Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikuttaako nykyään menestykseen se, onko sukunimi Möttönen vai Lauren?

Vierailija
13.02.2023 |

Eli saako ns. hienomman eli vaikka ruotsalaisen sukunimen omaava helpommin töitä tms. kuin tavallisen ankean suomalaisen nimen vaikka Möttösen omaava henkilö?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alalla, jolla iso osa ammattilaisista pk-seudulla ainakin alkaa olla ulkomaalaistaustaisia. Täällä perinteinen suomalainen nimi on etu. Mulla on ruotsalaisperäinen sukunimi, joka kuitenkin voisi olla myös muusta maasta Keski-Euroopasta, ja aina joudun vastailemaan siihen että onhan äidinkieleni varmasti kuitenkin suomi. Koska puutetta on asiakasrajapintaan sopivista suomea osaavista ja suomalaisen oloisista henkilöistä nimenomaan.

Vierailija
2/9 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin aikaisemmin on vaikuttanut. Sain nuorena työpaikan, jota haki myös minua pätevämpi. Pätevämmän sukunimi oli kuitenkin niin nolo, että valitsivat minut, kun työhön kuului päivittäin asiakaskontakteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ollut ruotsinkielisestä sukunimestä mitään etuja, kun ei ole rikkaaseen sukuun syntynyt.

Vierailija
4/9 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sulla on ollut hyvä tuuri. Minulle ei ruotsinkielisestä nimestä ole ollut hyötyä, kun ei kuitenkaan ruotsinkieli suju.

Vierailija
5/9 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möttösten työllistymistä ei tietääkseni ole tutkittu, mutta tutkitusti sukunimet kuten Hagert ja Lindgren vaikeuttavat työllistymistä. 

Itselläni oli ennen perus-ruotsinkielinen nimi, tyyliä Andersson, enkä huomannut sen vaikuttavan työnsaantiin. Nykyään minulla on perus-suomalainen nimi, ei Möttönen, mutta vastaava, ja silläkin on löytynyt ihan hyvin töitä. 

Vierailija
6/9 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanno Möttölä oli Suomen eka NBA pelaaja. Ei nimikään estänyt.

Vierailija
7/9 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sukunimi ihmeitä tee vaan ne sukulaiset, ja verkostoituminen vauraiden perheiden verojen kanssa ruotsinkielisessä koulussa.

Vierailija
8/9 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesojen ei verojen /7

Vierailija
9/9 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina se on vaikuttanut - tyttönimeni on harvinainen ja huomaan, miten palvelu muuttuu esim. sairaalassa, kun lääkäri huomaa sen.