Onko avokadosuositukselle (max. 1kpl/pvä) mitään muuta perustetta, kuin kalorit?
Olen aika hoikahko ja haluan lisää massaa tai ainakin välttää laihtumisen. Huomasin, että avokadossa voi olla jopa 250 kaloria ja niitähän syö helposti vaikka 4 ja ovat kai ihan terveellisiäkin. Kuitenkin yleensä suositellaan ihan maksimissaan yhtä avokadoa päivässä. Mitään muuta perustetta en ole tälle löytänyt, kuin kaloreiden suuri määrä.
Kommentit (22)
Itse syön yleensä yhden päivässä, koska se on minun iltapäivän välipala tai iltapala. Joskus tulee syötyä päivän mittaan enemmänkin avokadoa.
Vierailija kirjoitti:
No luonnon säästäminen on yksi peruste, jos sellainen kiinnostaa.
Omaan korvaan tuo neljä avokadoa kuulostaa rangaistukselta 😀 Mun mielestä avokado on pahaa, mutta kyllä siitäkin näköjään moni tykkää.
Nojoo totta kyllä tuo luontoasia.
Koitan miettiä miten saada kohtuullisella hinnalla mahdollisimman vähän viljaa, sokeria ja siemenöljyjä sisältävää ruokaa, jossa on kuitenkin paljon kaloreita.
Avokadojen kasvattaminen vaatii paljon vettä, ja niiden kasvattamisessa käytetään paljon kasvinsuojeluaineita (=myrkkyjä). Ympäristön tilan kannalta olisi hyvä, että niitä ei syötäisi kovin paljoa, ja oman terveyden kannalta ei ole kovin turvallista syödä kovin montaa avokadoa päivässä.
Ylipäätään olisi hyvä syödä kohtuullisesti ja monipuolisesti, yksipuolisessa ruokavaliossa on aina riskinsä. Entäpä jo se pääraaka-aine jostain syystä onkin kadonnut markkinoilta tai jos se sisältääkin haitallisia aineita merkittäviä määriä? Ei koskaan kaikkia munia samaan koriin, pätee myös ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Omaan korvaan tuo neljä avokadoa kuulostaa rangaistukselta 😀 Mun mielestä avokado on pahaa, mutta kyllä siitäkin näköjään moni tykkää.
Avokado ei kasva Suomessa, ja siksipä niiden syöntiin liittyy paheksuntaa, vaikka jossakin muualla se voi olla yksi luonnollinen osa arkiruokaa, jopa niin, että omasta puusta voi avokadon poimia syötäväkseen. Avokadojen kasvattamiseen liittyy jossakin maissa ja paikoissa ikäviä juttuja, kuten suuri kasteluveden tarve (kuivina aikoina), sademetsää voidaan kaataa avokadojen vuoksi ja jopa järjestäytynyt rikollisuus voi olla osallisena avokadojen tuotannossa ja myynnissä.
Avokado on erinomaisen terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään olisi hyvä syödä kohtuullisesti ja monipuolisesti, yksipuolisessa ruokavaliossa on aina riskinsä. Entäpä jo se pääraaka-aine jostain syystä onkin kadonnut markkinoilta tai jos se sisältääkin haitallisia aineita merkittäviä määriä? Ei koskaan kaikkia munia samaan koriin, pätee myös ruokavalioon.
Tämähän on päivänselvää ja avokado on hyvä ja terveellinen lisä monipuoliseen ruokavalioon. Kuka nyt pelkkiä avokadoja söisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokado ei kasva Suomessa, ja siksipä niiden syöntiin liittyy paheksuntaa, vaikka jossakin muualla se voi olla yksi luonnollinen osa arkiruokaa, jopa niin, että omasta puusta voi avokadon poimia syötäväkseen. Avokadojen kasvattamiseen liittyy jossakin maissa ja paikoissa ikäviä juttuja, kuten suuri kasteluveden tarve (kuivina aikoina), sademetsää voidaan kaataa avokadojen vuoksi ja jopa järjestäytynyt rikollisuus voi olla osallisena avokadojen tuotannossa ja myynnissä.
Juuri näin. Avokadot ovat ympäristöongelma alueilla, jossa vettä ei oikeasti ole ja tilanne on johtanut vakaviin ihmisoikeusrikoksiin.
