Unikouluako kokeiltava??
Meillä on 5kk:n ikäinen poika ja hän nukkuu nykyään yönsä huonosti eli nukkuu kyllä, mutta itkeskelee ja vääntyilee sängyssään. Allergioista ei ole kyse, nälästä ei ole kyse. Ollaan kokeiltu lisätä valoa makkarissa, vaihdettu yöpaita väljempään ja kevyempään yms...Tuntuu, että ainoa vaihtoehto on enää unikoulu. Kokeiltiin yhtenä yönä tätä mallia ja huusi noin 5min., jonka jälkeen rauhoittui nukkumaan, mutta sitten taas tunnin parin päästä alkoi sama tohina. Onko muilla samanlaista??? Tiedän, että unikoulua suositellaan vasta puolen vuoden iästä, mutta mitä sitten teen, kun tätä on kestänyt jo kohta kolme kuukautta. Luulen, että pojalla on vain tapa ja minä tyhmä menen heti vastaamaan siihen. Miten muut olette ratkaisseet vastaavan ongelman?????
Kommentit (2)
Me siirsimme parin kuukauden kukkumisen jälkeen pojan sängyn omaan huoneeseen ja nyt kolme oikein hyvää yötä on takana. Esim. eilen illalla olimme mieheni kanssa vielä hereillä, kun poika itsekseen hääri kesken unien sängyssään: pieni itku ja jotain jokellusta. Mies meinasi jo mennä antamaan tuttia, mutta odotimme vielä hetken ja niin poika nukahti uudelleen.
Aiemmin meillä oli siis ongelmana se, että itse heräsin jokaiseen kyljen käääntämiseen ja ryntäsin heti antamaan tuttia tai tissiä, ettei meteli ylly ja mies herää. Tätä tapahtui pahimmillaan vajaan tunnin välein enkä saanut itse enää nukuttua juuri ollenkaan öisin. Nyt poika saa äheltää keskenään omassa huoneessaan ja herätä aamulla virkeänä ja iloisena. Tuntuu, että sekä äiti että poika nukkuvat paremmin, kun ollaan eri huoneissa. Kuulen kyllä (ja herään), jos pojalla on oikein hätä yöllä.
Meillä esikoisella oli todella huonot nukkumistavat, (jos niin voi sanoa) joten menimme lääkärin vastaanotolle (unikouluun) kun hän oli 9kk.
Sieltä saimme ohjeita jota käytimme kotona. Lopputulos on nyt se että tytömme pelkää kuollaakseen yöt. Pelkästään se että pitää päiväunia nukkua ja laittaa silmät kiinni.
Tiedän että hän nyt 2,5 vuotiaana näkee unia joka varmaan aiheuttaa osan levottomuuksista, mutta meille unikoulu ei ainakaan ollut apua.
Tytömme on kyllä aina ollut tosi herkkä, joten sekin voi osittain vaikuttaa asiaan.
Kuopuksemme, 3kk, nukkuu paljon paremmin kuin esikoinen. Jo nyt huomaa eron, joten toivomme ettemme tarvi mennä unikouluun hänen kaa.
Naapurimme oli käynnyt unikoulussa ja heille taas se oli iso apu. Vertailimme unikoulut keskenään ja oli kyllä iso ero.