***Marrasmurut maanataihin***
Kommentit (24)
En osaa enää edes otsikkoa kirjoittaa oikein.
Toivottavasti saat ajan.
Mun kokemusten mukaan käynnistellään jos vauva iso kooltaan ja ei mahdu tulemaan ja jos äidillä jotakin promleemaa verenpaineet ym ja raskausiän diabetes kasvattaa myös vauvan kokoa.
Mut ite en saanu käynnistystä kun vauvan arvio 39 vko 3300-3400 ja mulla on 3900 synnytettynä esikoinen ja vointi ok.
Tänään olis laskettu aika. Menisin mieluusti jo synnyttämään minäkin.
Kupuksella vapaa päivä, mut onneksi mummo on otttanu yhden viikon lomaa tähän, et pääsee apuihin nopeasti!
Hyvät alkavat viikot kaikille!
P.S. Tietääkö/muistaako kukaan missä vaiheessa marraskuussa vaihtuu horoskooppi skorppionista jousimieheksi?
The Kirsikalle: Jousimieheksi horoskooppi taitaa vaihtua 22.11 eli jo ylihuomenna. Joten ei tässä enää montaa päivää ehi meille marraskuisille syntyä skorppari-vauvoja :)
Nyt se on taas uus viikko alkanu ja toiveet tietty taas korkealla että tällä viikolla pääsis tositoimiin synnytyksen suhteen... Eilen oli supistuksia säännöllisesti illalla jonku 3 tuntia, mutta ei niissä oikein kunnolla " potkua" ollu eikä ne muuttunu siitä ihmeellisemmiksi. Ja sitte ne nukkumaan käydessä loppuivat.
Joten täytyy toivoa että niitä tulis ja niihin tulis kunnolla ytyä, että saatais synnytys vauhtiin.
Jospa ennen keskiviikkoa pääsis synnyttämään, niin ei tarvis mennä silloin enää neuvolaan. Noh, toivossa on hyvä elää... ;)
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille marrasmuruille ja koitetaanhan taas jaksaa!
Piparminttu 40+2
Täälllä edelleen..
Kohta olis taas neuvola. Ei kiinnostais yhtään. Paino on noussut viikonlopun aikana aikalailla. On kyllä tuvotustakin ihan kiitettävästi jo näin aamusta.
Eilen siivosin koko huushollin ja pesin pyykkiä ja laitoin ruokaa ja kävi meillä vieraitakin ja yöllä oli olo sen mukainen. Ihan kamalan rauhaton ja lonkkia särki.
Tänään on koko aamun supistellut vähän väliä. Ei siis edelleenkään mitään kipeitä, mutta sentään jotain.
Voi kun olis mukavaa, ettei tarvis sinne polille mennä enään perjntaina kontrolliin. Mutta pahoin pelkään, ettei mitään sitä ennen tapahdu.
Mutta eipä tänne pimeään kaakkois-Suomeen muuta kuulu. Ilmoittelen, jos jotain tapahtuu tai neuvolassa on jotain erikoista.
Annitanni80 40+5
Meille syntyi pieni suloinen pallero lahjana isukille 12.11. Paino 3660g ja pituus 49 cm. Sairaalassa oltiin 20 min ennen pojan syntymää. Tarinaa synnäripuolelle jahka mamma kykenee istumaan kunnolla.
Onnea susa-juulialle! Ja tsemppiä ketjun aloittajalle jolla poli tänään, Oliko se kisupikkukuu, miten jo unohdin, toivottavasti et palaa vasta kun vauvan kanssa.
Kävin " vakoilemassa" marrasmurujen vauva-juttuja vauva puolella, niin lähellä mutta niin kaukana kuitenkin. Koskahan me päästään sinne.
Suurimmat odotukset synnytyksen alkamisesta olin ladanut viikonloppuun ja se lauantaina alkanut limatulpan palasten ilmaantuminen antoi lisätoivoa mutta kun ei niin ei. Olisikin ollut liian kätevää.
Tällä viikolla on miehellä yksi tentti keskiviikkona ja kuopuksella yö-päiväkoti torstaina ja esikoisella peli viikonloppuna joten mahdollisimman huonoja ajankohtia syntyä on lupaavan monta ; ) ehkäpä jonain niistä. Nyt siivoomaan!
remu taisi päästä synnyttämään.
