Olen työtön ja minulla ei ole millään varaa maksaa opintolainan lyhennyksiä kesällä.
Korot ovat menneet vielä, mutta nyt tulee 700€ lyhennys. Miten työttömällä voisi olla rahaa maksella tuollaisia? Meneekö ne sitten ulosottoon?
Kommentit (57)
Juu anna mennä ulosottoon vaan, ei missäään nimessä kannata olla yhteydessä pankkiin ja neuvotella asiasta.
Ulina Vauva-palstalla on aina se paras vaihtoehto.
Kesällä on runsaasti avoimia työpaikkoja. Mene töihin edes kesäksi.
Vierailija kirjoitti:
Juu anna mennä ulosottoon vaan, ei missäään nimessä kannata olla yhteydessä pankkiin ja neuvotella asiasta.
Mitä se pankki siihen auttaa? Olen pitkäaikaistyötön. Jos niitä duuneja saisin, olisin ollut töissä jo aikoja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeakoulutettu ja maksanut itseni kipeäksi siitä koulutuksesta. En varmasti mene mihinkään paskaduuniin. Mielummin annan mennä ulosottoon ja alan lopullisesti pummiksi.
Anna mennä vaan ulosottoon äläkä maksa yhtään lyhennystä, kyllä ne sielä odottaa. Voit maksaa sit jos saat jostain töitä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kesään mennessä löydy töitä?
En jaksa mennä töihin.
ap
Kelan sivujen mukaan laina lankeaa takaajalle eli Kelalle. Kela perii sitä sitten pois 4% koron kanssa.
"Opintolainan takaussaatavan perintä
Jos Kela on taannut opintolainasi ja maksanut sen pankille, Kela perii sinulta koko pankille maksamansa summan. Kela kutsuu tätä summaa opintolainan takaussaatavaksi. Opintolainan takaussaatavasta perittävä korko on vuoden 2018 alusta lähtien 4 %. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se pankki siihen auttaa? Olen pitkäaikaistyötön. Jos niitä duuneja saisin, olisin ollut töissä jo aikoja sitten.
No jos vaikka neuvottelisit maksuista ja eräpäivästä. Tiesit että se pitää maksaa joskus pois, miksi et ole varautunut asiaan? 700€ on pieni summa kuitenkin, olisit vähitellen voinut säästää. Niin me muutkin minimituloilla elävät joudutaan tekemään. Itse esimerkiksi olen säästänyt vuoden ajan vakuutusmaksuihin ja vesilaskuun, summa yhteensä noin 500€. Nyt ei yhtään huoleta millä maksan kun raha on erillisellä tilillä. Ennakointia joudut nyt opettelemaan. Minunkin tulot 500€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa mennä töihin.
ap
Tämä ei ollut minun viesti. Kyllä minä töihin menen kun saan koulutusta vastaavaa työtä. En todellakaan mennyt velkavankeuteen sen vuoksi, että voin tehdä niitä samoja paskaduuneja kuin ennen koulutusta.
Varoitan kaikkia ettei kannata mennä korkeakouluun jos joutuu ottamaan velkaa sen vuoksi. Työpaikka ei todellakaan ole varma vaikka niin väitetään. Kaduttaa koko koulutus. Ensin olin poissa työelämästä ja menetin ne tulot ja sen lisäksi velkaannuin pahasti. Minulla ei ole mitään mahdollisuutta maksaa niitä velkoja pienellä palkalla.
Tämäpä se! Jos terve niin töitä hakemaan, se on ihan paras turva elämässä.
Kertyy eläke ja lomarahoja; päätät mitä teet.
Et kait halunnut valmistua työttömäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos vaikka neuvottelisit maksuista ja eräpäivästä. Tiesit että se pitää maksaa joskus pois, miksi et ole varautunut asiaan? 700€ on pieni summa kuitenkin, olisit vähitellen voinut säästää. Niin me muutkin minimituloilla elävät joudutaan tekemään. Itse esimerkiksi olen säästänyt vuoden ajan vakuutusmaksuihin ja vesilaskuun, summa yhteensä noin 500€. Nyt ei yhtään huoleta millä maksan kun raha on erillisellä tilillä. Ennakointia joudut nyt opettelemaan. Minunkin tulot 500€/kk.
Korkojen nousun vuoksi tuon lyhennyksen päälle tulee suuri määrä korkoja pitkin vuotta. Veikkaan monen talouden kaatuvan opintolainaan tämän vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkojen nousun vuoksi tuon lyhennyksen päälle tulee suuri määrä korkoja pitkin vuotta. Veikkaan monen talouden kaatuvan opintolainaan tämän vuoden aikana.
Jos talous kaatuu johonkin opintolainan lyhennyksiin niin miten helvetin huonosti on talousasiansa pitänyt hoitaa?? Sama talous varmaan kaatuu jos ruokakauppaan menee 100e sijasta 115e? Ei hyvää päivää.
Sinä et tajua miten hölmö nyt olet. Ne hommat, joita kutsut paskaduuneiksi, ovat ihan tavallista työntekoa ja ihan tavalliset ihmiset tekevät niitä. Liity joukkoon - kun haet oman alasi töitä, se antaa hyvän vaikutelman sinusta.
Ja suomen piti olla huippumaa missä ilmainen koulutus ja hyvinvointia kaikille? Miksi nämä suuret opintolainat? Ja tosiaan, hanttihommiin ei välttämättä kannata mennä jos kunnon koulutus löytyy. Vaan voihan sitä hetken tehdä niitä hanttihommiakin samalla kun hakee parempaa paikkaa, niinkuin ens hätään.
Sovi pankin kanssa pieni maksuerä. Samalla voit etsiä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeakoulutettu ja maksanut itseni kipeäksi siitä koulutuksesta. En varmasti mene mihinkään paskaduuniin. Mielummin annan mennä ulosottoon ja alan lopullisesti pummiksi.
Kamala asenne! Liian hieno työtä tekemään, että mieluummin sossun luukulle ja velkakierteeseen. Kertoo muuten paljon ihmisestä tämä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et tajua miten hölmö nyt olet. Ne hommat, joita kutsut paskaduuneiksi, ovat ihan tavallista työntekoa ja ihan tavalliset ihmiset tekevät niitä. Liity joukkoon - kun haet oman alasi töitä, se antaa hyvän vaikutelman sinusta.
Niinhän ne ovat tavallisia duuneja, mutta miksi koko Suomea halutaan kouluttaa korkeakoulussa jos joka tapauksessa duunit ovat niitä samoja joita voi tehdä ilman korkeakoulutusta? Siinä tuhlaa aivan turhaan aikaa kouluttautumiseen ja velkaantuu.