Olen huolissani ystävästäni
Ystävälläni on 5 lasta, joista kaikki muut alle kouluikäisiä paitsi 1. Mies ei juuri osallistu arkeen ja muutama lapsista ilmeisesti vähän yllätyksiä. Arki on aika rankkaa, lapset melkeinpä ystäväni projekti. Nyt hän haaveilee uudesta vauvasta, jottei tarvitse töihin palata. Koitin vähän jutella hänen kanssaan, että pitäisikö vähän miettiä mitä hän pystyy lapsilleen tarjoamaan, koko ajan on rahat tiukassa ja mies valittaa, uusi lapsi ei tilannetta pelasta.
Kommentit (25)
Meillä voi olla kaikilla erilaisia näkökulmia, mutta joka tapauksessa jokainen tekee itse oman elämänsä päätökset. Lapsiasia on hänen asiansa päättää.
Anna sen tehdä lapsia ihan miten lystää. Onpahan lapsia jotka auttaa sit eläkeiässä, kun ei se omaa eläkettä ehdi kerryttää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä voi olla kaikilla erilaisia näkökulmia, mutta joka tapauksessa jokainen tekee itse oman elämänsä päätökset. Lapsiasia on hänen asiansa päättää.
Niin, tässäkin tapauksessa mies sanoi jo kolmen lapsen jälkeen, että ei halua enempää. Ja mies ei haluaisi nytkään . Nainen elää jossain omassa vauvakuplassa. Minua ainakin surettaa, kun jo olemassa oleville ei ole kovasti mitään tarjota :( vaikkei se asiani olekaan, kunhan olen tätä miettinyt
Ethän sinä voi päätöksiä kenenkään muun puolesta tehdä. Olen huomannut, että paljon helpompi elää kun ei stressaa muiden asioilla. Omassakin elämässä ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tässäkin tapauksessa mies sanoi jo kolmen lapsen jälkeen, että ei halua enempää. Ja mies ei haluaisi nytkään . Nainen elää jossain omassa vauvakuplassa. Minua ainakin surettaa, kun jo olemassa oleville ei ole kovasti mitään tarjota :( vaikkei se asiani olekaan, kunhan olen tätä miettinyt
"Kovasti mitään tarjota" ... Tarkoitatko materiaa, emotionaalista vai mitä? Vähän vaikuttaa tuomitsemiselta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kovasti mitään tarjota" ... Tarkoitatko materiaa, emotionaalista vai mitä? Vähän vaikuttaa tuomitsemiselta
No , aika ei vain riitä kaikille, sen huomaan. Ja kun ystävä valittaa jatkuvasti hankalasta ja väsyttävästä arjestaan niin ei kai se vauva sitä pelasta.
Valintoja. Meidän tutuille tuntuu tulevan aina lisää lapsia. Ikähaarukat 2-14vuotta. Lapsia nyt 6. Eläväthän he tietyllä tapaa aika erilaista elämää kun vaikka minä, jolla 2 lasta, jotka ovat jo teinejä. Joskus huomaa vanhempien harmituksen, kun eivät voi niin vapaasti liikkua ja omaa aikaa on vähän. Reissuille toivovat aina lisäkäsiä jne. Aika usein kuulee valitusta tuoltakin perheeltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kannattaisi teettää vasektomia tai käyttää aina kumia jos ei halua lisää lapsia. Se ehkäisee, joka ei lapsia halua
Ei kaikki ole niin mustavalkoista kuin ulkoapäin näyttää, on ihmisiä jotka haluavat olla raskaana, jotkut haaveilevat suurperheestä, kaikki ei halua lapsia ollenkaan, ei toinen voi päättää toisen puolesta.
Kyllä yhteiskunta hoitaa jos ei pärjää, ja ei ne lapset tule jos mies ei avita,paitsi jos...
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki ole niin mustavalkoista kuin ulkoapäin näyttää, on ihmisiä jotka haluavat olla raskaana, jotkut haaveilevat suurperheestä, kaikki ei halua lapsia ollenkaan, ei toinen voi päättää toisen puolesta.
Kyllä yhteiskunta hoitaa jos ei pärjää, ja ei ne lapset tule jos mies ei avita,paitsi jos...
Ja jotkut valitettavasti nauttii vain niistä vauvoista. Isot jää etäisiksi
Entisaikoina oli suurperheitä, lapsia jopa yli 10 perheessä. Kiirettä oli tietysti. Ei silti koettu, ettei pystytä tarjoamaan mitään lapsille. Annetaan kunkin elää omaa elämäänsä.
Alkaako tämän naisen nimi H kirjaimella.. Jos niin tunnen.
Vierailija kirjoitti:
Alkaako tämän naisen nimi H kirjaimella.. Jos niin tunnen.
No ei
Itse olisin halunnut aina vain uuden vauvan, kunnes ystävä kysyi multa : voisiko elämä olla hyvää ilman, että aina on vauva/taapero jaloissa. Tuo herätti minut. Elämä on todellakin hyvää. Lisäksi parisuhde ei olisi kestänyt enää yhtäkään lasta .
Vierailija kirjoitti:
Entisaikoina oli suurperheitä, lapsia jopa yli 10 perheessä. Kiirettä oli tietysti. Ei silti koettu, ettei pystytä tarjoamaan mitään lapsille. Annetaan kunkin elää omaa elämäänsä.
Joo, anoppi kertonut elämästään juuri perheessä jossa heitä oli 10 lasta. Vanhemmat aina pahalla tuulella, köyhyyttä, epäpuhtautta... Koita siinä suu hymyssä kertoa, kuinka oli niin puitteet kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet nyt valittaa milloin mistäkin. Kummasti ne lapset on kuitenkin tehty. Ei ole sinun asia puuttua muiden lapsilukuun.
Jos parisuhde voi hyvin, ihailen suuria perheitä. Mutta ne joissa suhde huono ja riidellään, se ei ole mukavaa lapsia kohtaan.
Meitä oli aikanaan 4 lasta. Kun olin 9 v niin viimeinen vauva syntyi.
Muistan kuinka kotona oli aina ahdistava ilmapiiri, olisin kaivannut äidin tukea , mutta kaikki aika meni vauvaan. Äiti ja isä eivät jaksaneet arkea neljän kanssa. Erosivat kun nuorin oli 4. Joskus kun muistelen lapsuuttani, on se todella kurjaa
Jos haluaa lapsia vain, että voi olla kotona niin voisi miettiä jotain opiskelua tms
Kyllä hän sanoi, että yksi lapsi tekisi kyllä lisätyötä edelleen.