Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opintolainojen yhdistäminen

Opiskelija87
14.02.2023 |

Olen aikuisopiskelija ja olen nostellut parina lukukautena tässä nyt opintolainaa. Kun nostin toisen lainaerän, olin ilmeisesti vahingossa klikannut väärää kohtaa ja laina tuli uutena lainana, eikä yhdistynyt vanhaan.
Pyysin pankkia (OP) yhdistämään nämä, mutta ei kuulema onnistu enää, paitsi jos haluan hakea uuden vakuudellisen lainan opintolainojen yhteissummalla, jolla nuo maksaisi pois ja sitten maksaisi vain tuota yhtä uutta lainaa. Onko tässäkään nyt mitään järkeä?
Nyt kun alan sitten lainaa joskus lyhentämään, maksan lainanhoitokuluja kahdesta lainasta, vaikka todellisuudessa olen vain yhtä samaa opintoa varten nämä lainat nostanut. Väärä klikkaus väärässä paikassa.
Voiko todellisuudessa olla näin?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä. Itselläni sama ongelma.

Vierailija
2/7 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti näin voi todellisuudessa olla. - Pisteet kuitenkin siitä, että ennätit mokasi itse havaita syyttelemättä muita tapahtuneesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuitenkin ihmetyttää miksi pankin ohjelma antaa uuden lainan samaan tutkintoon. Opintolainahyvitys maksetaan vain yhdestä lainasta. Näinollen virheklikkaus lainanhaussa aiheuttaa jopa usean tuhannen euron menetyksen.

Vierailija
4/7 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kelan lainatakaus ole yhteen lainaan? Miksi tuollainen voi olla edes mahdollista? 

Vierailija
5/7 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valitettavasti tehnyt tuon virheen  eli hakenut lainaa kolmena eri vuonna. On siis kolme eri velkakirjaa joita pankki ei suostu yhdistämään. Opintolainahyvityksessä menetän 2500 € koska kela ottaa huomioon vain yhdeltä velkakirjalta otetun lainan. 

Vierailija
6/7 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuitenkin ihmetyttää miksi pankin ohjelma antaa uuden lainan samaan tutkintoon. Opintolainahyvitys maksetaan vain yhdestä lainasta. Näinollen virheklikkaus lainanhaussa aiheuttaa jopa usean tuhannen euron menetyksen.

Älä valehtele. Lainahyvityksessä huomioidaan kaikki korkeakouluopintojen aikana nostetut lainat (vaikka niitä olisi useammalla lainanumerolla). Jos näitä lainoja on yhteensä enimmäismäärä, saa enimmäismäärän hyvitystä. 

Vierailija
7/7 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen valitettavasti tehnyt tuon virheen  eli hakenut lainaa kolmena eri vuonna. On siis kolme eri velkakirjaa joita pankki ei suostu yhdistämään. Opintolainahyvityksessä menetän 2500 € koska kela ottaa huomioon vain yhdeltä velkakirjalta otetun lainan. 

Ei todellakaan ota vain yhdeltä velkakirjalta otettua lainaa!