Kumpi koirarotu, tiibetinspanieli vai tiibetinterrieri?
Vai joku muu? Varmaan joku seurakoirarotu parhain. Haluan koiran lenkkikaveriksi (normi aamu/iltalenkit yms ulkoilu) ja sohvalle telkkarinkatselukaveriksi. Sellainen rauhallinen kotikoira jota ei tarvitse jatkuvasti aktivoida että pysyy järjissään. Ja joo, kyllä vietäisiin päivittäin lenkille sen lisäksi että saa olla vapaana aidatulla ok-talon pihalla.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Tori.fi sivustolla on myynnissä seurakoirien risteytyspentuja. Sellaisen minä ottaisin, jos haluaisin seurakoiran. Tai facebookin kautta joku koira, josta joudutaan luopumaan.
En halua tukea pentutehtailijoiden touhuja, sellaisia nuo risteytysrotujen myyjät melkein kaikki ovat. Ap
Tiibetinterrrieri olisi minun valinta noista ihan siksi että tiibetinspanielilla on lyttykuono ja töppöjalat.
Tiiberinterrieristä en tiedä, mutta meillä on ollut tiibetinspanieleita. Tiibetinspanieli on uskollinen ja omistajiinsa syvästi kiintyvä koira, mutta rotuna hyvin omapäinen. Omistajalla pitää olla kyky ja kärsivällisyys koiran peruskoulutukseen, sillä tiibetinspanieli mielummin tekee silloin kuin itse huvittaa, jos tekee.
Jos kyseessä on ensimmäinen koira, suosittelen esimerkiksi havannankoiraa (bichon havanais). Rotu on jalostettu vain ja ainoastaan seurakoiraksi, ja siksi se haluaa miellyttää omistajaansa ja olla huomion keskipisteenä. Motivointi on paljon helpompaa kuin tipsujen kanssa :)
Vierailija kirjoitti:
Tiiberinterrieristä en tiedä, mutta meillä on ollut tiibetinspanieleita. Tiibetinspanieli on uskollinen ja omistajiinsa syvästi kiintyvä koira, mutta rotuna hyvin omapäinen. Omistajalla pitää olla kyky ja kärsivällisyys koiran peruskoulutukseen, sillä tiibetinspanieli mielummin tekee silloin kuin itse huvittaa, jos tekee.
Jos kyseessä on ensimmäinen koira, suosittelen esimerkiksi havannankoiraa (bichon havanais). Rotu on jalostettu vain ja ainoastaan seurakoiraksi, ja siksi se haluaa miellyttää omistajaansa ja olla huomion keskipisteenä. Motivointi on paljon helpompaa kuin tipsujen kanssa :)
Itseasiassa minulla on ollut kauan sitten tiibetinmastiffi, joten itsenäisestä ja itsepäisestä rodusta on kokemusta. Päätyi meille vähän vahingossa. Se oli mun elämäni koira, mutta en halua toista samanrotuista sen koon vuoksi. Haluan koiran jonka pystyn tarvittaessa kantamaan/nostamaan itse. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa minulla on ollut kauan sitten tiibetinmastiffi, joten itsenäisestä ja itsepäisestä rodusta on kokemusta. Päätyi meille vähän vahingossa. Se oli mun elämäni koira, mutta en halua toista samanrotuista sen koon vuoksi. Haluan koiran jonka pystyn tarvittaessa kantamaan/nostamaan itse. Ap
No tässä tapauksessa tiibetinspanieli on hyvä valinta! Tiibetinspanielin on sanottu olevan kuin tiibetinmastiffi mutta minikokoinen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä tapauksessa tiibetinspanieli on hyvä valinta! Tiibetinspanielin on sanottu olevan kuin tiibetinmastiffi mutta minikokoinen :)
Oi, en ole kuullutkaan tuollaista vertausta :) Pitänee tutustua asiaan tarkemmin
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nehän on luonteeltaan ja rotuominaisuuksiltaan aivan ääripäitä.
Millä lailla? Molempien luonteesta mainitaan että ovat valpas, älykäs ja itsenäinen, voi olla pidättyväinen vieraita kohtaan, omiin ihmisiin voimakkaasti kiintyvä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tiibetinterrrieri olisi minun valinta noista ihan siksi että tiibetinspanielilla on lyttykuono ja töppöjalat.
Katsopas tarkemmin. Ei ole lyttykuono!!
Googlaapas sana syringomyelia. Tiibetinspanielien kasvattaminen pitäisi lopettaa tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Tori.fi sivustolla on myynnissä seurakoirien risteytyspentuja. Sellaisen minä ottaisin, jos haluaisin seurakoiran. Tai facebookin kautta joku koira, josta joudutaan luopumaan.
ÄLÄ stna kannusta ketään tukemaan pentutehtailua, äläkä tee niin itsekään!!!
Torissa myytävät pennut on kaikki järjestään pentutehtailijoiden tuotosta, rodusta riippumatta. Vastuullinen kasvattaja myy pentunsa muita kanavia pitkin, esim. rotuyhdistysten pentuvälitys.
Vierailija kirjoitti:
Havannat pissaongelmaisia
Höpöhöpö! Jos omasi on, niin et ole OPETTANUT sitä sisäsiistiksi. Meidän Havanna on opetettu, eikä ole koskaan pissannut sisälle pentuajan vahinkojen jälkeen. Mutta katsos kun sille koiralle pitää opettaa niitä asioita. Pitää jaksaa kuskata se vaikka puolen tunnin välein pentuna ulos, että se oppii, että ulos pissataan. Vaatii vähän vaivaa ja se perse pitää jaksaa nostaa sieltä ruudun äärestä.
tiibetinterrierin turkki vaatii lähes viikottaista pesua ja puljaamista eli siinä mielessä tiibetinspanieli sen puolesta helpompi. Tiibetinterrieritkin ovat aika omapäisiä. Tietty toinen on keskikokoinen ja toinen pieni, mutta jos kriteerina on seurakoira sohvalle ja peruslenkkeilyt(eli et halua kiskoa päivittäin 10km lenkkejä) niin tiibetinspanieli on helpompi vaihtoehto eikä taida olla mikään trendirotukaan nyt eli ei tarvitse vuositolkulla odotella.
Tiibetinterrieri on kestävämpi lenkkikaveri ja ihana luonteeltaan. Oman omistajan kainaloinen. Muista ei niin välitä.
Turkkia pitää jaksaa pestä ja hoitaa, jossain vaiheessa voi toki trimmata lyhyeksi jos ei käy näyttelyissä.
Tibbelle ääni. Siis tiibetinterrieri. Meillä pysyy pihalla ilman aitaa, on niin perheläheinen. Eikä hauku muulloin kuin vieraiden tulosta ilmoittaa. Todella kivaluonteinen rotu, oppii helposti ja haluaa tosiaan olla vierellä kuten jossain mainittiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Googlaapas sana syringomyelia. Tiibetinspanielien kasvattaminen pitäisi lopettaa tämän takia.
Laita linkkiä, joka koskee syringomyeliaa juurikin tiibetinspanieleilla. Se mitä hauilla löytyy on cavaliereillä ja muuten koskee yleensä kaikkia rotuja.