Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääseekö lääkärin tekemällä läheteellä aina erikoissairaanhoitoon vai voidaanko lähete hylätä?

Vierailija
14.02.2023 |

Pääseekö aina lähetteellä jatkohoitoon vai voidaanko lähete hylätä? Että onko joku kuka katsoo tulleet lähetteet ja päättää ettei tuo tarvitsekaan lääkäriä, jatkohoitoa? Vai johtaako lähete aina vastaanotolle?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähete voidaan hylätä

Vierailija
2/17 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan tehdä mitä haluavat.

Itselläni oli paha tilanne ja lähete lähti kiireellisenä. Tutkimuksiin pääsin 2 kuukauden 2 viikon jälkeen ja lääkärille 3 kuukauden päästä, että se siitä kiireellisyydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetteet voidaan hylätä. Syynä voi esimerkiksi olla se, että erikoissairaanhoito katsoo, että vaiva kuuluu perusterveydenhoidon piiriin. Mahdollisesti kyseisellä tk-lääkärillä ei ole ollut tarpeeksi ymmärrystä vaivasta ja esim katsottuaan lähetteessä olevia koetuloksia todetaan, että ne eivät tue terveyskeskuksen diagnoosia. 

Vierailija
4/17 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähete voidaan hylätä

Miksi ja mitä sitten pitää tehdä jos lähete hylätään? Taas uusi käynti terveyskeskukseen? Näkyykö tästä hylkäämisestä tietoja omakannassa?

Vierailija
5/17 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko lähetteen hyväksymisestä tai hylkäämisestä minulle johonkin tieto? Kirjeitse, omakantaan??

Vierailija
6/17 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei ainakaan kannassa kohdassa lähetteet ole mitään tietoja.

Vierailija
7/17 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lähete psyk.polille hylättiin, mutta terv.aseman lääkäri laittoi sitten uuden ja se onneksi hyväksyttiin.

Vierailija
8/17 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meille kerran sanottiin että päivystyksestä ei oikein lähetteitä mielellään anneta. Pitää mennä perusterveydenhoidon kautta, vaikka isi aihetta. Nää on näitä mihin tekisi mieli sanoa: ootsä tosissas.

Vierailija
9/17 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lähete gyneloe hylättiin. Syynä oli että voidaan hoitaa perusterveydenhuollossa. Vaikkei ollut vuoteen kuukautisia ja olin 24.

Vierailija
10/17 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan yksityisen puolen gynekologi teki minusta lähetteen naistentautien polille ja se tuli bumerangina takaisin. Huvittavaa oli, että gynekologi oli ko. sairaalan ylilääkäri eli olisi luullut hänen ainakin tienneen milloin on aiheellista tehdä lähete.

Vierailija
11/17 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voidaan tehdä mitä haluavat.

Itselläni oli paha tilanne ja lähete lähti kiireellisenä. Tutkimuksiin pääsin 2 kuukauden 2 viikon jälkeen ja lääkärille 3 kuukauden päästä, että se siitä kiireellisyydestä.

Ihan lain mukaiselta tuo kuulostaa. Tosin nuorilla on lyhyemmät rajat kuin aikuisilla. Jälkimmäisellä ryhmällä kiireellinen hoito on aloitettava 3kk sisällä ja kiireetön 6kk sisällä. Sinulla hoito aloitettiin 3kk sisällä.

Vierailija
12/17 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko lähetteen hyväksymisestä tai hylkäämisestä minulle johonkin tieto? Kirjeitse, omakantaan??

Muistaakseni siitä tuli kyllä kirje.

Vierailija
13/17 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/17 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan yksityisen puolen gynekologi teki minusta lähetteen naistentautien polille ja se tuli bumerangina takaisin. Huvittavaa oli, että gynekologi oli ko. sairaalan ylilääkäri eli olisi luullut hänen ainakin tienneen milloin on aiheellista tehdä lähete.

Itsellä meni toisin päin. Yksityislääkärin lähete hyväksyttiin ja leikkaava lääkäri julkisella oli tämä lähettävä lääkäri.

Vierailija
15/17 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meille kerran sanottiin että päivystyksestä ei oikein lähetteitä mielellään anneta. Pitää mennä perusterveydenhoidon kautta, vaikka isi aihetta. Nää on näitä mihin tekisi mieli sanoa: ootsä tosissas.

Päivystykseen kuuluu päivystyksellinen akuuttihoito, ei sen kattavampi taustaselvittely (joka usein lähetteeseen vaaditaan) tai kiireettömän jatkohoidon suunnittelu. Rajausta kuuluukin tehdä, jotta ehditään hoitaa oma tontti.

Vierailija
16/17 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse. Viime vuonna sain juuri itse hylkäyksen reumapolin aikaan. Pyysivät terveysasemaa selvittelemään tutkimuksilla asiaa ja näin tekivät ja kun niissä ei vikaa niin asia jäi siihen. Lääkäri sanoi jo valmiiksi, että todennäköisesti eivät ota minua sinne vastaan, koska tosi vaikea päästä sinne.

Vierailija
17/17 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse. Viime vuonna sain juuri itse hylkäyksen reumapolin aikaan. Pyysivät terveysasemaa selvittelemään tutkimuksilla asiaa ja näin tekivät ja kun niissä ei vikaa niin asia jäi siihen. Lääkäri sanoi jo valmiiksi, että todennäköisesti eivät ota minua sinne vastaan, koska tosi vaikea päästä sinne.

Ja mulla siis oireita joiden syy ei selvillä vieläkään. Ehkä ainakin raynaudin oireyhtymä, kun varpaat ja sormet mustuu, mutta ajoittain turpoaa varpaat niin ettei voi kävellä ja niiden sisään tulee omituisia pieniä vesikelloja. Siis ihan omia aikojaan tulee syvälle sisälle turvotusta. Ei syytä tähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä