Eikö täällä kukaan helvetti soikoon kierrätä maitopurkkeja?
Kun ei saa vastausta, voiko hyla-maitopurkity kierrättää.Ne joissa on ns. muovinen sulkija. Se on siinä niin kiinteästi, että liekköhän tarkoitettu poisotettavaksi?
Kommentit (22)
Mutta kun ei ole hylapurkeista mitään kokemusta, anteeksi kovasti.
en silti osaa vastata kysymykseesi
Itse en kierrätä, tuli vaan mieleen...
niistä mehupurkeista, joissa on muovinen nokkaosa, olen repäissyt sen pois. Hylaa ei meillä käytetä, enkä ole niitä purkkeja tutkinut. Ei sitä muovia ainakaan nestekartonkikeräykseen saa laittaa, se on selvä.
ja itse kiskoisin mainitsemassasi tapauksessa sen sulkijan pois, vaikka tiukassa onkin. Niin teen myös Tropicana-mehupurkeille. Niissähän on kanssa sellainen muovinen kierrekorkki.
Itse en vastannut, kun joku oli jo asiantuntevasti kommentoinut,
että purkit voi kierrättää korkkien kanssa.
Huuhtaise purkit, laita korkki kiinni ja kiertoon.
Mä oletan, että se " korkki" on tehtu samasta (selluloosamassasata, vai mitä se lienee) aineesta, kuin ruokakermojen kierrekorkit. Ruokakermoissa lukee, että ne saa laittaa _korkkeineen_ kartonkikeräykseen.
Jos on semonen sininen, mihin laitetaan kaikki pahvi, niin voi. Jos joku erilainen, niin käy kattoo mitä siinä roskiksen kyljessä lukee.
jos purkissa on kartonkikierrätysmerkki, niin voi laittaa kierrätykseen.
itse yritän nyhtää irti esim. mehupurkkien muovikorkit. hylaa ei käytetä, en osaa arvioida kuinka tiukassa muoviosat on.
tässä kierrätysmerkeistä tietoa.
http: //www. sfs. fi/joutsen/8/1. html
Osa muuten kierrätetystä materiaalista päätyy ihan tavallisille kaatopaikoille muun sekajätteen joukkoon.
oli joskus vastattavana kysymys noista muovinokista + kierrätyksestä, ja ymmärsin että ne saa laittaa mukaan. Muovitettuja ne on kartongitkin. Sinänsä koko muovinokat on ihan superälytöntä energian haaskausta...
Ainakin näin jossain sanottiin. Eli saa kierrättää korkkeineen, sekä hylat että mehut.
Tulihan se vastaus sieltä kun vähän jyrähtää. ;)
ne osaa nykyään erotella sen alumiinin sieltä
Ja muovikorkilliset saa laittaa samaan lootaan. Kiinnostaisi kyllä tietää että tehdäänkö niistä purkeista oikeasti jotain... kun tuntuu että niitä kertyy sinne laatikkoon niin vähän. meneekö ne kaatikselle vaan...
pakko kertoa aivan loistava kommentti tuosta kierrätyksestä. Yksi ystäväni näki kun pinosin niitä purkkeja (ei ollut kuullutkaan) ja kysyi että miten ne saa pakattua sen maidon uudestaan noihin ja suljettua siististi. Luuli siis että ne purkit kierrätetään sellaisenaan :)
kierrättää myös mehupurkit, joissa " hopeinen sisus" . Kaikki kiertoon!
Kierrätän kyllä maitopurkit, mutta ei käytetä hyla-maitoa. Mehupurkeissa kyllä aina repäisen sen sulkijan pois, mutta se lähteekin helposti.
Ota se korkki pois ja kierrätä loput.
repäisen muovilärpäkkeen irti ja laitan sen sekajätteeseen. Ei tarvi miettiä saako laittaa purkkia kierrätykseen vai ei.
Roskiin vaan. Mitä niitä alkaa roudaamaan kymmenien kilometrien päähän.