Missä menee kiukuttelun raja
Olen kiltti ihminen, toisinaan minun on vaikeaa sanoa ei tai asettaa rajat.
Eräällä läheisellä ihmisellä on elämässään menossa kriisi, vaikea tilanne joka stressaa häntä kovasti. En ole mitenkään syyllinen tuohon kriisiin. Hän on luonnollisesti mieli maassa ja myös kiukkuinen. Olen ollut ymmärtäväinen, kuunnellut häntä ja "antanut" hänen myös silloin tällöin kiukutella. Ymmärrän kyllä, että kaikilla on joskus todella vaikeaa ja silloin ei ole oma itsensä.
Minua on kuitenkin nyt alkanut tympimään, kun ymmärsin, että hän ehkä kohtuuttoman paljon purkaa pahaa oloaan minuun. Hän kiukuttelee usein, on minuakin kohtaan veemäinen ja on jopa vihainen ja haastaa riitaa. Itse inhoan riitelyä, haluan vain olla sovussa. Olen kuitenkin sanonut suoraan, ettei hänen käytöksensä tunnu kivalta ja hän suuttuu siitäkin. Hän on aina ollut temperamenttinen ja herkkä tulistumaan, mutta nyt hänestä on paljastunut aivan uusia piirteitä... Haluaisin olla tukena, mutta toisen kohtelu tuntuu jo kohtuuttomalta, eikä hän edes näytä ymmärtävän vaikka sanon. Harmittaa.
Kommentit (9)
Siinä kun kakka menee housuun, niin raja tulee vastaan
Vierailija kirjoitti:
0/5
Miksi tällä palstalla kaikki tosielämässä tapahtuviin asioihin leimataan trolliksi?
Kumpi soittelee, hän vai sinä enimmäkseen? Jos hän haluaa olla vain rauhassa, niin sittenhän kannattaa antaa olla. Molemmille kivempi. Kaipa hän seuraa löytää halutessaan, sellaista jolle ei kehtaa kiukutella.
Lapset kiukuttelevat. Aikuisella on keinot säädellä ja käsitellä tunteita.
Minusta toiselle ihmiselle kiukuttelu (riidan haastaminen yms.) ei ole koskaan hyväksyttävää aikuiselta. Jos edes asiasta suoraan sanominen ei auta ja itse kokisin raskaaksi kiukuttelun ja huonotuulisuus tarttuisi, ottaisin tilapäisesti etäisyyttä.
Ei se kiukuttelijakaan mitään siitä kiukuttelemisesta hyödy. En siis usko siihen teoriaan, että stressaantuneen mieli keventyy kun hän purkaa pahaa oloaan toisiin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Kumpi soittelee, hän vai sinä enimmäkseen? Jos hän haluaa olla vain rauhassa, niin sittenhän kannattaa antaa olla. Molemmille kivempi. Kaipa hän seuraa löytää halutessaan, sellaista jolle ei kehtaa kiukutella.
Hän
Uhriutumisessa ja sitä kautta huomion hakemisessa. Lapsella vertautuu itkupotkuraivareihin. Jos ihminen kykenee aikuiseen tapaan toimia, hän ottaa itselleen aikaa ja vaikeasta asiasta keskustellaan.
Ota ihan rauhassa etäisyyttä. Sano että et juuri nyt jaksa hänen riidanhaluisuuttaan, että katsotaan vaikka kuukauden päästä uudestaan.