Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä yksin liikenteeseen?

Vierailija
25.08.2008 |

Minkä ikäisen lapsen olette päästäneet tai ajattelette, että uskaltaisitte päästää yksin kulkemaan noin puolen kilometrin matkan? Entä kavereiden kanssa ulos leikkimään ilman valvontaa (ei omaan pihaan)?

Mietin tässä rajoja...

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alueesta ja lapsesta. Ja toki siitä tunnetko kaverit ja kaverien vanhemmat. Ja tiedätkö missä kaikki kaverit asuvat.

Vierailija
2/7 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan kerrostalo alueella, jossa ei ole autoteitä. Olen antanut 5v lapsenkin olla kavereiden kanssa muuallakin kuin vain omassa pihassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman kuukauden kulkenut parin kaverinsa luona (molemmat asuvat noin 0,5 km päästä meiltä) itsenäisesti. Kouluun ollaan vielä saateltu.

Vierailija
4/7 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mukana 12-v isosisko tai kavereita.

Vierailija
5/7 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei varmaan vielä ees tokaluokkalaisena ole lapsi valmis kulkemaan yksin kouluun. saa toki kulkea jos on valmis ja itse haluaa, mutta painostamaan en kyllä ala. oon meinaan sellaiseenkin törmännyt, et lapsi suurinpiirtein pakotetaan kulkemaan yksin, et on sitten tarpeeks itsenäinen.

Vierailija
6/7 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereiden kanssa, porukassa myös koululaisia ja pysyvät korttelipihalla. Yleensä joku aikuinen myös jossain kuuloetäisyydellä, mutta myös niin että vanhemmat sisällä tavoitettavissa jos tulee joku ongelma.

Ekaluokkalainen vielä saatetaan kouluun (6v marraskuuhun asti), keväällä saa varmaan kulkea itsekseen kotiinpäin. Matka lyhyt mutta yksi vilkas katu ylitettävä(liikennevalot onneksi).

9 v aloittaa tänä syksynä ekaa kertaa julkisilla liikkumisen oman asuinalueen ulkopuolelle harrastukseen koulun jälkeen, kaksi bussin vaihtoa.

Vierailija
7/7 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvä nyrkkisääntö on että lapsi näyttää tietä. Onko lapsi itse osoittanut että haluaisi mennä itse. Jos on niin siinä vaiheessa olisi hyvä "valmentaa" ja kannustamaan häntä siihen. Siitä syntyy onnistumisen kokemus joka on apuna hyvän itsetunnon kehittymiselle.

Tietenkin täytyy aikuisena miettiä että onko lapsi tarpeeksi kehittynyt pärjätääkseen itse, ja myös huomioida paikka. Onko vaarallisia/vaikeita tienylityksiä? Paljon liikennettä? Etc...

Itse muistan leikkineeni vain kavereiden kanssa omalla tai naapuripihalla kun olin neljän vanha, ja kuuden ikäisenä sain luvan kävellä läpi Turun keskustaa pari-kolme kilometriä kotoa päiväkotiin. (Jälkeenpäin sain tietää että vanhempani pitivät seurata minua salaa autollatuon matkan, mutta kävelin niin reippaasti että olin perillä kun he pääsivät pikkusiskon kanssa liikkeelle.)