse ainakaan digitaalisen grafiikan tekoa.

Vierailija
86/87 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tiluleeraa itseäsi graafiseksi suunnittelijaksi, koska et sellainen ole. Graafisen suunnittelijan tulee osata monia alaan liittyviä asioita, mm. visuaalisen ilmeen suunnittelu on se, mitä yritykset usein toivovat.

Kutsu itseäsi vaikka taiteilijaksi.

Itselläni on graafisen suunnittelijan koulutus, mutta teen töitä vain piirtämisen parissa, joten itse kutsun itseäni sosiaalisen median puolella vain taiteilijaksi.

Vierailija
87/87 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tiluleeraa itseäsi graafiseksi suunnittelijaksi, koska et sellainen ole. Graafisen suunnittelijan tulee osata monia alaan liittyviä asioita, mm. visuaalisen ilmeen suunnittelu on se, mitä yritykset usein toivovat.

Kutsu itseäsi vaikka taiteilijaksi.

Itselläni on graafisen suunnittelijan koulutus, mutta teen töitä vain piirtämisen parissa, joten itse kutsun itseäni sosiaalisen median puolella vain taiteilijaksi.

Minä kyllä tiedän freelancereina varsin menestyneitä ihmisiä jotka käyttävät itsestään termiä "graafinen suunnittelija", vaikka ei ole alan koulutusta ja osaavat oikeastaan vain yhden sorttista suunnittelutyötä.

Itse asiassa en tiedä yhtään, joka olisi jonkin sortin joka paikan höylä. Kai sellaisiakin tietysti on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi