Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon teinille kuukausirahaa?

Vierailija
08.02.2023 |

Miehelläni on 15.v tyttö ja minulla 14.v tyttö
Tytöt ovat aikaisemmin saaneet viikkorahaa ja me ollaan sitten ostettu vaatteet, meikit, leffaliput yms

Nyt olisi tarkoitus että teinit itse ostaisivat suurimman osan meikeistä tms että ymmärtäisivät paljonko niihin menee kuukaudessa rahaa.itse mietin että oliko 150€ hyvä summa.

Toki kalliimmat ulkovaatteet, alusvaatteet jne.ottaisimme edelleen jne, mutta itse saisivat ostaa nämä hetken mielijohteesta tulleet ideat.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen sillä kannalla, että jos tarkoitus opettaa rahankäyttöä, niin ei mitään järjettömän isoa summaa käyttöö, jolla saa ostettua mitä ikinä keksiikään.

Vierailija
22/34 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuisiko sellainen järjestely, jossa kuukausirahan määrä on riippuvainen esim tehtyjen kotitöiden määrästä?

Ei vanhemmillekaan makseta kotitöistä. Kotityöt kuuluvat kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuisiko sellainen järjestely, jossa kuukausirahan määrä on riippuvainen esim tehtyjen kotitöiden määrästä?

Ei vanhemmillekaan makseta kotitöistä. Kotityöt kuuluvat kaikille.

No nyt ei tainnut olla kyse vanhempien kuukausirahoista? Voisi olla tietty summa kuukaudessa, jonka saa joka tapauksessa ja sitten esim ikkunoiden pesulla, ruohonleikkuulla, lumitöillä voisi ansaita extraa. Tietenkin esim roskien vienti, pyykkäys, tiskikoneen täyttö/tyhjennys jne on koko  perheen homma. 

Vierailija
24/34 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite nyt 16v ja ikinä oo saanu kuukausi tai viikkorahaa yms. Ite tienannu rahat työllä ja tietty lapsena kaikki synttärilahjarahat säästetty. Äiti maksaa vaatteet ja joskus jotain shamppoota ja hoitoainetta maksanu. Sanoisin että esim 50e kuukaudessa kohtuullinen, toki riippuu siitä mitä vanhemmat lapselle kustantaa.

Lisään tähän vielä, että meillä vanhemmat aina halunneet korostaa työn merkitystä. Joskus saattaneet maksaa pienen koron esim kesätöistä ansaituista rahoista ja näin kannustaneet työntekoon. Tai esimerkiksi, jos koulussa on tullut stipendi hyvästä koulumenestyksestä, ovat saattaneet jopa tuplata saadun rahasumman. Ja joskus jotain leffalippuja maksaneet, mutta itse nyt 16 vuotiaana tuntuis todella tyhmältä mennä äitiltä mankumaan rahaa tai pyytää rahaa, ilman että teen mitään sen eteen. Enkä muista ikinä pyytäneeni äitiä maksamaan jotain, vaan tykkään siitä kun voin käyttää haluamiini asioihin itse ansaitsemiani rahoja. Tiedän kuitenkin, että vanhemmat käyttävät ruokaan, sähköön, vuokraa, vaatteisiin, harrastuksiin yms paljon rahaa. Jokainen ihminen ja perhe tietenkin erilainen, mutta meillä näin.

Onpas hienoa, että täällä on järkevä ja kirjoitustaitoinen nuori mukana keskustelussa

Vierailija
25/34 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini tekee budjetin ja pyytää sitä ja siinä pysytään. Seuraava kysymys.

Vierailija
26/34 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 17v saa 40e/kk

Vierailija
27/34 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite nyt 16v ja ikinä oo saanu kuukausi tai viikkorahaa yms. Ite tienannu rahat työllä ja tietty lapsena kaikki synttärilahjarahat säästetty. Äiti maksaa vaatteet ja joskus jotain shamppoota ja hoitoainetta maksanu. Sanoisin että esim 50e kuukaudessa kohtuullinen, toki riippuu siitä mitä vanhemmat lapselle kustantaa.

Lisään tähän vielä, että meillä vanhemmat aina halunneet korostaa työn merkitystä. Joskus saattaneet maksaa pienen koron esim kesätöistä ansaituista rahoista ja näin kannustaneet työntekoon. Tai esimerkiksi, jos koulussa on tullut stipendi hyvästä koulumenestyksestä, ovat saattaneet jopa tuplata saadun rahasumman. Ja joskus jotain leffalippuja maksaneet, mutta itse nyt 16 vuotiaana tuntuis todella tyhmältä mennä äitiltä mankumaan rahaa tai pyytää rahaa, ilman että teen mitään sen eteen. Enkä muista ikinä pyytäneeni äitiä maksamaan jotain, vaan tykkään siitä kun voin käyttää haluamiini asioihin itse ansaitsemiani rahoja. Tiedän kuitenkin, että vanhemmat käyttävät ruokaan, sähköön, vuokraa, vaatteisiin, harrastuksiin yms paljon rahaa. Jokainen ihminen ja perhe tietenkin erilainen, mutta meillä näin.

Onpas hienoa, että täällä on järkevä ja kirjoitustaitoinen nuori mukana keskustelussa

Ehdottomasti samaa mieltä! On todella heinoa huomata, että noin nuori osaa ajatella noin fiksusti ja kypsästi. Itse en ollut tuon ikäisenä läheskään noin kypsä...

Vierailija
28/34 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosta tulee 3v aikana yli 4999€ joten on lahjaveron alaista tuloa. Muistapa ilmoittaa verottajalle!

Valehtelet! Ei ole tuloa vaan elatusta. Ota selvää asioista ennenkuin kirjoitat tänne.

Vierailija
29/34 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aiemmin kirjoittanut 16v on hyvä esimerkki siitä, kuinka työn arvon korostaminen on opettanut kypsyyttä ja fiksuutta. Hän ilmaisi hienosti ymmärtävänsä, kuinka paljon vanhemmat käyttävät jo muutenkin normaaliin elättämiseen rahaa. Toki varmasti siihen on monia syitä, miten hänestä on kasvanut noin kypsä ajattelija, mutta varmasti tuolla työnteon korostamisella on ollut siihen suuri vaikutus. Kun nuori "joutuu"  esim kesätyörahoista säästämään siten, että "pärjää" seuraavaan kesään, kehittää se järkevää käytöstä tosi paljon!

Vierailija
30/34 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

40e kuussa sopiva summa

Vierailija
31/34 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
32/34 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 14v saa 20€ kuussa käyttöönsä. On tuhlari, joten haluamme tarkoituksella pitää summan pienenä. Lapsilisä alkoi menemään säästötilille 10v iässä. Tästä ei edes tarkkaa saldoa tiedä. Saa hankintoihin kun muuttaa opiskelemaan aikanaan.

Vierailija
33/34 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 28v ja saan äidiltä 138€ kun jää just alle tuon lahjaveron rajan kolmessa vuodessa. 15-vuotiaasta asti saanut tän verran.

Vierailija
34/34 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

leffalippuja 😆 huumeisiin ne menee ei teinit käy leffoissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi