Kuka oikeasti keittää niin laihaa kahvia että laittaa 4 vettä ja 4 purua?
kyllä se pitää olla max 5 puruja jos 4 vettä.. tai sitten 4 tosi kukkurallista.
Kommentit (38)
Useissa kahvinkeittimissä on kaksi vesimittataulukkoa. Tiheämmin mitoitetulla saa tietysti tujumpaa kahvia, kun se numero 4 on alempana kuin sen väljän mittataulukon 4. Eli neljä vettä mutta kumman mitan mukaan? Mun keittämää kahvia on kehuttu useammankin kerran. Käytän yleensä sitä väljempää vesimittaa ja puruja aina hieman kukkurallaan oleva mitallinen. Itse en juo kahvia, että en voi ottaa kantaa onko oikeasti hyvää myös.
Mä keitän. Tykkään laihasta kahvista. Siis juon vaaleapaahtoisinta ja laihana, melkein puolet vielä maitoa. Tummapaahtoinen tai muuten vahva närästää, enkä tykkää mausta. Saanen juoda kuitenkin oman makuni mukaan?
Keittimen mitan mukaan suhde yksi pikkukuppi vettä ja yksi mitallinen poroja, just sopivan vahvaa. Eikä varmasti ole laihaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä monta mittaa kuin vettä, mutta kukkurallisia. Näin valmistuu suodatinkahvi.
Pressokahvissa onkin sitten aivan toisenlaiset lainalaisuudet.
Tuo kukkurallinen on kyllä täysin epämääräinen käsite. Kukkurallisissa kun voi olla merkittäviäkin eroja.
Itse keitän aina niin, että puruja yksi kauhallinen vähemmän kuin vettä.
Ei ihme jos tulee laihaa kun käyttää puruja, minä käytän suodatinkahvia.
Hyvä kahvi 8 kahvimitallista puruja ja 4 kahvikuppia vettä. Hyvä kahvi tulee. Eli 100% enemmän puruja kuin vettä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tosi kukkurallinen inan verran enemmän kuin kukkurallinen?
Minä teille kuk-kuran näytän.
Puppeli-Göran
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kahvi 8 kahvimitallista puruja ja 4 kahvikuppia vettä. Hyvä kahvi tulee. Eli 100% enemmän puruja kuin vettä.
Minä laittaisin 6 dl vettä ja 42 g puruja.
Jorvin sairaala, olihan tosi laihaa, sanoi huonekaverikin.
Samanverran niin hyvä tulee. Liian vahva kahvi on pahaa. Mutta keitä itsellesi ihan miten haluat.
Minä laitan mutteripannun suppilon kukkuroilleen, en junttaa. Italialainen ohje. Miellyttävää tervaa tulee.
Jos on esim. 4 purua ja Kallavesi, on aika laihaa. Itse tosin siinä tapauksessa kirjoittaisin vesj.