Täällä sitä vielä ollaan. Viikonloppuna tuli rampattua kaupungilla tunnista toiseen eikä mitään ilmaantunut. Perjantain supistukset ovat ollutta ja mennyttä. Hieman hiljaiselta tuo vauva on välillä aina tuntunut tuolla masussa. Verrattuna torstain ja perjantain hirvittävään möngerrysoperaatioon.
Tänä aamuna huomasin, että mies on lähtenyt töihin ilman puhelintaan. Kyllä siinä alkoi heti tuntumaan siltä, että lapsivedet lorahtaa hetkenä minä hyvänsä ja vauva syntyy puolen tunnin nopeutetulla tahdilla kun mieheen ei saa millään yhteyttä. Laitoin sitten hänelle sähköpostia, mutta ei hän siihenkään vastannut. No äsken sitten soitteli jostakin työkaverin numerosta ja sanoi, että on laittanut tekstiviestiä ja vastannut sähköpostiinikin, mutta kumpaakin ei ole täällä näkynyt. Onneksi hän on nyt sitten tulossa hakemaan tuon puhelimensa kotoa niin minäkin saan rauhan.
Piti vielä esikoinenkin päiväkotiin tänään ja lähteä vielä vihonviimeisille jouluostoksille, mutta meitä nukutti aamulla niin paljon ettei millään päästy sängystä ylös. Olen sopinut päiväkodin kanssa että jos poika sinne tulee niin sitten ennen ysiä. Ei sitten kyllä tuohon millään keritty. Olisin tietysti voinut soittaa sinne, että tullaan myöhemmin mutta en viitsinyt. Poika on nyt sitten tänään kotona ja muutetaan vaikka huomiseksi suunniteltu kotopäivä päiväkotipäiväksi ja menen silloin ostoksille. Tietysti toivon, että en huomenna ole mitenkään kykeneväinen menemään minnekään ostoksille vaan olen TAYSissa synnyttämässä (tai jo synnyttänyt). No toivossa on hyvä elää. Sieltä näkyy miehen auto jo kääntyvän pihaan. Täytyy mennä toivottamaan tervetulleeksi.
Rinnuli rv 39+6
Onnea susa-juulialle ja toiv. kisupikkukuu saat jäädä synnyttään tai saat ajan käynnistykseen!
Täällä meitsi vielä hilluu hyvinvoivana. Ei tuntemuksia ei mitään. Ei auttanut eiliset sekstailut tai kaupungilla käppäily... =(
Torsataina on laskettu aika joten toivon hartaasti, että viimeistään viikonloppuna tulee lähtö. Tänään on taas neuvola ja epäilen, että verenpaine on pikkasen koholla kun alkaa tämä olo oleen niin stressaava. Haluaa vauvan jo syliin!!! Toivottavasti ei vaan niin koholla että joutuis tohtoriin. Turvotustakin on ihan kiitettävästi. =( Masentaa!
Mites CC?? *isoja halauksia sinulle*
Kerron neuvolakuulumiset myöhemmin..
rusina 39+4
Nyt on nukuttu ja pitkään. Hyvä vain kun eilinen oli vähän mitä oli.
En saanut lauantaina millään unta ja sit heräsin jo kuudelta eikä puhettakaan et ois enää nukuttanut. Eli yöunia tuli tuommoset 4,5 h. Sit vielä lyllersin Kädentaidon messuilla pirkkahallis pitkän päivän.
Toivoin jo et olis tehnyt jotain ja sais kans pian lähteä synnyttään, mut ei taida mua niin hyvin onnistaa.
Musta tuntuu että kaikki on nytten paksuna. Kun käveli siellä messuilla, niin melkein joka kolmannella vastaantulijalla oli maha pystys! Tai sit musta vaan tuntuu siltä.. ;)
Voi kun mä voisin jo niin hyvillä mielin kähteä hakemaan pikkuistani. Mä nään jo unia et saan nyytin viereeni ja pääsen haistaan, miltä se tuoksuu. Hih, vähän hassua ehkä mut.. :) No, keskiviikon äippäpolia odotellessa, josko vaikka ottaisivat jo käynnistettäväksi..
Mekku ja Beebe 39+5
Ja Onnea Vauvautuneille!! :)
Huomenna aika polille heti 7.45 ja aletaan käynnistellä..jippii!
Olisin saanut jo tänäänkin jäädä mutta aamusta vasta olisi aloitettu lääkitys. Kivempi on kuitenkin olla kotona yö jos vaikka lähtis itsekseen kun paikkoja vähän kaiveltiin.Niin ja painoarvio oli jo 4kg ja siksi aloittelevat.
-tyytyväinen kisupikkukuu 40+6-
Hyvä homma. Taidan myös yrittää saada aikaa, koska ei tiedä kuinka vauva tuolla kasvaa. Toiset sanoo et ei enää kasva lasketun ajan yli paljon mitään. Jotenkin vaan peloottaa jos kuiteskin on yli 4 kg ja paikat repee hurjasti.
Uusi isänpäivävauvakin oli syntynyt.Onnea!
Kanelisokerista ei ole nyt viikkoon kuulunut mitään, tietääkö joku hänestä mitään? Käynnisteltiin muistaakseni viime tiistaina.
Nyt unille!
Näin ekakertalaisena päätin kysellä tarkemmin, kun tuntuu että aika monella nyt noita yliaikakontrolliaikoja jo kun on laskettuaika menny ja mahdollisesti jopa käynnistellään...
Eli missä vaiheessa teijät on laitettu sinne yliaikakontrolliin? ja onkohan siihen mahdollista vaikuttaa että pääsis sinne aikasemmin kun vasta joskus 41+ viikoilla? Siis että ottaako neuvolassa täti kuuleviin korviinsa jos toivoo ite pääsevänsä sinne...
Kun edellinen nla-lääkäriaika oli viikolla 36 ja silloin lääkärin mukaan tulossa 3,5-4kg painonen eli ihan " normaalikokonen" vauva, niin silti alkaa vähän arveluttamaan että minkähän kokonen se kohta siellä on... Joten haluis asiasta jotain tietoa.
Ja kuinkahan iso vauva siellä tarvii olla että synnytystä käynnistellään ennenku joku 41 viikkoa on täynnä? Meinaan tuntuu aika hurjalta jos menis jonnekin 42 viikkoon asti ja ei suostuttais käynnistämään aiemmin...
Nää on varmaan vähän hassuja ajatuksia, mutta kun jotenki on sellanen aavistus että kun on ylihuomenna neuvola (40+4) niin siellä ei varmaan puhuta vielä yhtikäs mitään mistään yliaikakontrolleista...
Jotenki haluis mieltä rauhottamaan tiedon, että ei oo mikään jättiläisvauva tulossa.
Piparminttu (edelleen 40+2)
Meille syntyi suloinen tyttö perjantaina 17.11. klo 03:29. Painoa neidillä oli 4305g, pituutta 50cm, py 37cm. Pääsimme eilen kotiin opettelemaan elämää viisihenkisenä perheenä.
Synnytystä käynnisteltiin kolme päivää ja kun se vihdosta viimein käynnistyi, itse synnytys oli ohi todella nopeasti. Tyttö tuli maailmaan rytinällä. Koko hommaan meni 3h 20min. Kirjoittelen jossakin vaiheessa synnytyskertomukseni tuonne synnytys-osioon.
Nyt kutsu kuuluu, pitää mennä. En ole juurikaan ehtinyt koneelle, joten en tiedä ketkä kaikki ovat jo jakautuneet ja ketkä vielä kärvistelevät. Onnea ja tsemppiä kaikille kuitenkin tasapuolisesti!
Kanelisokeri & tyttö 3vrk
Onnea kanelisokeri!!
Ite tulin just neuvolasta ja nyt vaan itkettää... Kaikki oli muuten ok, mutta verenpaine hiukan koholla niin kuin arvelinkin. Th olis lähettänyt mut äippäpolille kontrolliin, mutta kun soitin sinne, sanoivat, että seurata tilannetta vielä. En viitsi lähteä ajamaan 100km turhan takia. Meillä kun on keskussairaalaan sen verran matkaa. Pissa oli puhdas, paino pysynyt samana, eikä mulla ole päänsärkyä tms.
