Mitä merkitystä korkeakoulututkinnolla on työnhaussa?
Usein huomaan työpaikkailmoituksessa maininnan, "Olethan suorittanut korkeakoulututkinnon ja sinulla on työkokemusta vähintään viisi vuotta". Aina kitistään, että työttömät töihin, mutta sitten työpaikkojen vaatimustasot on yleisesti aivan kohtuuttomat. Kenellä nuorella muka voisi olla esim. viiden vuoden työkokemusta kun on juuri valmistunut ammattikoulusta/ammattikorkeasta? Tai mitä hyötyä siitä korkeakoulusta on? Tuntuu, että nykyään töiden hakemisesta ja etenkin saamisesta on tehty älyttömän vaikeaa. Motivaatiota on, mutta aina poljetaan maahan perjaatteella, "sinä et riitä".
Kommentit (52)
Puolukan Poimija kirjoitti:
Se tutkinnon suorittaminen kertoo että on pystynyt näyttämään osaamistaan. Ei ole todellakaan mikään helppo homma.
Kyllä on helppo homma. Pitää osata copy-paste ja tekstin vääristely jotta ei jää plagioinnista kiinni. Etenkin ihmisteiteissä. Kovissa tieteissä asia on hieman eri.
Korkeakoulututkinnon suorittaminen osoittaa että henkilöllä on edes jonkinlaista pitkäjänteisyyttä ja halukkuutta itsensä kehittämiseen. Ne ominaisuudet on tärkeitä hyvin monessa työssä vaikka sitä varsinaista koulutuksen aikana hankittua tietoa ei tarvittaisikaan itse työn tekemisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen vakituisen työpaikan jälkeen, ei yhtään mitään. Kukaan ei ole kysynyt tutkinnosta sen jälkeen mitään, vaikka olen vaihtanut työpaikkaa yhdeksän kertaa työurani aikana.
Et kuitenkaan jättänyt sitä koulutustasi mainitsematta työhakemuksessa? Vai kävivätkö headhunterit hakemassa ilman hakemuksia? Kyllä tietyillä aloilla riittää, kun CV:ssä on merkintä DI, FM tms, ei siitä sen enempiä kysellä, kun on sopivaa työkokemusta tehtävään. Se tutkinnon suorittaminen "takaa" kuitenkin tietynlaisen osaamisen. Kyllä sitä isoilla työpaikoilla, missä työntekijöillä on eritasoisia koulutuksia, huomaa eron korkeamman ja matalamman käyneen välillä tietyissä työhön liittyvissä yhteyksissä. Tietysti noissa on yksilökohtaisia erojakin, mutta yleisellä tasolla sen huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sillä karsitaan voin pois ne, jotka kuvittelevat sen tutkinnon takaavan osaamisen.
What
Elvistelet sillä että osaat yhden sanan englantia!
Miksi et laittanut ihan tylysti että "Mitä?"
Junttipullia nuo anglismien käyttäjät. Työhaastatteluissakin kiinnitetään huomiota kuinka monta kertaa sanoo Jess!
Nuoreni eräässä kesätyöpaikassa "Pomo" oli heti huomauttanut että sitä sanaa ei saa käyttää! Ei anna hyvää kuvaa asiakaspalvelusta. Itsekin katson hitaalla jessittelijöitä. Toki kieli muuttuu mutta suomi, savo ja englanti kuulostavat typeriltä sekaisin!
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen vakituisen työpaikan jälkeen, ei yhtään mitään. Kukaan ei ole kysynyt tutkinnosta sen jälkeen mitään, vaikka olen vaihtanut työpaikkaa yhdeksän kertaa työurani aikana.
Mutta se on kuitenkin ensimmäinen minimivaatimus ja ilman tuota tutkintoa et saa työpaikkaa. Esimerkiksi normaalissa konttori- tai it-työssä on näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se on kuitenkin ensimmäinen minimivaatimus ja ilman tuota tutkintoa et saa työpaikkaa. Esimerkiksi normaalissa konttori- tai it-työssä on näin.
