Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verensokerimittaus ja paaston pituus

Vierailija
11.02.2023 |

Minulle on määrätty labraan paastonjälkeisen glugoolitason mittaus (vain verikoe, ei sokerirasitustestiä). Paastota pitäisi ennen 10h ja aika on aamusta. Usein kuitenkin syön illan viimeisen aterian ennen 19:00. Näin ollen paastoaika olisi pitkä. Vaikka söisin ennen nukkumaanmenoa, jää siltä 12h ennen testiä paastoaikaa. Eli tiedustelisinkin, koska jostain luin että arvoihin vaikittaisi liian pitkäkin syömättömyysaika sokeriarvoja vääristävästi nostavasti, onko 1. syödyn ruoan määrällä ja 2. paaston pituudella jos max 14 tuntia merkitystä tulosten näkökulmasta?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabeetikot saavat olla 10h paastolla, jos mulla on labra aika esim klo 10 aamulla niin syön edellisenä iltana viimeisen kerran klo 12. Sitten vain vettä. Jos olet pitempään syömättä, haima alkaa pukkaan insuliinia eli labratulos on väärä ja joudut menemään uudelleen. Kevyt iltapala, ei ruokaruokaa. Sokeritautisena joudut opettelemaan syömiset uusiksi, harjoittele valmiiksi. Hiilarit pois, 2-3h välein ruoka/välipala, runsaasti vettä.

Vierailija
2/6 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paasto ei saa ylittää eikä alittaa ilmoitettua aikaa. Se voi vaikuttaa tuloksiin. Jos paastoajaksi on ilmoitettu 10-12h, on sitä noudatettava. Kysyin itse asiaa erikseen ja näin laboratoriosta minulle vastattiin. Minulta otettiin samalla muitakin verikokeita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, luinkin tuosta ettei saisi ylittää 12 tuntia. Eli, kun testi klo 10 aamulla olisi syötävä mahdollismman myöhään illalla (yleensä nukun jo viim. 22:30), muttei kovin tuhtia annosta vaan jonkinlainen "lounasmainen" ateria? Diabetesta ei ole toistaiseksi todettu, mutta nyt tämäkin verikoe listassa. -ap

Vierailija
4/6 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meillä teini passitettiin kotiin, kun oli liian pitkä paastoaika ja tietejnkin lääkäri oli siitä kaksi päivä, jouduttiin perumaan aika ja varaamaan uusi. Ja tietenkin uusi labra-aika myös.

Vierailija
5/6 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tulos liian pitkästä paastosta vääristyä niin, että sokeriarvot nouseekin (eikä laske aika paljon niin kuin luulisi)?

Vierailija
6/6 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko tulos liian pitkästä paastosta vääristyä niin, että sokeriarvot nouseekin (eikä laske aika paljon niin kuin luulisi)?

Ilmeisesti kyllä voi, yksi kommetoijahan sanoo että haima alkaa temppuilemaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi