Mistä tunnistaa onko ihmisen pää lopullisesti seonnut? Joku psykoosi vai? Haluaisin hänet hoitoon
kun tässä ystävän luona ollut kolmisen tuntia. Juu, soitin jo häkeen. Pyysivät seuraamaan tilannetta. Sekaisin on. Nyt nukkuu taas. Hetki sitten katseli palo-varoitinta ja oli varma että kuvaa häntä. Muutakin sekavaa. Veljeni käynyt päivällä tuomassa juomista ja tehnyt pahaa. No veljeni on kuollut kolmisen vuotta sitten. Joten tuskin on käynyt. Edes ollessaan hengissä. Pillereitä ja alkoholia siis ystävä ottanut.
Kommentit (29)
Moni ihmettelee, miksei ole tullut jo apua. Siksi, että valtio nimeltä Suomi on säästetty kuoliaaksi. Psykoosipotilaat eivät ole kiireellisiä hoidettavia kuten vielä 10+ vuotta sitten, vaan nykyään pyydetään läheisiä seurailemaan tilannetta (mikä on turhaa, koska psykoosi ei hellitä sillä että ihmistä vahditaan) ja kantamaan hoitovastuuta jopa päiväkausia.
t. Psykiatrisen sairaalan ensiavusta ulos lentänyt ekan itsariyrityksen jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Sanoitko soittaessasi että ystäväsi on ottanut alkoholia ja oletettavasti rauhoittavia tai lamaavia lääkkeitä YHTÄ AIKAA sekaisin? Vai puhuitko vain että hän on sekava/kuin olisi psykoosissa huumeiden takia? Kerroitko katkonaisesta hengityksestä? Toivottavasti poliisi vie hänet hoitoon eikä putkaan tai selviämisasemalle, siinä voi köydö huonosti jos jää yksin tuon kombon kanssa?
Tämän kirjoittaja on ihan oikeassa, vaikka ilmaisikin asiansa vähän sekavasti. Lamaavat lääkkeet ja alkoholi ovat vaarallinen yhdistelmä, ne johtavat usein hengityslamaan. Toivottavasti virkavallalla on todellinen ja tarkka tilannekuva.
Minä jouduin kerran auttamaan tuiki tuntematonta poikaa junassa Helsinki-Pieksänmäki välin.
Oli junan ovella hädissään, kun nousin junaan ja selitti mafia-miehistä, jotka olivat myös tulleet junaan. Rauhoitin häntä, että soitan poliisit, jos näen miehet junassa. En tajunnut vielä silloin mennä konnarin puheille, niin ettei häntä olisi otettu matkalle mukaan. Poika istui viereeni, välillä pomppasi pystyyn ja tarkisti tavarahyllyt, josko mafiamiehet ovat siellä. Välillä konttasi lattialla ja katsoi istuimien alle. Konnari ei ottanut mitään kantaa pojan asioihin. Sain urkittua pojan käyneen päivällä jossain pskiatrisessa päivystyksessä ja saaneen lähetteen Joensuuhun psyk.sairaalaan tai hoitokotiin. Kun juna pysähtyi Mikkelissä, poika juoksi yhtäkkiä ulos ilman päällysvatteita ja tavaroitaan ja konnari ihme kyllä perässä. Hän raahasi pojan takaisin vaunuun. Nuhtelinpoikaa, miksi lähdit ulos. Hän väitti minun huutaneen ulkoa tulemaan sinne. Istuin paikallani koko ajan. Sitten poika sanoi, minä ja kolme minun kaveria lähdemme sinun luokse Iisalmeen. Hän lähti toiseen vaunuun ja tuli iloisena takaisin. Minun kaverit lähtevät mukaan. Kaverit olivat vain hänen päässään, sivupersoonia. Löysin pojan taskusta Tenoxin, unilääkkeen, joka oli annettu päivystyksestä. Oli yö ja ajattelin, että ehkä hän rauhoittuu. Väärä luulo, tuli vain entistä levottomammaksi. Jotkut ihmiset vaunussa hermostuivat häneen ja hyvä, ettei saanut turpiinsa. Pieksänmäellä sanoin konnarille, että nyt pitäisi poika viedä Joensuun junaan. Katsoin ikkunasta, kun hän pää painuksissa käveli konnarin rinnalla. Miten on mahdollista, että niin sekava ihminen oli pantu matkustamaan yksin Joensuuhun????
Anna sille kaverille viinaa kunhan herää.
Sillä se lähtee millä on tullutkin.
Hengissä ystävä on. Odottelin ulkona ja mieheni tuli . Hengissä onneksi oli. Heilautti kättään kun vietiin ambulanssiin. Huomenna pääsen katsomaan. No oikeasti varmaan keskisormea. Tärkeintä että hengissä.
Nyt saa lähteä kotiin. Ystävä kannettiin ambulanssiin, ja jaksoi näyttämään jopa keskisormea. Eli oli ainakin hetkellisesti selvinnyt. ap
Kerro huomenna pääseekö ystäväsi päihdeklinikalle. Ellei niin miksi? Olisi tutkijajana kiinnostavaa tietoa. Kertokaa anonyyminä kokemuksia. Tutkin päihteisiin johtavia syitä.
Sekä syitä mikseivät ihmiset hae apua ongelmiinsa?
Minä kun olin psykoosissa minä pelkäsin kaikkea. Pelkäsin että kuolen, pelkäsin että minut jätetään yksin (no jätettiinkin koska ei kellään ole aikaa ja mahdollisuutta jäädä aikuista vauvaa hoitamaan), pelkäsin että juuri kun iloitsen hetken jostain niin tulee sydänkohtaus, pelkäsin etten ehdi töihin(no en ollut edes työkunnossa), pelkäsin että minulle nauretaan, pilkataan, säälitään. Pelkäsin että minulle huudetaan, enkä ymmärrä miksi
Sanoitko soittaessasi että ystäväsi on ottanut alkoholia ja oletettavasti rauhoittavia tai lamaavia lääkkeitä YHTÄ AIKAA sekaisin? Vai puhuitko vain että hän on sekava/kuin olisi psykoosissa huumeiden takia? Kerroitko katkonaisesta hengityksestä? Toivottavasti poliisi vie hänet hoitoon eikä putkaan tai selviämisasemalle, siinä voi köydö huonosti jos jää yksin tuon kombon kanssa?