Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jokin syy siihen, että sähköautojen moottoreita ei laiteta suoraan pyöriin kiinni?

Vierailija
12.02.2023 |

Eli sähkömoottori akseli olisi sama kuin pyörän akseli. Jäisi kaikki turha välistä pois.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai näin, että ei ole mitään akselia, vaan pyörä on moottori:

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/suomalainen-sahkomoottoripyora-k…

Vierailija
2/9 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai näin, että ei ole mitään akselia, vaan pyörä on moottori:

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/suomalainen-sahkomoottoripyora-k…

Autossa tarvitaan isompi ja raskaampi moottori. Suoraan pyörässä kiinni oleva moottori olisi jousittamatonta painoa ja se tarvitsisi tukevan (= raskaan) ripustuksen. Huono idea.

Vierailija
4/9 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen "kaikkeen turhaan" sisältyisi mm. tasauspyörästö joka on itse asiassa sangen tarpeellinen turhake. Lisäksi sähköautoissa taitaa lähes poikkeuksetta olla myös alennusvaihde.

Vierailija
5/9 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen "kaikkeen turhaan" sisältyisi mm. tasauspyörästö joka on itse asiassa sangen tarpeellinen turhake. Lisäksi sähköautoissa taitaa lähes poikkeuksetta olla myös alennusvaihde.

Mihin tarvitaan tasauspyörästöä, kun kutakin moottoria ja pyörää kontrolloidaan erikseen? Senhän saa hetkessä vaihdettua moottorista generaattoriksi ja päinvastoin tai "vapaalle".

Vierailija
6/9 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän ajassa tuollainen renkaan vieressä oleva sähkömoottori vikaantuisi ja liukenisi pois Suomen suolaisilla loskateillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelivetoautossa on yleensä kaksi sähkömoottoria. Koska pyörien nopeus mutkassa on erilainen eri puolilla. Moottorin akseli ei voi samalla olla pyörän akseli vaan tarvitaan väliin tasauspyörästö. Neljällä moottorilla tasauspyörästöä ei tarvittaisi, mutta hinta varmaan pompsahtaa ja muitakin ongelmia voi tulla.

Vierailija
8/9 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missähän ajassa tuollainen renkaan vieressä oleva sähkömoottori vikaantuisi ja liukenisi pois Suomen suolaisilla loskateillä.

Voihan sen koteloida hyvin, ihan umpinaiseksi. Sähkömoottorit ei käytännössä tarvi huoltoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/9 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelivetoautossa on yleensä kaksi sähkömoottoria. Koska pyörien nopeus mutkassa on erilainen eri puolilla. Moottorin akseli ei voi samalla olla pyörän akseli vaan tarvitaan väliin tasauspyörästö. Neljällä moottorilla tasauspyörästöä ei tarvittaisi, mutta hinta varmaan pompsahtaa ja muitakin ongelmia voi tulla.

Sitähän tässä haettiin, että moottori per pyörä. Ja eihän tarvita välttämättä neljää, riittäisihän se moottori kahdessakin pyörässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi