Olen työtön ja minulla ei ole millään varaa maksaa opintolainan lyhennyksiä kesällä.
Korot ovat menneet vielä, mutta nyt tulee 700€ lyhennys. Miten työttömällä voisi olla rahaa maksella tuollaisia? Meneekö ne sitten ulosottoon?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kesään mennessä löydy töitä?
En jaksa mennä töihin.
ap
Tämä ei ollut minun viesti. Kyllä minä töihin menen kun saan koulutusta vastaavaa työtä. En todellakaan mennyt velkavankeuteen sen vuoksi, että voin tehdä niitä samoja paskaduuneja kuin ennen koulutusta.
Varoitan kaikkia ettei kannata mennä korkeakouluun jos joutuu ottamaan velkaa sen vuoksi. Työpaikka ei todellakaan ole varma vaikka niin väitetään. Kaduttaa koko koulutus. Ensin olin poissa työelämästä ja menetin ne tulot ja sen lisäksi velkaannuin pahasti. Minulla ei ole mitään mahdollisuutta maksaa niitä velkoja pienellä palkalla.
kuulostaa siltä, että tarvitset opetusta taloudenhoitoon, rahankäyttöön. Otapa yhteyttä vaikka marttoihin ja kysele onko heillä koulutuksia alkamassa. Kannattaa opetella, vielä ei ole liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei opintovelkoja voi maksaa heti suurimpia osia pois. Itse työllistyin korkeakoulun jälkeen, ja halusin maksaa velkoja heti ettei jää roikkuun, mutta vastaus oli että niitä lainoja ei voi maksaa vielä... vaan pitää odottaa että tulee jokin maksu suunnitelma.
Mitä ihmettä? Itse elin ensisijaisesti opintorahalla ja saatoin nostaa opintolainaa matkusteluun, mutta maksoin lainat pois heti kesätyöni palkasta. Vasta viimeisen reissulainan kohdalla en kiirehtinyt takaisinmaksun kanssa, koska nollakorkoaikana korkoa kertyi joku 20e per vuosi.
En ymmärrä tuota, mikset saanut maksaa lainojani pois. Tai siis ymmärrän, että pankki tietysti halusi maksimoida katteensa, mutta olisivat edes tarjonneet sinulle mahdollisuutta maksusuunnitelman muuttamiseen (tietysti korvausta vastaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä on runsaasti avoimia työpaikkoja. Mene töihin edes kesäksi.
Olen korkeakoulutettu ja maksanut itseni kipeäksi siitä koulutuksesta. En varmasti mene mihinkään paskaduuniin. Mielummin annan mennä ulosottoon ja alan lopullisesti pummiksi.
Mitä olet opiskellut?
Töitä on kesän mennessä tarjolla paljon. Kymmeniä tuhansia kesätöitä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Ja suomen piti olla huippumaa missä ilmainen koulutus ja hyvinvointia kaikille? Miksi nämä suuret opintolainat? Ja tosiaan, hanttihommiin ei välttämättä kannata mennä jos kunnon koulutus löytyy. Vaan voihan sitä hetken tehdä niitä hanttihommiakin samalla kun hakee parempaa paikkaa, niinkuin ens hätään.
Suomi alkaa olla kehitysmaa. Tosin se kehittyy väärään suuntaan. Vuosikausia on puhuttu elinikäisestä oppimisesta ja jatkuvasta koulutuksesta. Samaan aikaan kouluttautumista vaikeutetaan eri tavoin. Viimeisin heikennys on juuri tämän opintotuen painotus velanottoon. Tätä myös perusteltiin sillä, että kun laina on muutenkin halpaa niin ei haittaa. Ei kellään käynyt mielessä, ettei korot ikuisesti ole nollassa. Lisäksi puhutaan siitä miten opiskelijat voivat elää kommuuneissa ja käydä töissä viikonloppuisin ja iltaisin. Läheskään kaikki opiskelijat eivät ole lapsettomia parikymppisiä, joten viime kädessä ainoa vaihtoehto on ottaa lainaa. Itselläni on niin paljon ollut lähiopetusta, ettei arkisin työssäkäynti ole ollut mahdollista opintojen kandivaiheessa.
T Tuleva VTM, 30 000 lainaa niskassa.
Kyllä ajat ovat muuttuneet! Siihen aikaan, kun minä ja vanhempi sukuni opiskeltiin, koulutus todella maksoi (lukion lukukausimaksut, kirjat, matkat, ruoka). Työtä mitä vaan oli pakko tehdä, jos heti ei natsannut. Kyllä siihen kuului töitä kaupassa, lomat hautausmaalla, makkaraa pussittamassa, mansikkamaalla/maataloudessa jne.
Porukkaan kuuluu aina sähkömiehistä maistereihin. Rahaa oli pakko saada, suht. köyhästä kodista sitä ei irronnut.
Nykyajan nuorilla on vaikeampaa, kaikki ahdistaa, p@@@aduunia ei haluta jne.
Ja onhan sekin, että työtä on vaikeampi saada, kai?
Luottotietojen menettämistä kannattaa välttää viimeiseen asti. Jos ne on menetetty, töitä ei ainakaan saa, jos joutuu käsitteleen rahaan.
Saati ditten vuokra-asuntoa, vakuutuksia, puhelinliittymää osamaksusopimuksia jne.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi kerralla tulee noin iso summa maksettavaksi? Etkö lyhennä sitä joka kuukausi? Itsekin olen ollut työtön ja silti lyhensin opintolainaa joka kuukausi. Pankin kanssa voi sopia pienen lyhennyksen. Sitten kun pääsee töihin, niin voi lyhentää enemmän.
Mulla lyhennykset 2 kertaa vuodessa, niiden välissä maksetaan korkoa. Nyt ne korot huomaa kun ovat nousseet. En tiedä miten muilla nämä menee, mutta mulla näin.
On aika erikoista sanoa, että minulla on tämä koulutus ja etsikääpä työtä, joka vastaa koulutustani. Yritys hakee tiettyyn työhön henkilöä, jolla on työn vaatima koulutus. Jos luen itämaista filosofiaa ja tähtitiedettä, etsikääpä minulle työtä, työvoimatoimiston virkailijat. Hohhoijaa.
Blaa blaa blaa. Lusikka kauniiseen käteen ja töihin vaikkei se olisikaan sitä ilmeisen kallista koulutusta vastaavaa.
Pankin kanssa voi neuvotella pienemmän lyhennyserän. Itse tein näin, kun lainan takaisinmaksu alkoi samaan aikaan kun jäin työttömäksi. Muistaakseni alkuperäinen lyhennys oli n. 80€, uusi lyhennys nyt 40€.
Et mitenkään osaa neuvotella lyhennyksiäsi pienemmäksi? Istut vaan ihmettelemässä? Ne pankin antamat lyhennysmäärät on ihan sattumanvaraisia. On oma tehtäväsi neuvotella maksusuunnitelma velalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi kerralla tulee noin iso summa maksettavaksi? Etkö lyhennä sitä joka kuukausi? Itsekin olen ollut työtön ja silti lyhensin opintolainaa joka kuukausi. Pankin kanssa voi sopia pienen lyhennyksen. Sitten kun pääsee töihin, niin voi lyhentää enemmän.
Mulla lyhennykset 2 kertaa vuodessa, niiden välissä maksetaan korkoa. Nyt ne korot huomaa kun ovat nousseet. En tiedä miten muilla nämä menee, mutta mulla näin.
No pitäisikö muuttaa joka kuukausi lyhennettäväksi niin ei ole kerralla noin iso summaa maksettavana.
Vierailija kirjoitti:
Miksei opintovelkoja voi maksaa heti suurimpia osia pois. Itse työllistyin korkeakoulun jälkeen, ja halusin maksaa velkoja heti ettei jää roikkuun, mutta vastaus oli että niitä lainoja ei voi maksaa vielä... vaan pitää odottaa että tulee jokin maksu suunnitelma.
Opintolainaa saa aina maksaa pois etukäteen ylimääräisinä lyhennyksinä. Olet ymmärtänyt jotain väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Itse elin ensisijaisesti opintorahalla ja saatoin nostaa opintolainaa matkusteluun, mutta maksoin lainat pois heti kesätyöni palkasta. Vasta viimeisen reissulainan kohdalla en kiirehtinyt takaisinmaksun kanssa, koska nollakorkoaikana korkoa kertyi joku 20e per vuosi.
En ymmärrä tuota, mikset saanut maksaa lainojani pois. Tai siis ymmärrän, että pankki tietysti halusi maksimoida katteensa, mutta olisivat edes tarjonneet sinulle mahdollisuutta maksusuunnitelman muuttamiseen (tietysti korvausta vastaan).
On ihan turha muuttaa maksusuunnitelmaa jos haluaa maksaa lainaa nopeammin. Ylimääräisiä lyhennyksiä kun voi tehdä opintolainaan ihan vapaasti ja ilmaiseksi niin paljon kuin haluaa.
Ongelma olisi selvinnyt etukäteen miettimällä, velka on velka, ihan sama onko työtön, Kroisos tai työssäkäyvä. Maksa kiltisti nyt, ettei tule enempää ongelmia kuin tänne palstalle ilmoittaminen.
Ysärin alussa opintolainojen korot nousivat vuodessa nollasta neljääntoista prosenttiin.
Ei tarvinnut edes vaivata päätään sillä että selviytyykö. Se oli niskalaukaus, turpiin vaan ja onnea.