Oppilas löi opettajaa pesäpallomailalla päähän
Väkivallasta on tullut joidenkin Helsingin koulupäivien arkea.
Koulut | Tällaista on väkivalta pääkaupunkiseuden kouluissa Oppilas löi opettaja Katja Lottaa pesäpallomailalla päähän https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009384246.html
Ei ole vaikea arvata millaisia kouluja ne ovat.
Kommentit (316)
Mä en käsitä, miksi r-korttiin vedoten tälle asialle ei muka voi tehdä mitään. Se nyt on ihan sama mistä nuo on tulleet, oli sitten suomalaisia, s om aleja, jenkkejä tai vaikka kiinalaisia, mutta jengiytynyt, jatkuva väkivaltarikollisuus ei vaan ole ok. Ja vaikka väkivaltaa harjoitetaan koulussa, se ei tee siitä kiusaamista, vaan se on edelleen väkivaltaa.
Myös ihmetyttää se, että koska tekijät on (ilmeisesti) alle 14v, poliisia ei kiinnosta ollenkaan. Kyllähän poliisi edelleen vastaa turvallisuuden säilyttämisestä, jos jonkun henkeä ja terveyttä uhataan. Ei sillä ole merkitystä, onko tekijä alaikäinen vai täysi-ikäinen. Ihan verrattavissa vaikka siihen, että alaikäiset juoksentelee moottoritiellä. Kyllä poliisit tulee aika äkkiä ajamaan ne pois sieltä, vaikka tekijät ovatkin alle rikosoikeudellisen vastuun, koska tilanne uhkaa kanssaihmisiä.
Se, että joku on jatkuvasti väkivaltainen toisia kohtaan esimerkiksi koulussa myös uhkaa kanssaihmisiä ja on järjestyshäiriö. Lisäksi alle 14-vuotiaskin tekijä on vahingonkorvausvastuussa, jos esim. tuhoaa/varastaa toisen omaisuutta. Kyllä noiden riehujien toiminnan pitäisi kiinnostaa poliisiakin. Uskomatonta, että jotkut opettajat vastaa nykyään yleisestä turvallisuustilanteesta väkivaltaisten yksilöiden joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vähättele muualta tulleiden väkivaltaisuutta, mutta pakko pienessä ( ja hyvin valtaväestöisessä ) koulussa työskentelevänä sanoa, että pahoinvointia ja levottomuutta sekä erilaisia käytöshäiriöitä ( tai käytöksen haasteita, kuten se pitää lässytellä) on ihan perisuomalaisissa lapsissa.
Ja väkivallan uhka on läsnä jo pikkukoululaisten kanssa.
Hys, ei näin saa sanoa, palstalaiset jo päätti että vain muualta tulleet ovat uhka.
Missä näin sanottiin että VAIN muualta tulleet ovat uhka? Yrität nyt luoda vastakkainasettelua, todennäköisesti siitä syystä että sinua harmittaa kun ne muualta tulleet ovat taas ikävällä tavalla esillä.
Monikultt. kannattavilla naisopettajilla on ollut kokemusta lähinnä ulkomaanmatkoista Eurooppaan ja muihin sivistysmaihin. Tuskinpa heillä on tätä nykytilannetta ennen ollut mitään kosketuspintaa 3. maailman asukkaisiin. Nyt saavat kokea aika rajulla tavalla mitä on yrittää tulla naisena toimeen kaikkea muuta kuin feministisen kultt.piirin edustajien kanssa. Ei mennyt niinku Strömsössä tai idealistisissa mielikuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajista 75% on Suomessa naisia.
Suurin osa heistä äänestää ja on äänestänyt vaaleista toiseen puolueita jotka kannattavat loputonta pakolaism.muuttoa Suomeen.
Heistä moni on haukkunut tämän kehityksen varjopuolista varoittaneita vuosikausia junteiksi ja rasisteiksi.
He ovat pitäneet monikultuurisuutta suurena arvona ja nyt heidän työpaikkansa ovat pakolaism.muuton seurauksena muuttuneet nyt monikulttuuriseksi.
Joidenkin opettajien ryhmissä oppilaista kukaan ei puhu nykyään Suomea äidinkielenään. Myös oppilaiden keskinäisen kielen puuttuminen aiheuttaa turhautumista ja ärsyyntymistä, jota ratkotaan nyrkein.
Esimerkkiopettajalla on ollut useampi murtuma jalkapöydässä, murtuneita luita käsivarressa, hampaat jouduttu korjaamaan useaan kertaan, silmän ruhjevamma, niskan retkahdusvamma. Nämä kokemukset ovat vuosien varrelta useista eri kouluista
Seuraavissakin vaaleissa saatamme nähdä, että suurin osa opettajista eivät ole saaneet tarpeekseen tästä kehityksestä, vaan he jatkavat sen puolesta äänestämistä edelleen.
