Miksi kirjastoon pitää mennä lapsen kanssa leikkimään?
Oodi kysyi asiakkailtaan mitä he kirjastoon kaipaisivat. Suurin osa vastasi että lapsiperheille tilaa. Miksi,eikö se koti ole leikkimistä varten eikä kirjasto. Ei näköjään kotona viihdytä.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kokee näköjään tylsyyttä kotonaan niin paljon että pitää mennä yleiselle paikalle jotta saa huomiota ja juttuseuraa.liittyyköhän tämä tälläinen käytös jotenkin siihen kun jotkut aikuiset puhuvat alaikäiselle lapselleen kuin aikuiselle? Ovat siis aikuisen seuraa vailla itseasiassa.
Tiesitkö, että mitä enemmän lapselle puhutaan, sen rikkaammaksi hänen kielensä kehittyy?
Jos et tarkoita tuolla "puhuvat lapselle kuin aikuiselle" jotain seksijuttuja, en näe siinä yhtään mitään negatiivista.
tarkoitinkin sitä että esim. Yksinhuoltaja jolla ei ole aikuista kumppania puhuu lapselle kuin aikuiselle,esim. Kaupassa kovaan ääneen selostaa alaikäiselle mitä ruokaa näistä tänään meille teen, miten meni duunissa yms. Aikuisen seuran puutteessa korvataan juttuseura lapsella. Asetaan lapsi aikuisen tasolle,se on väärin.
No en ehkä lapselle kertoisi työpäivästä, mutta ruoasta puhuminen on ihan normaalia. Mä kerron aina kaupassa mun taaperolle mitä ostetaan, mitä niistä tehdään, missäköhän jotain on tai miten valitaan hyvä tuote. Kotona sitten lapsi katselee keittiössä, kun teen ruokaa ja samalla selostan mitä teen. Ei mulla ennen lasta ole ollut mitään tarvetta selostaa itselleni/toiselle miten pilkon sipulia ja kuullotan sen pannulla. Mä teen sitä sen takia, että lapsen kielelliset kyvyt kehittyy ja hän saisi innostusta ruoanlaittoon. Ja meillä onkin nyt ruoanlaitosta pitävä taapero.
Leikkipuistoja suljettiin juuri.