Neulojille kysymys
Ajattelin neuloa lapaset 7 veljestä -langasta. Ohjeessa neuvotaan käyttämään 3,5mm puikkoja, mutta langan vyötteessä 4mm puikkoja. Neulon yleensä aika tiukkaa neulosta, joten olisiko 4mm kuitenkin parempi koko tai jopa 4,5mm? Vai kannattaako vain luoda enemmän silmukoita?
Kommentit (6)
Itse neulon 3 puikoilla. Aika löysää on käsialani.
Pienemmillä puikoilla tulee paremmat, käyttäisin 3,5.
Koetilkku kannattaa tehdä. Tai koelapanen, jossa vaikka sentin-parin resori ja pari senttiä kämmenen osaa. Ohjeet on usein "naisen" tai "miehen" kädelle, mutta tosiasiassa näitä käsiä on hyvin eri kokoisia. Ja onko tarkoitus lapasten alle mahtua jotain?
Mutta mieti vielä lankaa: 7veljestä on aika karheaa, itse en sitä ranteeni iholle haluaisi...
Puikot valitaan sen mukaan millä puikkokoolla tulee sen näköistä jälkeä mitä haluat. Eli sopivan tiukkaa ja tasaista/kaunista. Sinuna kokeilisin ekaksi 4 mm puikkoja.
Käsiala vaikuttaa, mutta mielestäni 7-veikassa on vyötteessäkin maininta, että sukkiin puikot 3,5 mm vaikka muuten 4 mm. Itse neulon 7-veikkaa 3,5 mm puikolla jos teen sukkia / lapasia.
Koetilkku tosiaan kannattaa neuloa.
Tee koekappale ja laske saatko vastaavan määrän silmukoita 10x10cm kokoiselle alueelle. Jos ei niin nosta/laske puikkokokoa