Rakas rupisammakkoni eli kysymys hiki/hormoninäpyistä:-)
ihana 5-viikkoinen prinsessani on nyt naama täynnä kukertavaa ja vaaleaa syheröä, osa ihan finnejä ja osa syvemmällä ihon alla olevaa kukintaa. erityisen "huolissani" olen syvemmällä ihon alla olevista ihon värisistä näpyistä, jotka näyttävät hikinäppylöiltä...miten hän ikinä saa hipiänsä kuntoon ennen ristiäisiä?
onko muita näppynaamoja ja mitä kokemuksia, mikä tepsii? tekisi mieli pistää joku kuoriva naamio vauvalle ja rasvata sitten kunnolla...mutta toistaiseksi olen pitänyt näppini kurissa:-)
Kommentit (5)
Meillä kesti noin 1 kk kunnes kaikki lähti pois. Onneksi ristiäiset oli vasta 3,5 kk ikäisenä. Näpyt oli muistaakseni 1-2 kk iässä.
Eli aika parantaa...
Meidän pojalla (5 viikkoa) myös iho kasvoista ja ylävartalosta aivan roisin näköisenä. Kyselin muutamaltakin taholta, voiko näille mitään tehdä, ja kaikki toistivat saman neuvon eli odottelu on ainut keino.
Lohtuna on tietysti se, että suurimman osan vauvoista nimiäis-/ristiäiskuvat ovat sitä samaa syheröposkea... ;)
Se auttoi meillä. Sitä taisi lääkäri "määrätä" esikoiselle, kun iho oli tosi pahan näköinen. Kuopukselle sitä osasin jo itse laittaa ja tiedä sitten johtuiko rasvasta vai jostain muusta, niin näppylät eivät menneet lainkaan niin pahoiksi kuin esikoisella. Kuin ihmeen kaupalla näpyt hävisivät juuri ristiäisiksi ja sen jälkeen niitä tuli taas pariksi päiväksi. Loistava tuuri!
Jos haluaa kauniit ristiäiskuvat, niin ristiäiset kantsii pitää joko ennen 1 kk tai sitten vasta 3 kk. Yleensähän lapsilla on naama ruvella just siinä 6-8 viikon iässä.
Muistan kun olin itse huolissani, en edes etukäteen ollut kuullut moisista näpyistä ja yhtäkkiä tyttö oli ihan täynnä punaista syheröä sekä finnejä.
Ilmeisesti ajoittuu monella juuri ristiäisten aikaan, joten eipä ole vauveli kovin edustavan näköinen... Mutta mun käsittääkseni niihin ei edes saa laittaa mitään, meillä taidettiin rasvata erisanilla, niin kuin yleensäkin.