Euroopassa Espanjassa viljellään avokadoa ilman, että kenenkään tarvitsee pelätä henkensä puolesta, mutta kyllä näyttää kauppojen avokadot tulevan Perusta ja Meksikosta. Jätän siis ostamatta.
Hyvät avokadot on niin kalliita, etten itse raaski niitä kovin usein ostaa. Halpoja (niitä pienempiä jotka on monesti verkkopussissa) ei kannata, koska niissä on aina osa "tikkuisia".
Kokonaan en avokadoista kuitenkaan luovu, niiden superhyvien rasvojen takia. Ja tykkään myös mausta. Erityisesti paistettuna, nam!
Itse asiassa avokado sisältää myrkkyjä, joiden takia se on esimerkiksi hevosille ja koirille tappava. Vaikka ihmiskeho pystyy suodattamaan myrkkyjä, ei tuollaista määrää kuitenkaan kannata kroppaansa pistää.
Meksikohan on avokadojen syntysija, ja sieltä tulee parhaimmat avokadot.
Jos haluat lisää massaa, syö terveellisesti ja monipuolisesti. Proteiini kasvattaa massaa, joten keskity hyvänlaatuisiin proteiineihon ja tarpeeksi isoihin ruoka-annoksiin. Rasva on tärkeää, mutta sekin kannattaa pitää terveellisenä, sillä siinä massan kasvattamisessa ei ole mitään järkeä, jos se esim noataa kolesteroliasi ja aihettuua kropassa muutanin epäterveellisiä muutoksia.
Järjettömällä määrällä avokadoa voit toki saada massaa, mutta ei se terveellistä ole.
The leaves, bark, seeds, skin and pits of avocados contain a natural, oil-soluble fungicide called persin. Persin is not harmful to humans and is even being investigated as a treatment for breast cancer, as it has been shown in laboratory studies to cause apoptosis (programmed cell death) of breast cancer cells.
Pitääkin ottaa avokadokuutioita sulamaan pakastimesta.
Jos haluat massaa niin ala treenaamaan lihaksia. Terveellisempää kuin puputtamisella saatu massa.
Asuin muinoin Californiassa ja meillä kasvoi vanha avocadopuu pihalla. Niitä avocadoja tuli satoja, joten niitä meni vähintään kymmenen päivässä. Erikoista kyllä, minulla ei ollut ylimääräistä painoa.
Ai niin, ei sitä ikinä kasteltu - eihän kukaan omenapuutakaan kastele.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa avokado sisältää myrkkyjä, joiden takia se on esimerkiksi hevosille ja koirille tappava. Vaikka ihmiskeho pystyy suodattamaan myrkkyjä, ei tuollaista määrää kuitenkaan kannata kroppaansa pistää.
Hevoset ja koirat eivät kai osaa kuoria avokadoa ja poistaa siementä ;).
Vierailija kirjoitti:
Asuin muinoin Californiassa ja meillä kasvoi vanha avocadopuu pihalla. Niitä avocadoja tuli satoja, joten niitä meni vähintään kymmenen päivässä. Erikoista kyllä, minulla ei ollut ylimääräistä painoa.
Avokadoja kasvatetaan kuivissa paikoissa ja niitä pitää siksi jumalattomasti kastella. Kiva, että teidän pihapuu sai tarvitsemansa veden ilman kastelua, mutta muualla se on toisin.
Vierailija kirjoitti:
Sinun puusi pärjäsi nimenomaan siksi, että se oli vanha. Valitettavasti avokadoviljelmillä ei ole vanhoja puita, vaan nuoria, joiden juuristo ei ole pystynyt kasvamaan riittävän laajalle ja syvälle, jotta se puu pärjäisi ilman keinokastelua. Ja miksi niitä vanhoja puita ei ole ? koska nuoresta puusta on helpompi kerätä sato, ja todennäköisesti se lajike on jalostettu sellaiseksi, että sato kypsyy kaikki kerralla, eikä kuten sinun vanhassa puussasi, pieni määrä kerrallaan.
Omenapuuviljelmillä käytetään keinokastelua, kotipihassa puita, jotka ovat kasvattaneet kunnon juuriston, ei enää kastella.
Kotitarvekasvatusta ja kaupallista viljelyä ei verrata.
Max. 1 avokado päivässä? En ole kuullutkaan. Avokado on hyvää, mutta sen verran harvoin tulee syötyä, että tuskin on haittaa, vaikka menisi kaksi päivässä silloin kun niitä syö.