Joku voisi sanoa, että he ovat osaltaan itse aikuisina ihmisinä vastuussa tästä tilanteessa missä heidän koulunsa ja työpaikkansa nykyään on.
Että ihan vaan Suomen naisopettajat ovat äänestämisellään aiheuttaneet tämän ongelman? Se, että opettajat eivät julkisesti kritisoi maaamuuuuoppilaiden p&rseilyä johtuu siitä, että opettaja on virkamies, joka toimii niin kuin poliitikot ovat päättäneet. Opettajalla on myös tiukka vaitiolovelvollisuus. Olen 20 vuotta toiminut opettajana, ja enemmistöllä opettajista on kokemukseni mukaan oikeistolainen maailmankatsomus. Se, että peruskoulu on nopeasti pilattu johtuu siitä, että nimenomaan opettajia ei ole kuunneltu koulua koskevissa asioissa. Kuka vain opettaja tietää ihan kokeilemattakin, että inkluusio ei voi toimia ja että opiskelu ilman kielitaitoa ei ole mahdollista. Tämä totuus on poliitikkojen ja median taholta viimeiseen asti haluttu vaientaa. Nyt kun homma räjähtää käsiin, niin alkaa mielenkiinto vähitellen herätä.
Ps. Pk-seudulla monessa koulussa enemmistö oppilaista on vieraskielisiä ja enemmän tai vähemmän ongelmatapauksia. Puhutaan tuhansista oppilaista. Fakta on, että mikään resursointi ei riitä heidän erityisopetukseen eikä lastensuojeluun. Alalle voi vapaasti hakeutua opiskelemaan kaikki ketä kiinnostaa. Minua ei enää opehommat (=moniongelmaisen maamuuperheiden kanssa vatvominen) kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vähättele muualta tulleiden väkivaltaisuutta, mutta pakko pienessä ( ja hyvin valtaväestöisessä ) koulussa työskentelevänä sanoa, että pahoinvointia ja levottomuutta sekä erilaisia käytöshäiriöitä ( tai käytöksen haasteita, kuten se pitää lässytellä) on ihan perisuomalaisissa lapsissa.
Ja väkivallan uhka on läsnä jo pikkukoululaisten kanssa.
Luinkin jostain, että jo päiväkodeissa joutuu varomaan lapsia. On tämä aikamoista.
Väkivallan määrä lisääntyy. Mikähän tuon aiheuttaa?
ApLiian suuret ryhmät ja auktoriteetin puute sekä koulussa/hoidossa että kotona ainakin vaikuttaa.
Ja se, että monella on nykyään tiktokaivot, eivätkä pysty keskittymään mihinkään ( paitsi eri pelikoneisiin) paria minuuttia pidempään.
Tiktok -aivot siis. Tiktokhan on tehty sitä varten, että siellä on mahdollisimman lyhyet videot, koska ihmiset eivät jaksa katsoa pitkiä
Tätä samaa on myös aikuisilla, esim. Ylen artikkeleissa on nykyään arvioitu aika, kauanko lukeminen vie, koska moni jättää "liian pitkät" lukematta.Moni myös kertoo, että esim. kirjojen lukemiseen on nykyään todella mahdotonta keskittyä vaikka olisi aiemmin niitä paljonkin lukenut
Olen lukemisesta pitävä aikuinen. Digiaika on vaikuttanut myös minun keskittymiskykyyni. Valitsen nykyisin mieluiten ohuemman kirjan kuin paksun, vaikka ennen luin kaikkea innolla.
Sama juttu. Ja pidän huolestuttavana.Vihaan älypuhelimia mutta käytännön syistä sitä on pakko pitää. kun se on niin monen vanhankin ihmisen mielestä niin cool juttu.
Lapsiperheet pois etelästä ja isoista kaupungeista. Eläkää vaikka tuilla, kunnes lapset ovat käyneet peruskoulun.
Vierailija kirjoitti:
Kukas korvaa opettajan hammasremontit kun saa pesarista?
Opettaja itse jutun mukaan. Työnantajaa ei kiinnostanut.
Minua kiinnostaa, miten koulut saataisiin turvallisiksi. Samoin kiinnostaa, miten vanhemmat saataisiin tukemaan koulunkäyntiä ja varsinkin kielitaidottomat äidit ulos kodista ja oppimaan suomea.
Suomalaiseen kulttuuriin kuulunut se, että opettajia - myös naisopettajia - kunnioitetaan. Opettajien työ on opettaa, ei painia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi suuri syy on ettei muualta tulleita saada tarpeeksi hyvin integroitua yhteiskuntaan. Kieltä eivät opi saati uuden kulttuurin arvoja. Se johtaa syrjäytymiseen ja jengiytymiseen. Vaikka tunnilla saisinkin oppilaat mukaan opetukseen niin se ei ole minkään arvoista, sillä viettävät välitunnit ja vapaa-aikansa ns omiensa parissa.