Ei nyt ihan näinkään. It-alalla todellakin on paljon ihmisiä, joilla ei ole korkeakoulututkintoa.
Itselläni on 2 opistotason tutkintoa ja 30 vuoden työkokemus. Olen tehnyt vaativia asiantuntijatöitä jo pitkään. Vaihdon viimeksi töitä 2017. Työpaikkailmoituksessa vaadittiin korkeakoulututkintoa, niin vain sain itse asiassa 2 paikkaa ilman sitä. Tällä hetkellä työskentelen esimiehenä ja asiantuntijana.
Mutta etenemismahdollisuudet olisivat paremmat, jos tutkinto löytyisi. Samoin palkkataso olisi varmaankin parempi kuin nykyinen 5.500.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulututkinnon suorittaminen osoittaa että henkilöllä on edes jonkinlaista pitkäjänteisyyttä ja halukkuutta itsensä kehittämiseen. Ne ominaisuudet on tärkeitä hyvin monessa työssä vaikka sitä varsinaista koulutuksen aikana hankittua tietoa ei tarvittaisikaan itse työn tekemisen kannalta.
Enemmän se kertoo siitä, että kykenee saattamaan loppuun myös tylsiä, kiinnostamattomia ja pitkäpiimäisiä hommia. Tämä voi olla arvokasta monissa työtehtävissäkin.
Joo, työpaikkailmoituksissa toivotaan jos vaikka mitä. Niin paljon, ettei yrityksen nykyiset työntekijätkään täytä noita vaatimuksia. Mutta ei muuta kuin hakemaan vaan, samanlaisia ne muutkin hakijat ovat. Kyllä sieltä vielä tärppää. Pitää vaan lähteä sillä positiivisella asenteella, että molemmilla on sama tavoite: hyvä ja sopiva työntekijä juuri kyseiseen työhön.
Ei näköjään ollut mitään hyötyä opiskelusta. Kun valmistuin niin kysyttiin työkokemuksesta jota ei ollut ja sitten en saanut töitä sen takia. Tässä jo vuosia olenkin ollut työtön. Ihan yksinkertaisiin töihinkin tarvii olla vuosien kokemus ja olen aina kysynyt työnantajilta että miten sitä kokemusta saa jos ei pääse edes töihin.
Työtön mies kirjoitti:
Ei näköjään ollut mitään hyötyä opiskelusta. Kun valmistuin niin kysyttiin työkokemuksesta jota ei ollut ja sitten en saanut töitä sen takia. Tässä jo vuosia olenkin ollut työtön. Ihan yksinkertaisiin töihinkin tarvii olla vuosien kokemus ja olen aina kysynyt työnantajilta että miten sitä kokemusta saa jos ei pääse edes töihin.
Eli sinulla asenne mättää työllistymisessä. Ei ole potentiaalisen työnantajan ongelma ettei sinulla ole työkokemusta . Opiskelijoiden kannattaa hankkiutua kesä- ja sivutöihin opintojen ohella. Mieluiten jonnekin omaa opiskelualaa sivuaviin tehtäviin. Näin Simsalabim sinnulle alkaa kertyä työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Eli sinulla asenne mättää työllistymisessä. Ei ole potentiaalisen työnantajan ongelma ettei sinulla ole työkokemusta . Opiskelijoiden kannattaa hankkiutua kesä- ja sivutöihin opintojen ohella. Mieluiten jonnekin omaa opiskelualaa sivuaviin tehtäviin. Näin Simsalabim sinnulle alkaa kertyä työkokemusta.
Sitä työkokemusta nimenomaan pitää hankkia niistä vaatimattomammista hommista ennen kuin voi kuvitella pääsevänsä mihinkään koulutusta vastaaviin päällikkötehtäviin. Koulusta valmistuneet tuntuvat kuvittelevan että pelkän koulutuksen perusteella heille maksetaan innosta vinkuen vähintään viisi tonnia kuussa vaikka he eivät olisi ikinä vielä olleet tutustumassa mihinkään työelämän pelisääntöihin saati sitten oman alan töihin.
Tutkinnolla voi pyyhkiä persettä suomessa. Sori siitä.
Työtön mies kirjoitti:
Kyllä työnantajat keksii syitä olla palkkaamatta. Työvoima pula kato. Kun on koulutus ja kokemus sitten olet liian vanha tai jotain. Työttömyys on selkeä nounou työnantajille. Mieluummin työllinen kouluttamaton kusipäänä ansioitunut.
Vierailija kirjoitti:
Fiilaan aloittajaa täysin.. Itse ollut työttömänä pari-kolme kuukautta ja monet työpaikkailmot lukeneena voin sanoa, että monessa paikassa vaatimukset kohtuuttomia työnkuvaan nähden.
Fiilaat?
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Kyllä työnantajat keksii syitä olla palkkaamatta. Työvoima pula kato. Kun on koulutus ja kokemus sitten olet liian vanha tai jotain. Työttömyys on selkeä nounou työnantajille. Mieluummin työllinen kouluttamaton kusipäänä ansioitunut.
Harvemmin se toimii niin päin että työnantajat keksisivät mitään syitä olla palkkaamatta jotakuta, vaan he nimenomaan yrittävät löytää syitä palkata se yksi tietty henkilö joka tehtävästä voisi parhaiten suoriutua.
Korkeakoulututkinto on helpoin tapa osoittaa ettet ole ihan elämänkoululainen
Kyllä siellä korkeakoulussa opitaan monenlaisia työssä tarvittavia taitoja, tiedon keräämistä, analysointia + muita menetelmiä, terminologiaa ja suurempien kokonaisuuksien ymmärtämistä itse asiasta kuin yleensä on koulupudokkaalla tai pelkällä yo:lla. Saati sitten ammattikoulun käyneellä. Vaikka ap ei usko, niin sitä on oikeasti olemassa hyvin eri tasoisia työtehtäviä. Joihinkin sitten on ihan lakisääteiset pätevyysvaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä korkeakoulussa opitaan monenlaisia työssä tarvittavia taitoja, tiedon keräämistä, analysointia + muita menetelmiä, terminologiaa ja suurempien kokonaisuuksien ymmärtämistä itse asiasta kuin yleensä on koulupudokkaalla tai pelkällä yo:lla. Saati sitten ammattikoulun käyneellä. Vaikka ap ei usko, niin sitä on oikeasti olemassa hyvin eri tasoisia työtehtäviä. Joihinkin sitten on ihan lakisääteiset pätevyysvaatimukset.
LVIS alalla saa lain vaatimia pätevyyksiä vain työkokemuksella, ei koulun penkillä istumalla.
Vaikka olisit sähköltä tekniikan tohtori mutta et omaa tarpeeksi likaiseksi työkokemukseksi osoitettavaa osaamista, haet nöyrästl allekirjoitukset suunnitelmiisi siltä AMK-inssiltä (tai viimeisiltä alan teknikoilta, pian kaikki eläkkeellä) jolla on työkokemusta vaadittuun pätevyyteen. Koulutuksella pystyy ainoastaan lyhentämään vaadittua aikaa työmaalla, mutta ei todellakaan välttämään.
Alle 1kV asennuspätevyyksiin pääsee ilman koulujakib - kuusi vuotta alakohtausta asennusuunia & sätu2-kuulustelu läpi niin voi anoa S2sta "täysivaltaista sähköasennuspätevyyttä alle 1kV asennuksiin". Eli vaikkapa juuri omakotitalon asennuksiin.
Miksi katsot senioritason töitä jos valmiuksesi ei riitä siihen?
Riippuu ihan ammatista. Hakeeko formulakuskiksi vai lääkäriksi. Voi olla iso merkitys tai ei ollenkaan.