Olen työtön ja minulla ei ole millään varaa maksaa opintolainan lyhennyksiä kesällä.
Korot ovat menneet vielä, mutta nyt tulee 700€ lyhennys. Miten työttömällä voisi olla rahaa maksella tuollaisia? Meneekö ne sitten ulosottoon?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Sinä et tajua miten hölmö nyt olet. Ne hommat, joita kutsut paskaduuneiksi, ovat ihan tavallista työntekoa ja ihan tavalliset ihmiset tekevät niitä. Liity joukkoon - kun haet oman alasi töitä, se antaa hyvän vaikutelman sinusta.
Tämä on totta.
Työnantajani toimesta olen ollut vaikuttamassa uusien työntekijöiden valinnassa. Toki he, keillä on alan koulutus ja osaaminen sekä näyttöjäkin niin tulee valituksi usein ensin, mutta rinnakkain ollessa kaksi tutkinnon suorittanutta ilman ammattiosaamista niin useimmat ajattelevat, että minkä tahansa työn tekeminen valmistumisen jälkeen antaa hyvän signaalin omatoimisuudesta ja aktiivisuudesta työhön. Tällaisia henkilöitä osaa arvostaa myös työyhteisö ja sitä kuulee kahvipöydässäkin.
Toki kannattaa mainita työhaastattelussa, että miksi on tehnyt alaansa kuulumatonta työtä, vaikka on paperit. Paremmalta se näyttää kuin kysyä, että miksi välissä on parin vuoden tauko. Vinkkinä noin nuorelle ihmiselle, että yli kahden vuoden työttömyysjaksoa kannattaa välttää... Tämän ymmärtää useimmat pidempään työelämässä olleet työnhakijat.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua Ap. Minullakin on amk- ja yliopistotutkinnot muka hyvin työllistävältä alalta (ei kuitenkaan terveydenhuolto- eikä opetusala), mutta olen silti saanut pelkkiä pätkätöitä ja kärsinyt pitkäaikaistyöttömyydestä. Opintolainaa otin, jotta pystyin menemään ulkomaille vaihtoon ja kerryttämään osaamista tulevaa työelämää varten. Sain hyviä arvosanoja opinnoissa. Silti työllistyminen ollut todella tuskaisaa. Välillä ollut todella epätoivoinen ja masentunut olo tulevaisuudesta ja työllistyminen tuntunut yhtä epätodennäköiseltä kuin lottovoitto.
Viimeksi olin yli vuoden työttömänä, mutta onnistuin sitten nappaamaan vakityön. Palkka on vain alle mediaanin, mutta silti olen kiitollinen tästäkin työpaikasta. Tein niin hulluna töitä alkuun puolen vuoden koeajalla, jotta saisin pitää tämän työpaikan. Paloin loppuun ja jäin pitkälle sairaslomalle. Pomo ei pidä minusta ja kehotti etsimään muita töitä :( Voimia ja aikaa ei ole etsiä muita töitä. Jos tietäisin, että jossain muualla on inhimillisempi työtahti, varmasti hakisin, mutta kun ei voi tietää, missä.
En osaa alkuperäiseen kysymykseesi vastata, mutta haluan vain luoda toivoa sinullekin, että jonain päivänä löydät työpaikan, kun jaksat vain yrittää :)
Kiitos viestistäsi. Kiva lukea välillä viestejä joissa ymmärretään mikä ongelma on, eikä vain pelkkää haukkumista. Tässä pitkään työttömänä ollessa on oppinut pitämään itseään jo täysin arvottomana, eikä enää edes kiinnosta hakea töitä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kesään mennessä löydy töitä?
En jaksa mennä töihin.
ap
Tämä ei ollut minun viesti. Kyllä minä töihin menen kun saan koulutusta vastaavaa työtä. En todellakaan mennyt velkavankeuteen sen vuoksi, että voin tehdä niitä samoja paskaduuneja kuin ennen koulutusta.
Varoitan kaikkia ettei kannata mennä korkeakouluun jos joutuu ottamaan velkaa sen vuoksi. Työpaikka ei todellakaan ole varma vaikka niin väitetään. Kaduttaa koko koulutus. Ensin olin poissa työelämästä ja menetin ne tulot ja sen lisäksi velkaannuin pahasti. Minulla ei ole mitään mahdollisuutta maksaa niitä velkoja pienellä palkalla.
Jokainen päivä jonka olet työtön, laskee mahdollisuuksiasi päästä yhtään mihinkään. Älä yritä aloittaa huipulta, vaan etene pikkuhiljaa. Mille alalle kouluttauduit? Mihin ammattiin tähtäät?
Kelalta saa ainakin korkoavustusta.
Miksi noin iso maksuerä? Itse lyhennän lainaa 200 eurolla kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa mennä töihin.
ap
Tämä ei ollut minun viesti. Kyllä minä töihin menen kun saan koulutusta vastaavaa työtä. En todellakaan mennyt velkavankeuteen sen vuoksi, että voin tehdä niitä samoja paskaduuneja kuin ennen koulutusta.
Varoitan kaikkia ettei kannata mennä korkeakouluun jos joutuu ottamaan velkaa sen vuoksi. Työpaikka ei todellakaan ole varma vaikka niin väitetään. Kaduttaa koko koulutus. Ensin olin poissa työelämästä ja menetin ne tulot ja sen lisäksi velkaannuin pahasti. Minulla ei ole mitään mahdollisuutta maksaa niitä velkoja pienellä palkalla.
Kuule kun ihan työttömyyspäivärahoilla ja pätkätyöpalkoilla minäkin makselin opintolainani pois. Kahden koulun opintolainoja ja oli vielä pieni lapsi elätettävänä sekä työtön mies joka rellesti omat päivärahansa mihin halusi. Töihin vaan ja maksamaan itse otetut lainat pois. Vähän sisua ja selkärankaa elämään! Ei tässä muutkaan ole unelma-ammateissaan ollut ja huippupalkoilla saati edes omalla koulutusalallaan töissä. Vastuu pitää kantaa! Eikä heti itkeä äitiä (= veronmaksajia) apuun. Kymmenen vuotta minullakin meni maksaa mutta joka sentin maksoin.
Se tunne on mahtava kun selviää voittajana ja saa velkansa hoidettua kunniallisesti. Kasvattaa itseluottamusta kun tietää että selviää tiukastakin paikasta yksin.
Mistä ihmeen mustanpörssin pankista olet lainasi nostanut, jos sulla on kuukausieränä 700 euroa? Ei tollasia maksele moni asuntolainoistakaan. Olet ymmärtänyt nyt jotain väärin.
Minulla on 8000 euron lainasta 90 euroa lyhennys kuukausittain, exällä 25 000 euron lainasta 200 euroa.
Anna mennä ulosottoon ja muuta esim. Tanskaan. Myöhemmin vaihdat kansalaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Anna mennä ulosottoon ja muuta esim. Tanskaan. Myöhemmin vaihdat kansalaisuutta.
Riittääkö sukupuolenvaihto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö sukupuolenvaihto?
Saattaa riittää, saat samalla mt-diagnoosin sekä edunvalvojan ja käyttörahaa annetaan käteisenä automaattisesti eikä menoista tartte välittää.
Siis miten helvetin iso opintolaina sulla on, jos sen lyhennys on 700€/kk?
Opintolainaa lyhennetään n. 2*se aika, mitä opiskeluun on mennyt. Itse maksan kuukausittain abaut 70€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua Ap. Minullakin on amk- ja yliopistotutkinnot muka hyvin työllistävältä alalta (ei kuitenkaan terveydenhuolto- eikä opetusala), mutta olen silti saanut pelkkiä pätkätöitä ja kärsinyt pitkäaikaistyöttömyydestä. Opintolainaa otin, jotta pystyin menemään ulkomaille vaihtoon ja kerryttämään osaamista tulevaa työelämää varten. Sain hyviä arvosanoja opinnoissa. Silti työllistyminen ollut todella tuskaisaa. Välillä ollut todella epätoivoinen ja masentunut olo tulevaisuudesta ja työllistyminen tuntunut yhtä epätodennäköiseltä kuin lottovoitto.
