Mitä on "elämä"?
Ja mistä sitä sellaista "elämää" voi löytää? Kuinka kauan ja kuinka kaukaa sitä pitää etsiä ennenkuin sitä löytyy?
Kommentit (7)
Yksinkertaisesti tässä ja nyt.
Eilinen ei palaa ja huomista ei vielä ole, joten se on nyt!
Toki tulevaisuuttaan kannattaa yrittää ohjailla haluamaansa suuntaan, eikä tyytyä epätyydyttävään olotilaan.
Jonkun määritelmän mukaan materiaalinen elävä organismi on sellainen, joka pystyy monistamaan itseään, luulisin. Elämää löytyy helposti Maan ns. biosfääristä. Sitä voi etsiä muualtakin, mutta emme tiedä kauanko löytämiseen menee tai löytyykö ollenkaan.
Elämä on tämmöinen välivaihe kahden olemattomuuden välissä. Voihan sitä olla jotain muutakin. Fysiikan lakien mukaan mikään ei katoa. Ainoastaan olomuoto muuttuu. Ehkä se 11 grammaa painava jokin on sielu tai jokin en tiedä mikä. Se on tutkittu asia että painosta riippumatta ihminen kevenee 11 grammaa kun kroppa kuolee.
Minusta elämää ei pidä etsiä vaan elää. Tehdä siitä itsensä näköinen. Keksiä haaveita ja ponnistella niiden toteutumista kohden. Minä olen aina tiennyt mitä haluan ja yleensä ne asiat saanutkin. Puolison, ystäviä, hyvän työpaikan, matriaa ja paljon hienoja kokemukisa. Mutta ei ne ole itsestään elämääni ilmestyneet.
Elämä on itseään monistava anomalia kaaoksen keskellä. Normaalisti kaikki siirtyy vääjäämättä kohti kaaosta (entropia lisääntyy), mutta elämä tuottaa ja ylläpitää paikallista järjestystä.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on tämmöinen välivaihe kahden olemattomuuden välissä. Voihan sitä olla jotain muutakin. Fysiikan lakien mukaan mikään ei katoa. Ainoastaan olomuoto muuttuu. Ehkä se 11 grammaa painava jokin on sielu tai jokin en tiedä mikä. Se on tutkittu asia että painosta riippumatta ihminen kevenee 11 grammaa kun kroppa kuolee.
11 = 704
7 = G
0 = O
4 = D
Minä koen tämän olemassaoloni sellaisena, että olen yksin Mars-planeetan pinnalla. Se planeetta on autio, täynnä pelkkää tyhjää loputtomiin. Ja siellä minä kuljen, kävelen, epätoivoisesti etsien elämää. Jo vuosikymmeniä olen kävellyt, etsinyt. Vielä en ole mitään löytänyt. Varmaan en tule löytämään mitään tulevaisuudessakaan. Mutta joudun kävelemistä, etsimistä, vielä vuosikymmeniä jatkamaan - ei minulla ole muuta vaihtoehtoa. Olen jumissa Marsin pinnalla ilman avaruusalusta, joten en minä muutakaan voi kuin vain jatkaa etsimistä koko olemassaoloni ajan.
Tämä ei ole elämää. Tämä on elämän etsimistä.
ap