Pitäisi tehdä lego-korvakorut mutta millä porata reikä?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Pientä reikää on turha yrittää porata käsiporalla. Pylväsporakone on oikea laite, kappale pitää olla vielä kiinni.
Höpsis. Hampilääkärit porailee jatkuvasti pieniä reikiä käsiporalla, eivät käytä pylväsporaa, tosin usein on kyllä hammas jonkun päässä kiinni.
Hampilääkärit käyttää pieniä jyrsinteriä poranterien asemasta - ne eivät katkea yhtä helposti. Ne ovat vastaavia kuin mitä Dremeleihin laitetaan, ja ne toimii kyllä porakoneessakin.
Kaverin hampaiden väliin vaan legopalikka ja poraamaan!
Semmoinen pikkujyrsin ei muuten jumiinnu muoviin kuten varsinainen poranterä.
Sain idean: Kokeile öljynporausterällä !
Muovihan kun on tehty öljystä joten tottakaihan se sopii siihenkin !
Pienen naulan naulaaminen legon läpi jota on pikkuisen lämmitetty.
Kuka hullu ostaa kahta reikää varten 200€ koneen.
Vierailija kirjoitti:
Käsiväralla esim. Dremmel, ei saa pieneen kappaleeseen tarpeeksi tarkasti porattua.
En suosittele Dremmelin poratelinettä.
Se on Dremel. Mulla on se ja sillä saa ihan hyvin reikiä pieniin kohteisiin ilman telineitä. Jonkun Lego-palikan kokoisen ja painoisen kappaleen saa pysymään paikallaan vaikka teipillä tai sinitarralla. Tietysti on eri asia, jos noita tekee enemmän harrastuksekseen. Silloin kannattaa tietysti panostaa myös välineisiin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pientä reikää on turha yrittää porata käsiporalla. Pylväsporakone on oikea laite, kappale pitää olla vielä kiinni.
Höpsis. Hampilääkärit porailee jatkuvasti pieniä reikiä käsiporalla, eivät käytä pylväsporaa, tosin usein on kyllä hammas jonkun päässä kiinni.
Hampilääkärit käyttää pieniä jyrsinteriä poranterien asemasta - ne eivät katkea yhtä helposti. Ne ovat vastaavia kuin mitä Dremeleihin laitetaan, ja ne toimii kyllä porakoneessakin.
Kaverin hampaiden väliin vaan legopalikka ja poraamaan!
Semmoinen pikkujyrsin ei muuten jumiinnu muoviin kuten varsinainen poranterä.
Ei muuten jumiudu muoviin, koska on terästä o,3 mm terä. Se pitää nytkyttäen ylos ja alas porata, jotta puru lähtee pois.
Olen kokeillut, ei oikein toimi kovemmassa kappaleessa, kuten metallissa. Lisäksi pora luistaa ja tekee rumaa jälkeä.
Toi suosittelevani minipylväsporakone on yllättävän vahva. Saksalaista laatua. Menee pieneen tilaan.
Teen kehyslistoja taulujen taakse alumiinilistasta. Poraan rautalangan mentävät reiät.
Hammaslääkärin laitteet maksaa varmaan useamman tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsiväralla esim. Dremmel, ei saa pieneen kappaleeseen tarpeeksi tarkasti porattua.
En suosittele Dremmelin poratelinettä.Se on Dremel. Mulla on se ja sillä saa ihan hyvin reikiä pieniin kohteisiin ilman telineitä. Jonkun Lego-palikan kokoisen ja painoisen kappaleen saa pysymään paikallaan vaikka teipillä tai sinitarralla. Tietysti on eri asia, jos noita tekee enemmän harrastuksekseen. Silloin kannattaa tietysti panostaa myös välineisiin enemmän.
Ei todellakaan saa pysymään paikallaan. Kappaleeseen tulee vääntömomentti. Useamman kilom painoiseen ruuvipenkkiin voi koittaa laittaa kiinni.
Dremelillä ei ole tarpeeksi pientä poraa mallistossa. Olen tutkinut asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita korvalehti kahden palikan väliin ja purista yhteen. Dublot jos on oikein isot korvat.
Duplo, ei Dublo 🙄
Mitä väliä
Juntti 🚜
Proxonilla on kaikkea muutakin kivaa pienten kappaleiden käsittelyyn. Esim. minileikkuri. Koneet ovat miniversioita isommista. Mutta käteviä esim. pienoismallien tekemiseen.
Dremel on ollut pettymys. Ainoa mihin on kätevä, niin puunkaivertaminen.
Vierailija kirjoitti:
Proxonilla on kaikkea muutakin kivaa pienten kappaleiden käsittelyyn. Esim. minileikkuri. Koneet ovat miniversioita isommista. Mutta käteviä esim. pienoismallien tekemiseen.
Niin se on, että saksalaiset insinöörit osaavat. Dremel on hollantilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele Dremmelin poratelinettä.Se on Dremel. Mulla on se ja sillä saa ihan hyvin reikiä pieniin kohteisiin ilman telineitä. Jonkun Lego-palikan kokoisen ja painoisen kappaleen saa pysymään paikallaan vaikka teipillä tai sinitarralla. Tietysti on eri asia, jos noita tekee enemmän harrastuksekseen. Silloin kannattaa tietysti panostaa myös välineisiin enemmän.
