Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisko vinkkejä miten ruokamenot saa kuriin

Vierailija
12.02.2023 |

Nelihenkinen perhe, teini-ikäiset lapset.
Miten saisi n. 400e riittämään kuukaudeksi kaikkeen ruokaan? Vinkkejä ruokalistalle?
Teen itse ruokaa, mutta ei vaan rahat meinaa riittää seuraavaan palkkapäivään.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edullista välipalaa teen riisistä - uunipuuroa iso annos ja kulhoihin 1-2 kauhaa puuroa ja päälle kiisseliä. 

Itse tehty pitsa, pannuleipä tai suolainen pannukakkukin ovat hyviä edullisia välipaloja.

Keitot ovat edullisia ruokia.

Vierailija
22/28 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautasmalli käyttöön. Puolet siis kasviksia, jotka edullisia ja terveellisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla rahalla nelihenkinen perhe syö millään monipuolisesti, yksinasuvanakin menee helposti jo 300 e kauppaan vaikka teen kaikki ruuat itse.

Syöt aika paljon tai kalliisti, tuolla rahalla meitä elää viisi henkeä kaksi viikkoa.

Ruokaa kuluu kyllä, koska teen seisomatyötä ja urheilen vapaa-ajalla ja pyrin syömään terveellisesti. Kaupasta ostan kyllä ihan perusruokaa, kanaa, halvinta maustamatonta maitorahkaa, edullisimpia vihanneksia, hedelmiä ym. Jollain nakki-perunaruokavaliolla pääsee tietysti halvemmalla.

Vierailija
24/28 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lautasmalli käyttöön. Puolet siis kasviksia, jotka edullisia ja terveellisiä.

Tämä pätee lähinnä porkkanaan, perunaan, kaaliin ja sipuliin. Ei todellakaan ole muut kasvikset edullisia. Paprika maksaa 4 -5 euroa kilo. Sillä hinnalla saan 3 kiloa kuivattuja linssejä

Vierailija
25/28 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan laatu on suoraan yhteydessä henkiseen ja fyysiseen terveyteen ja sitä kautta jaksamiseen ja koko elämänlaatuun. Makaroonipohjaiset hötöt eivät sisällä mitään kuitu- ja ravinnepitoista. Kieltämättä vaatii rahaa ja vaivaa syödä hyvin, mutta on kaiken sen arvoista. Ei autotkaan vedellä kulje...

Vierailija
26/28 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen mitään taikatemppuja ole.

Liityn kuoroon joka sanoo että 100€/vko/henki ei riitä. Ei sillä ainakaan kunnossa pysy. Kokemusta on.

Itse selätin juuri talousahdingon. Koska nyt on taas varaa syödä, kävin ostamassa kaikkea sitä mistä olen kieltäytynyt viikkoja: kalaa, lihaa, juustoa, niitä vihanneksia mitä tekee mieli, hyviä rasvoja.

Katsoin tarjoukset, mutta silti liha ja kala vaan maksaa. Maksasta puheen ollen, kun sitä saa, ostan. Jauhemaksasta tulee hyvä kastike.

Vierailija
27/28 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitot edullisia, 500g herneistä iso kattila. Puurot. Jauhelihamakaroni/-kaalilaatikko.

Jauhelihakastikkeen sekaan soijaa, porkkanaa ym jatkeeksi. Sipuli tuo makua ruokiin.

Uunipadat runsailla kotimaisilla juureksilla.

Leivän päälle juusto/makkara. Tuoreita vihanneksia joskus. On herkkua esim. Kotimainen kurkku. Sikakallista.

Perunat, porkkanat, kaalit edullisia. Makaronia/riisiä vain harvoin...

Leipominen

2hengen perhe, 20egee viikossa

Kaikki ruoat

Paketti soijaa ja jauhelihaa on jo melkein 10 euroa, siihen leivän päälliset esim. 5 euroa, millä ei saa edes isoa juustoa, halvimmat kasviksetkin nykyään yli 1/e kg ja mitä tulee uunipataan, pelkkiä juureksia?

28/28 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästääkseni vähentänyt vihannesten ostamista. Koska kuidun saaminen on minulle tärkeää, syön nykyään joka päivä kaurapuuroa, johon laitan siemeniä ja pellavansiemenrouhetta. Syön puuroa joskus kaksikin kertaa päivässä.

Perunaa, sipulia ja valkosipulia ostan vihannesosastolta edelleen, mutta esim. paprikaa, tomaattia ja pinaatinlehtiä ostan nykyään paljon vähemmän kuin ennen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä