Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon teinille kuukausirahaa?

Vierailija
08.02.2023 |

Miehelläni on 15.v tyttö ja minulla 14.v tyttö
Tytöt ovat aikaisemmin saaneet viikkorahaa ja me ollaan sitten ostettu vaatteet, meikit, leffaliput yms

Nyt olisi tarkoitus että teinit itse ostaisivat suurimman osan meikeistä tms että ymmärtäisivät paljonko niihin menee kuukaudessa rahaa.itse mietin että oliko 150€ hyvä summa.

Toki kalliimmat ulkovaatteet, alusvaatteet jne.ottaisimme edelleen jne, mutta itse saisivat ostaa nämä hetken mielijohteesta tulleet ideat.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyökää ensin lukkoon, mitä kaikkea se tms on. Mahdollisimman tarkasti. Miettikää kaikki mitä erilaisimmat menot (koulutavaroista meikkeihin, harrastuksiin, jäätelöstä elokuviin, kaverin synttärilahjasta puhelinkuluihin) ja sitä, maksatteko te aikuiset vai tytöt itse, niin alkaa selvitä, paljonko tarvitsevat. Ja alkuun heille määräys pitää kirjaa menoista, jotta mahdollisille keskusteluille pohjaa.

Vierailija
2/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta tulee 3v aikana yli 4999€ joten on lahjaveron alaista tuloa. Muistapa ilmoittaa verottajalle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan liikaa tuo. Joku 50 euroa kuussa on järkevä, joutuu tekemään jotain valintoja. Satanen, jos pitää oikeasti ostaa myös jotain hyödyllistä. Mutta 150 euroa ihan tuhlaukseen opettaa minusta vääriä arvoja.

Vierailija
4/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen verran ainakin, että saa joka viikonloppuna kaljoteltua ja tupakat päälle. Joku 270€.

Vierailija
5/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenpalkka=lapsilisä.

Vierailija
6/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä annetaan 50 e kuussa, mutta se on ihan omaan vapaavalintaiseen huvitteluun, tai sitten säästöön,

vakinnan mukaan. Kaikki tarpeellinen, esim vaatteet kustannetaan, kalliimmista toki neuvotellaan.

Vierailija
7/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 15 v poika ja kuukausiraha ollut vaan 60 euroa. Kaipa se ihan ok on riittänyt, ostelee herkkuja ym. Vaatteita tuolla rahalla ei tarvitse ostaa. Kohta varmaan mopon osto edessä, ainakin sitten pitää rahaa korottaa että riittää myös bensoihin.

Vierailija
8/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 150€ on todella paljon. Sen verran on sopivasti, että saa pari leffalippuja, pari meikkiostosta, pari pikaruoka-ateriaa ja muutamat kahvit. Saa siis ostaa, mutta ei määrättömiä määriä joka päivä.

Vierailija
9/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai meikkejä tarvitse joka kuukausi ostaa? Eikö ostosreissuilla muutenkin harrasteta talouskasvatusta ja pohdita ostosten hintaa ja laatua?

Meillä teinin kuukausiraha oli ihan hänen hupikäyttöönsä. Hänelle alettiin maksaa kuukausirahaa muistaakseni kun hän oli 15v. Hän sai alkuun 20€/kk ja se riitti hänelle hyvin.

Vierailija
10/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

150€ on hurjan kuuloinen summa rahaa teinille kuussa varsinkin meikkeihin, omassa nuoruudessani se oli 20€ eli vitonen per viikko ja siitä maksettiin karkit ja bussiliput, vanhemmat kustansivat vaatteet ja hygieniatuotteet. Meikkejä en itse käyttänyt, ehkä koulukuvapäivänä laitoin sävyttävää huulirasvaa.

Vierailija
11/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 90-luvulla lapsilisän teininä käyttöön yläasteella. Rahat riittivät hurvitteluihin ja meikkeihin. Vaatteet kustansi vanhemmat ym. Isot menot. Minusta se oli hyvä summa opetella käyttämään rahaa.

Vierailija
12/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 13v saa 20€ kuussa, jos Wilmaan ei ole tullut huonoja merkintöjä kuukauden aikana. Me ostetaan lapsille tarvittavat vaatteet, hygieniatuotteet, koulujutut jne. Jos haluaa jotain sen enemmän, niin tuolla rahalla voi ostaa. Isoja summia saa nuoret kyllä tämän keskustelun perusteella. Meillä ei ole kyllä käynyt ainakaan vielä ilmi, ettei tuo parikymppiä riittäisi.

Vierailija
13/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite nyt 16v ja ikinä oo saanu kuukausi tai viikkorahaa yms. Ite tienannu rahat työllä ja tietty lapsena kaikki synttärilahjarahat säästetty. Äiti maksaa vaatteet ja joskus jotain shamppoota ja hoitoainetta maksanu. Sanoisin että esim 50e kuukaudessa kohtuullinen, toki riippuu siitä mitä vanhemmat lapselle kustantaa.

Vierailija
14/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo  ehkä paras idea antaa lapselle käyttöön rahaa sitä varten että "voi toteuttaa nämä hetken mielijohteesta tulleet  ideat". Ennemmin kannustaa siihen, että jos jotain haluaa, niin siihen saattaa joutua säästämään rahaa.

Vierailija
15/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain 90-luvulla lapsilisän teininä käyttöön yläasteella. Rahat riittivät hurvitteluihin ja meikkeihin. Vaatteet kustansi vanhemmat ym. Isot menot. Minusta se oli hyvä summa opetella käyttämään rahaa.

Lapsilisä oli - 90 luvulla todella iso raha. Silloin 500 markalla sai monta kassillista ruokaa. Nykyisin ei saa kuin pari kassia.

Vierailija
16/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisen rahasumman jälkeen sitten omillaan asuessa opiskelijana ihmettelee, kun ei olekaan rahaa mihinkään. Ellette silloinkin jatka rahan antamista.

Vierailija
17/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite nyt 16v ja ikinä oo saanu kuukausi tai viikkorahaa yms. Ite tienannu rahat työllä ja tietty lapsena kaikki synttärilahjarahat säästetty. Äiti maksaa vaatteet ja joskus jotain shamppoota ja hoitoainetta maksanu. Sanoisin että esim 50e kuukaudessa kohtuullinen, toki riippuu siitä mitä vanhemmat lapselle kustantaa.

Lisään tähän vielä, että meillä vanhemmat aina halunneet korostaa työn merkitystä. Joskus saattaneet maksaa pienen koron esim kesätöistä ansaituista rahoista ja näin kannustaneet työntekoon. Tai esimerkiksi, jos koulussa on tullut stipendi hyvästä koulumenestyksestä, ovat saattaneet jopa tuplata saadun rahasumman. Ja joskus jotain leffalippuja maksaneet, mutta itse nyt 16 vuotiaana tuntuis todella tyhmältä mennä äitiltä mankumaan rahaa tai pyytää rahaa, ilman että teen mitään sen eteen. Enkä muista ikinä pyytäneeni äitiä maksamaan jotain, vaan tykkään siitä kun voin käyttää haluamiini asioihin itse ansaitsemiani rahoja. Tiedän kuitenkin, että vanhemmat käyttävät ruokaan, sähköön, vuokraa, vaatteisiin, harrastuksiin yms paljon rahaa. Jokainen ihminen ja perhe tietenkin erilainen, mutta meillä näin.

Vierailija
18/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuisiko sellainen järjestely, jossa kuukausirahan määrä on riippuvainen esim tehtyjen kotitöiden määrästä?

Vierailija
19/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun listaat tarkasti, mitä  te kustannatte ja mitä nuoret kustantavat itse, niin on helpompi miettiä summaa järjen kautta

Vierailija
20/34 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuinen töissä käyvä ihminen enkä todellakaan käytä 150 euroa kuukaudessa leffaan, meikkeihin tai hurvitteluun. Todella iso viikkoraha käyttää hömppään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi