Onko sopeutumisvalmennus ollut hyödyllinen?
Minulla puhkesi syksyllä ihan yllättäen nivelreuma. Ekoista epämääräisistä kuumeista ja ihottumista kuukausi eteenpäin oli seitsemän kivuliasta niveltulehdusta samaan aikaan. Sain kortisonipiikit ja lääkkeet, ja nyt on kolme kuukautta ollut ihan kivutonta.
Kelan kautta olisi mahdollisuus päästä sopeutumisvalmennukseen, mutten koe tarvitsevani sellaista. Olen kolmekymppinen, kun yleensä sairastutaan 50-60v. En siis tiedä, olidiko siellä ihmisiä samassa tilanteessa. Tilanne on kivuton, elän ihan normaalia elämää. Diagnoosi oli oikeastaan vain helpotus, ne epämääräiset viikot kamalissa kivuissa olivat kamalia sitä ennen.
Olen ottanut sairaudesta itse paljon selvää, tietoa en tarvitse. Ajattelin siis jättää väliin. Mutta olisiko sellaiseen osallistuminen kuitenkin tärkeää?
Kommentit (4)
Mene ihmeessä jos ilmaiseksi pääsee
Mietin tässä samaa diabetekseni kanssa.
Hyvä kokemus leskeytyessäni oli viikon sopeutumisvalmennus leskeyteen. Olin ryhmän nuorin, mutta se mikä kaikkia yhdisti oli suru ja menetyksen tunne. En minä sieltä kavereita hakenut, mutta vetäjä oli todella loistava . Sen pohjalta suosittellisin ottamaan avoimin mielin vastaan kaiken mitä eteen annetaan.
Mikä se edes on?