Ei todellakaan saa pysymään paikallaan. Kappaleeseen tulee vääntömomentti. Useamman kilom painoiseen ruuvipenkkiin voi koittaa laittaa kiinni.
0.8 mm on liian iso reikä? Pienempiä löytyy..
https://m.motonet.fi/fi/tuote/781777/Dremel-628-tarkkuusporanterasarja-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dremelillä ei ole tarpeeksi pientä poraa mallistossa. Olen tutkinut asian.0.8 mm on liian iso reikä? Pienempiä löytyy..
https://m.motonet.fi/fi/tuote/781777/Dremel-628-tarkkuusporanterasarja-…
On. Kun puhutaan koruista, jonka reiän läpi pujotetaan lanka.
Vierailija kirjoitti:
Pienen naulan naulaaminen legon läpi jota on pikkuisen lämmitetty.
Kuka hullu ostaa kahta reikää varten 200€ koneen.
Palikan muodosta riippuen tuo voisi onnistua. ABS-muovi vaatii tosin korkeahkon lämmön ja palikka saattaa muuttaa muotoaan prosessissa. Jos on riittävästi palikoita niin uuni aluksi 150 ja kokeilemaan. 250 niin sulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kappaleeseen kohdistuu myös vääntöä, kun porataan. Mutta sen hallintaan vaikuttaa myös kappaleen materiaali, paino, muoto etc. Aika moinen tykillä hyttysen ampuminen on, jos pitää muutaman gramman painoinen, tasapohjaisen suorakaiteen muotoinen palikka laittaa kiinni useamman kilon painoiseen ruuvipenkkiin. Ja kyllä mulla ainakin on Dremelissä pieniä poranteriä, jotka soveltuu koruaskarteluun. En tiedä, mistä sinä olet katsonut, mutta mulla tuli sellaisia ihan peruspakkauksen mukana. Saa niitä erikseenkin esim. tällaisia https://www.dremel.com/fi/fi/p/tarkkuusporanteraesarja-2615062832
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dremelillä ei ole tarpeeksi pientä poraa mallistossa. Olen tutkinut asian.0.8 mm on liian iso reikä? Pienempiä löytyy..
https://m.motonet.fi/fi/tuote/781777/Dremel-628-tarkkuusporanterasarja-…On. Kun puhutaan koruista, jonka reiän läpi pujotetaan lanka.
No eikö sen langankin sentään pidä olla sen paksuista että edes siihen korutarkoitukseen käy ja kestää?
(huom. ei se nyt siihen ihan sananmukaisesti hiuksenohutta voi se lankakaan olla.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/781777/Dremel-628-tarkkuusporanterasarja-…On. Kun puhutaan koruista, jonka reiän läpi pujotetaan lanka.
Onko sulla mitään tajua siitä, mistä puhut. Mä teen helmitöitä ja pienten helmien reijät on yli mm:n luokkaa, mistä menee helmineula hienosti läpi. Katso mistä hyvänsä helmien nettikaupasta. Siemenhelmet ovat pienimpiä markkinoilla esim. tässä https://www.villihelmi.fi/shop/c40-2-0-tsekkilaiset-p1-fi.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dremelillä ei ole tarpeeksi pientä poraa mallistossa. Olen tutkinut asian.Tottakai kappaleeseen kohdistuu myös vääntöä, kun porataan. Mutta sen hallintaan vaikuttaa myös kappaleen materiaali, paino, muoto etc. Aika moinen tykillä hyttysen ampuminen on, jos pitää muutaman gramman painoinen, tasapohjaisen suorakaiteen muotoinen palikka laittaa kiinni useamman kilon painoiseen ruuvipenkkiin. Ja kyllä mulla ainakin on Dremelissä pieniä poranteriä, jotka soveltuu koruaskarteluun. En tiedä, mistä sinä olet katsonut, mutta mulla tuli sellaisia ihan peruspakkauksen mukana. Saa niitä erikseenkin esim. tällaisia https://www.dremel.com/fi/fi/p/tarkkuusporanteraesarja-2615062832
Minä en ainakaan saanut porattua käsivaraisesti kaunista reikää metalliin Dremelillä. Pora luistaa ja pyörii reiässä. Lisäksi tarkkuustyö on raskasta.
Jos katsoo kulta- ja hopea koruja, niin tosi pieniä reikiä niissä on. Johonkin helminauhaan voi käsivaraisesti porata reikiä. Ja puu on pehmeämpää kuin metalli. Metalli on erikoinen aine, kun saa tehtyä älyttömän ohutta levyä. Ohuin, johon olen törmännyt, on ollut 0,02 mm ohutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpö höpö sun kanssas. Pientenkin helmien keskusreikä on reilusti yli millin halkaisijaltaan. Lisäksi se lanka, joita noihin töihin käytetään on yleensä tarkoitukseen tehtyä, vahattua ja vahvaa lankaa, joka kyllä menee hienosti läpi tuosta Dremelin 0,8 mm:n reijästä.
Ohuimmat naulat ovat 0,8 mm, messinkiä. Tosi pehmoista. Puuhun pystyy naulaamaan.