Mikään EU-maa ei ole saanut integrointia onnistumaan. Kaikkialla samat lieveilmiöt ja auktoriteettipula. Kaupungin alueilla näistä lapsista on tehty lukuisia lastensuojeluilmoituksia, mutta mitä Suomitantta voi tehdä, jos vanhempien kasvatusmalli poikkeaa räikeästi länsimaisesta kasvatuskulttuurista?
Näinhän se vähän on. Ne lapset, jotka ovat tottuneet kotikasvatukseen, jossa lyödään ja HUUDETAAN, tottelevat muuallakin vain ja ainoastaan sitä. He eivät ole moksiskaan, jos opettaja jättää istumaan jälki-istuntoon. Se ei tunnu heistä edes rangaistukselta, vaan lähinnä naurattaa, sillä ruoskaan tottunut ei muuta kunnioita.
Ja naisopettajana minua ei kunnioiteta, koska olen nainen, syntymästäni saakka huonompi - kuten näissä kodeissa/uskonnossaan opetetaan.
Täytyy sanoa, että lehtijutun opettaja taitaa todellakin jollain tavalla pitää työstään, kun hän ei vaihda alaa. Minä lähtisin pois.
On järkyttävää, miten voidaan hiljaa hyväksyä se, että koululainen käy aikuisen päälle. En voi ymmärtää sitä.
En voi ymmärtää, miksi näitä asioita ei oteta tosissaan. Miksi työntekijän annetaan kärsiä. Tällaiseen ongelmaan pitäisi puuttua jokaisena kertana. Yksikin kerta on liikaa.
Jos lyöt vielä kerran, niin...
Resurssit on saatava kuntoon. Ei tuollaista voi hyväksyä. Hirvittävää!
Miksi kukaan päättäjä ei tee mitään?
Väkivaltainen lapsi ei ole koulukuntoinen. Hänen paikkansa ei ole koulussa. Koulussa opetetaan. Se ei ole päivähoitolaitos.
Mielestäni jokaisena kertana, kun lapsi lyö tai potkii työntekijää, paikalle pitäisi kutsua tekijä vanhempineen, uhri, uhrin esimies ja joku sosiaalityön puolelta. Vanhemmille ja lapselle täytyisi tehdä niin selväksi, että tällainen peli ei yksinkertaisesti käy. Lastensuojeluilmoitus. Jos sama toistuisi, yhteys poliisiin ja rikosilmoitus.
Lapsi kävi kollegani päälle koulussa lyöden ja potkien. Asiasta tehtiin asiaankuuluva ilmoitus. Siitä ei seurannut mitään kenellekään. Ilmoitus kirjattiin.
Missä on työntekijän oikeudet?
Itse en voi olla hämmästelemättä miksi tämä henkilö on edelleen tuolla töissä. Ei kenenkään tarvitse hakattavana olla palkkansa eteen.
Ihmetyttää myös, että koulun vakuutus ei korvaa. Tähän(kin) pitäisi saada muutos. Mitä sanoo luottamushenkilö näihin?
Ope
Erityisopettajille on töitä Helsingin ulkopuolellakin. Minä lähtisin pois, jos kukaan ei olisi kiinnostunut oikeuksieni kunnioittamisesta.
Turha, nätti lässyttäminen pitäisi nyt lopettaa. Sanoista TEKOIHIN. Väkivalta täytyy lopettaa.
Vaalit ovat tulossa.
Kouluväkivallalle voidaan tehdä jotain, jos tahtoa löytyy.
Jos tahtoa ei löydy, mitään ei tehdä.
On sikamaista jättää opettajat yksin tämän pääkaupunkiseudulla muhivan jättikatastrofin kanssa.
Tutulta kuulostaa. Olin koulunkäynninavustajan sijaisena ja sain minua päätä lyhyemmältä erityisoppilaalta köniin. Tyyppi heitti tuolilla minua takaraivoon. En tajunnut, ettei selkää pidä näille ikinä kääntää. Toinen taas yritti puukottaa teroitetulla lyijykynällä, meni vähän silmäni vierestä. Aika moni oppilas on väkivaltainen jo alakoulussa. Kolmosluokkalainen kiroileva poika potki minua mahaan karatepotkulla.
Tekisi mieleni näitä vähän kurmoottaa takaisin, mutta kun en saa, perhana!
Tällaiset riehujat pitäisi laittaa säännöllisille kasvatusjaksolle laitokseen.
Julkaistu kello 02.00? Miksi tällaiset " ikävämmät" uutiset julkaistaan AINA yöaikaan?