Tämä nyt vaan enteilee sitä, että saan mennä päivittäin neuvolaan kontrolliin, eikä mua huvita se ollenkaan. Sen takia itkettää!! Miks mulle käy näin?! Syntyis jo, mutta kaippa silloin tulee muita ongelmia.
Onneks tänne saa purkaa tunteensa. Miehelle on turha sanoa mitään, sanoo vaan että kyllä tämä pian on ohi... Auttakaa nyt mua, miten saan vaavin syntymään??! Kaikki ässät kokeiltu, eikä mitään... Fyysisesti jaksan kyllä hyvin, mutta henkisesti tämä kaikki alkaa ressata. Tai th mua ressaa tällä hetkellä. V*tt* sanon minä!!
Yks työkaveri sano, että kun kaikki itkettää niin synnytys on lähellä, toivottavasti pitää paikkansa, kun meikäläinen vaan pillittää tällä hetkellä..
Sori valitus!! Pitää niistää nenä...
kyllästynyt rusina
Ensiksi onnittelut vauvan saaneille, Kanelisokerille ja Susalle! Ja onnea Kisupikkukuulle käynnistyksestä, kateellinen kyllä olen...
Rusina26: Paljon voimahaleja sinulle! <3 Minä läpikäyn ihan samaa itkeskelyrumbaa kuin sinäkin... Olen tässä muutaman päivän tehokkaasti pillittänyt ja niistänyt nenäni ihan rikki. :' ( Eikä loppua näy! Välillä on pieniä valoisia hetkiä päivässä, mutta muuten olen todella alamaissa. Mikään ei enää kiinnosta. Kyllähän se niin on, että fyysinen olo vaikuttaa henkiseen oloon... Kun on muutaman kuukauden enimmäkseen kärsinyt, niin tässä vaiheessa alkaa olla voimat lopussa. Ei sen väliä, kuinka vähän aikaa olisi enää odotettavana. Jokainen päivä tuntuu vuodelta! Kunpa voisin sinua jotenkin auttaa tai tsempata, klisee " kohta se on ohi ja saat vauvan syliin" ei ainakaan minua helpota suuremmin. Lähetän sinulle kuitenkin lämpimän halauksen täältä ja koeta jaksaa sinnitellä!
Mulla on jo muutaman päivän supistellut ihan tehokkaasti, vaan eipä vielä lähtöä ole tullut. Limatulppaakin taitaa erittyä taas, tosin verta siinä ei seassa ole. Vatsakin on sekaisin, joten merkitseekö nämä oireet nyt sitten jotain, en tiedä... En ainakaan halua toivoa liikoja. Mieheni soittaa tänään sairaalaan ja kysyy neuvoja vähäsen. Jospa sinne saisi ajan, että he tsekkaisivat, voiko tätä käynnistää. Viimeistään käynnistys on ensi viikolla tiistaina, mutta saas nähdä. Olo on kyllä aika huono. Haluaisin olla voimissani synnytyksessä, mutta tässä kunnossa hirvittää koko ajatus! :S Nukkunut olen viimeksi varmaan kuukausi sitten, ilmeisen yleinen vaiva nämä huonosti nukutut yöt. Pakko saada levättyä ennen H-hetkeä.
Tulipas taas virsi... Aika mollivoittoinen. :/ Toisaalta tässä vaiheessa taitaa olla itse kukanen aika kärsimätön ja pahntuulinenkin.
Oikein paljon haleja kaikille viimemetrejä laahustaville marrasmuruille! <3
CC 39+2.
Piparminttu: Noi käytännöt vaihtelee aikalailla paikkakunnittain. KOKS:ssa yliaikaiskontrolli tehdään 10 päivää yli lasktunajan, ellei neuvolassa ilmene jotain, minkä takia tehtäis aiemmin.
Rusina26: Sama juttu, taas keskiviikona neuvolaan (kävin tänään, viime perjantaina, viime keskiviikkona..) kun noi paineet on koholla. kotimittaukset on ihan hyviä, mutta neuvolassa aina lian korkeita.
