Pidätkö sukunimestäsi?
Maailmaan mahtuu mitä karmeampia sukunimiä. Äsken tuli uutisia lukiessani taas yksi sellainen vastaan ja ajattelin mielessäni, kuinka onnekas olenkaan, kun olen syntynyt sukuun, jolla on kaunis luontoaiheinen nimi. En halua tässä alkaa mollata kenenkään sukunimeä (enkä halua sitä kommetoijiltakaan), mutta aloin miettiä, kuinka paljon sukunimi ylipäänsä mahtaa merkitä kantajalleen tai miten siihen suhtautuu, jos se on kovin erikoinen, toisten rumana pitämä, tms. Itse tykkään omastani kovassti enkä ikinä vaihtaisi sitä toiseen, edes avioliiton yhteydessä. Olen siis nainen.
Kommentit (60)
En pidä yhtään. Erittäin vaikea lausua suomalaisille ja joka ikinen kerta pitää luetella kirjain kirjaimelta, miten se kirjoitetaan. Olisi ihanaa jos voisi esitellä itsensä aina vain "Kaisa Koskinen" eikä "Kaisa Koskinen Koo oo äs koo ii än ee än"
Et halua mollata kenenkään nimeä, mutta juuri totesit että maailmalla on karmeita nimiä ja kehuskelit omaasi?
Pidän nimestäni. Sukunimi on ainakin yli 400 v vanha, eikä meitä ole monta. Jokaisella meistä eri etunimi, joten uniikkeja maailmassa kukin.
Avioliiton kautta tullut -nen päätteinen sukunimi, mutta meitä ei ole kuin 1000 ja risat. Tykkään nykyisestä nimestäni, vaikka tyttönimestä pidin myös, ja on yksi Suomen yleisempiä sukunimiä.
Minulla on kaunis etunimi ja harmittaa, kun sukunimeni on tyyliä Rönttönen.
Ihan pidän. Sukunimeni on yhdyssana, jossa on kaksi tavallista suomalaista sanaa. Osittain luontoaiheinen. Mielestäni neutraali sukunimi, joka ei herätä tunteita suuntaan eikä toiseen.
Kyllä, avioliiton myötä aikanaan tuli tämä nimi, aatelisuuteen viittavaa nimi ja suht harvinainen.
Pidän kovasti, en edes harkinnut vaihtavani naimisiin mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on itse keksimäni nimi.
Väestörekisterissä muutettu.
Ei se sitten sinun sukunimi ole, eli olet suvuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on itse keksimäni nimi.
Väestörekisterissä muutettu.Ei se sitten sinun sukunimi ole, eli olet suvuton.
On se. Englannin kielessä käytettävät "first name" ja "last name" kuvaavat tätä asiaa paremmin. Sukunimen ei tarvitse liittyä sukuun.
Minulla on pitkä kaksisanainen sukunimi, joka ei kuitenkaan ole Suomessa yhdyssana. Sanat kuitenkin nimessäni kirjoitetaan yhteen ja siitä tulee omituinen, pitkä sanapötkö. En erityisemmin pidä siitä, mutta se on aika harvinainen (meitä on n. 70) ja olen jo tottunut siihen. En enää siis ajattele nimestäni juuri mitään, vaikkei se kovin kaunis ole.
Sukunimeni sisältää sähkömagneettista säteilyä sekä kaikelle elävälle tärkeää "ainetta." On ihan o.k.
Pidän sukunimestäni, olen aina pitänyt. Ja aina olen tiennyt, että en missään nimessä vaihtaisi sitä miehen nimeen jos naimisiin menisimme.
Nyt meille on tulossa esikoinen, joka saa minun sukunimeni, molempien mielestä se on kivempi kuin miehen sukunimi.
Tykkään kyllä, olen saanut nimen mieheltäni. Yli puolet elämästäni olen jo nimeä kantanut ja on kyllä kaunis nimi, luontoaiheinen. Lapsuuden sukunimestäni en pitänyt. Lyhyt, mitäänsanomaton eikä mitään tarkoitusta. Koulussa nimestä aina kiusattiin.
Pidän niin paljon että en luovu siitä ikinä. Lapset myös mun sukunimellä ja mieheni olisi ottanut sen jos olisimme menneet naimisiin.
Minulla on - nen päätteinen, joskus hiukan huvitusta aiheuttanut nimi. Sen nimi on ollut jo ekassa veroluettelossa 1500- kun puolivälissä, ja useamsssa talossa. Eli vanha, hauska nimi, en vaihda. Pidin oman sukunimeni naimisiin mennessäni.
Kyllä tykkään. Minusta nämä nen-nimet on kivoimpia, kunnon suomalaista meininkiä. Tällä nimellä synnyin ja tällä kuolen, sukunimihullukin voi olla tyytyväinen (olen nainen).
T. Ronkainen
Vierailija kirjoitti:
Minulla on - nen päätteinen, joskus hiukan huvitusta aiheuttanut nimi. Sen nimi on ollut jo ekassa veroluettelossa 1500- kun puolivälissä, ja useamsssa talossa. Eli vanha, hauska nimi, en vaihda. Pidin oman sukunimeni naimisiin mennessäni.
Kerro nyt, ei kai teitä vain yhtä kappaletta ole? Nenit on parhaita. Paljastin minäkin omani. 💪😁
Ronkainen
Kyllä, myös tyttönimeni oli kaunis ja harvinainen.
En. Inhoan tusinanimeäni. Haluaisin jonkun kauniin luontoaiheisen nimen, kuten Metsäketo tai Niittymaa.