Mikä seuraavista virheistä ärsyttää sinua eniten?
Kommentit (76)
'Ketä' on saavuttamassa yhdyssanavirheet äänestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vaali koneet auki
Ei vaan
Vaali koneetauki
Äikän ope aikoinaan kysyi aina esim. "Ketä haluaisi lukea Eeron vuorosanat", "Ketä tulis taululle" ym. Kalskahti jo lapsena korvaan. Lehtori Mäkelälle terkkuja, paska opettaja olit muutenkin.
Kiitos palautteesta!
Terveisin lehtori Mäkelä
Ps. Ketä muuten olet?
Niin, kerrohan kultaseni, mitä asiaa?
Canada, California ja avocado ärsyttää ihan vietävästi!
Itse koen, että kirjoitan ja puhun hyvin ja selkeästi, osaan yhdyssanat ja taivutukset yms. Ja kiinnitän huomiota muiden virheisiin. Mutta sitten... Olen kotoisin alueaalta , missä käytetään lähes poikkeuksetta ketä-sanaa kun tarkoitetaan kuka. Kauhistuttaa, että muut ajattelevat minun olevan täysin kielitaidoton juntti, vaikka puhun "äidinkieltä".
Vierailija kirjoitti:
Itse koen, että kirjoitan ja puhun hyvin ja selkeästi, osaan yhdyssanat ja taivutukset yms. Ja kiinnitän huomiota muiden virheisiin. Mutta sitten... Olen kotoisin alueaalta , missä käytetään lähes poikkeuksetta ketä-sanaa kun tarkoitetaan kuka. Kauhistuttaa, että muut ajattelevat minun olevan täysin kielitaidoton juntti, vaikka puhun "äidinkieltä".
En tiennytkään, että 'ketä' voi kuulua johonkin murteeseen, missä päin sanaa käytetään vakituisesti? :)
Tuo 'ketä' -alkuinen lause ärsyttää eniten, koska se pitää lukea useampaan kertaan ennen kuin tajuaa, mitä siinä yritetään kertoa. Toki tiedän, että kyseessä on murreilmaisu. Mutta Turun Murre on Suomen rumin koira.
Vierailija kirjoitti:
Vielä sietämättömämpää olisi, jos kyselyjä tehtäisiin UUSIOPERHEESSÄ ja samalla syötäisiin JUKURTTIA.
Uusioperhe on ihan ok ilmaisu, uusperhe kuulostaa slangi-ilmaisulta uudesta perheestä (uusi perhe).
Uusioperhe on uusioperhe, ei sanana mitenkään kamala, mutta ajatus uusioperheestä itsessään saa ihoni kalkkunanlihalle 🦃
Ketä -sanan väärinkäyttöä ärsyttävämpää ei minun mielestä olekaan!