Viimeksi olin yli vuoden työttömänä, mutta onnistuin sitten nappaamaan vakityön. Palkka on vain alle mediaanin, mutta silti olen kiitollinen tästäkin työpaikasta. Tein niin hulluna töitä alkuun puolen vuoden koeajalla, jotta saisin pitää tämän työpaikan. Paloin loppuun ja jäin pitkälle sairaslomalle. Pomo ei pidä minusta ja kehotti etsimään muita töitä :( Voimia ja aikaa ei ole etsiä muita töitä. Jos tietäisin, että jossain muualla on inhimillisempi työtahti, varmasti hakisin, mutta kun ei voi tietää, missä.
En osaa alkuperäiseen kysymykseesi vastata, mutta haluan vain luoda toivoa sinullekin, että jonain päivänä löydät työpaikan, kun jaksat vain yrittää :)
Kiitos viestistäsi. Kiva lukea välillä viestejä joissa ymmärretään mikä ongelma on, eikä vain pelkkää haukkumista. Tässä pitkään työttömänä ollessa on oppinut pitämään itseään jo täysin arvottomana, eikä enää edes kiinnosta hakea töitä.
-ap
Ymmärrän täysin tuon arvottomuuden tunteen. Ja siihen ei todellakaan auta nämä negatiiviset ja syyllistävät kommentit täällä keskustelupalstalla. Että ihmiset voikin olla epäempaattisia! Kun tuntee itsensä arvottomaksi ja ammatillinen itsetunto on pohjamudissa, ei ole todellakaan helpoin hetki myydä itseään työnantajille. Silloin on ihan ok levätä ja kerätä voimia jonkin aikaa. Voi tehdä itselleen pieniä tavoitteita joka päivälle, siis niin pieniä, että ne tuntuvat mahdollisilta saavuttaa ja saada sitä myötä onnistumisen kokemuksia. Siitä sitten pikku hiljaa nousee kuopasta ja motivoituu taas työnhakuun. Vertaistuesta voisi olla apua ja te-toimiston psykologista. Selvitä myös ammattiliitostasi, järjestetäänkö siellä työllistymisen vertaistukikursseja. Älä jää yksin neljän seinän sisälle, koska siinä negatiivinen kehä senkuin vahvistuu <3
Ja täällä elämäntapatyöttömät selittävät miten helppoa on maksaa. Varmaan mieli muuttuisi jos ei tulisikaan rahaa taikaseinästä vaan se olisi "työllisyystukilainaa" tms. joka pitää maksaa takaisin.
Aikansa kun sitä downgreidataan sellaisiin pakotettuihin tehtäviin joille kilpailijamaassa nauretaan, menee se maan kilpailukyky varsin nopeasti. Varsinkin mikäli korkeakoulutus meneekin turhaan ajankäytöksi vailla sitä merkitystä ja muuta, asenne on töysin ok.
Pakotetaan jostain syystä ensimmäinen halpatyövoiman vakanssi, siihen lisätään sitten korkeiden kustannusten maassa yhteiskunnan tuki siksi että jokin organisaatio ei osaa vaan alipalkkaa yksinkertaiseen ja kuormittavaan tehtävään. Sitä sanotaan kurjistavaksi hyväksikäytöksi.
Miksei opintovelkoja voi maksaa heti suurimpia osia pois. Itse työllistyin korkeakoulun jälkeen, ja halusin maksaa velkoja heti ettei jää roikkuun, mutta vastaus oli että niitä lainoja ei voi maksaa vielä... vaan pitää odottaa että tulee jokin maksu suunnitelma.
Siis miksi kerralla tulee noin iso summa maksettavaksi? Etkö lyhennä sitä joka kuukausi? Itsekin olen ollut työtön ja silti lyhensin opintolainaa joka kuukausi. Pankin kanssa voi sopia pienen lyhennyksen. Sitten kun pääsee töihin, niin voi lyhentää enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä löydy.
Aloittaja, ota hyvissä ajoin yhteyttä pankkiin ja koeta sopia lyhennysaikataulun lykkäämiseestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä on runsaasti avoimia työpaikkoja. Mene töihin edes kesäksi.
Olen korkeakoulutettu ja maksanut itseni kipeäksi siitä koulutuksesta. En varmasti mene mihinkään paskaduuniin. Mielummin annan mennä ulosottoon ja alan lopullisesti pummiksi.
Saat pikapanosta satsasen. Siis jos tussu, perse ja tissit on vielä pantavassa kunnossa