Mä olen kanssa sitä mieltä, että just toi neuvolassa ramppaaminen sitä just nostaa ja kaikenlainen jatkuva syyni. Onhan se hienoa, että meitä ja meidän hyvinvointia seurataan, mutta välillä tuntuu, että 50v sitten lapsen odottaminen olis ollu paljon helpompaa (ja halvempaa) =o)
Minäkin saan jatkuvasti rampata polilla, jonne matkaa 50 kilsaa, vain toteamasa, että kaikki on ihan ok, 22¿, kiitooos!
Mutta kohta se on ohi, ja sitte ei ketään enää kinnosta paljon paineet on tai onko hb kohdillaan =o)
Annitanni
vauvautuneille. Marrasmurujen synnytystarinoita on ollut ihana lukea.
Voimahaleja CC:lle, harmi että olet niin kaukana omasta maasta ja läheisiä ihmisiä ei ole paljoa lähellä. Varmasti sen vuoksi olosi on moninkertaisesti huono. Toivotaan että vauva tuo pian iloa elämääsi.
Oma (.)
Mua turvottaa ihan hirveesti. Näin unta että toinen puoli kasvoista oli ihan nesteen täyttämä ja kun vaihdoin kylkeä se neste laskeutui toiselle poskelle! Piti peilistä tarkistaa aamulla ettei se vaan ollut totta.
Mies oli nähnyt kaksi kertaa yöllä unta että saatiin poikavauva, mä olen kokoajan asennoitunut tyttöön... Tietoa vauvan sukupuolesta ei meillä kyllä ole.
Jotenkin tuntuu ettei se tule laskettuun aikaan mennessä. Huomenna on se pelottava ultra jossa tsekataan vauvan kasvutahtia, toivottavasti vauveli on kasvanut riittävästi.
No minä ainakin olen kasvanut ;)
Tsemppiä kaikille!
Abena77 rv38+5
Kävin tänään ensimmäisessä yliaikakontrollissa,pelkästään kätilön luona.Kaikessa säästetään!
Verenpaine on korkeahko,mutta koska muuta ihmeellistä ei ole niin en pääse lääkärille ennen torstaita.
Kotona mittailin paineita ja alapaine yli 100.. Housuihin lorahti jotakin väritöntä aika paljon,toivon koko sydämestäni että se on lapsivettä!
Hidasta tämä loppuodotus on,kunhan se päättyisi onnellisesti.
Onnea taas uusille äideille!
Jas ja pikkuneiti 41+3
Olipas pitkä käynnistys. Onneksi kuitenkin sait sen ja kaikki meni hyvin!
Olin jo huolissani missä olet kun olet ollut yksi aktiivisimmista kirjoittajista ja vielä kotikaupungista.
Tsemppiä kaikille pillittäjille, onneksi saamme täällä purkaa tuntojamme, ilman syyllisyyksiä.
Itse oon sitä mieltä et jos on henkisesti ja fyysisesti ihan loppu, se on erittäin hyvä syy käynnistämiselle!
Itellä oli kolmas ihan tuskaa selän kanssa et en olis kestäny yhtään enää yli lasketun.
Nyt tää neljäs kun on tulossa niin tuntuu et paineet on ok ja olo melko hyvä, ihme homma kun kaikkia vaivoja jo on ollut.
Mun neuvolantäti sanoi tänään puhelimessa et Tampereella ei ainakaan päästetä liian isoksi ja kaikki hänen äitinsä ovat synnyttäneet ennen vko 42. olikos se nyt 41+2 ollut viimesin synnyttäjä.
Voimia kaikille!
Parin tunnin päästä olisi äitipolin yliaika kontrolli..iiks! Heräilin jo parin tuntia sitten ja jännittää niin kamalasti.Odotan sitä käynnistystä niin kovasti ja mahtaa olla pettymys jos passittavat vielä kotiin.En haluaisi millään enää kasvattaa vauvaa jättiläiseksi,mikähän muuten mahtaa olla suurin vauva joka syntynyt alateitse?
Jos en palaile päivemmällä niin sitten loppuviikosta toivottavasti vauvan kanssa =)
-kisupikkukuu 40+6-