Kuinka paljon opiskelija tarvitsee rahaa?
Kuinka paljon pitäisi opiskelijan saada rahaa kuussa, jotta pystyisi elämään niin kuin muut opiskelijat?
Maksavatko opiskelijat yleensä itsenäisesti asuessaan itse sähköt ja vakuutukset ja kaikki nettikulut ruuan, bussilipun, asumisen yms lisäksi, vai saavatko he vanhemmilta tukea joka kuukausi?
Yritän hahmottaa tätä, että paljonko pitää varautua tukemaan opiskelijaa, vai pitäisikö nuoren jäädä kotiin asumaan edelleen aikuisenakin.
T. Abin äiti
Kommentit (56)
Opiskelijat ovat yleensä nuoria ihmisiä ja opiskelu on melko rankkaa puuhaa joten tulot pitäisi olla sellaiset, että niistä riittää silloin tällöin jotain viihteellä käymiseenkin. Opiskelijat valmistuvat nopeammin jos heidän ei tarvitse opiskekuaikana henkensä pitimiksi käydä paljoa töissä. Jotain myönnytyksiä tekemällä opiskelijat voivat itsekin vaikuttaa rahojensa riittävyyteen, esim. kimppakämppää tai soluasuntoa kannattaa harkita.
Sain vanhemmiltani rahaa.
Opintolainaa en halunnut ottaa koska en halunnut olla velkaa kun valmistuin. Vanhemmat auttoi kaikessa
Silloin kun opiskelin niin rahaa meni 300 euroa ruokaan. 200 euroa juhlintaan kuukaudessa, opiskelu välineisiin 100 euroa kk, harrastuksiin 100 euroa kk, vuokraan 450 euroa kk. Sain kelasta tukia mutta vanhemmat antoi minulle noin tonnin kuukaudessa.
Joskus 10 vuotta sitten kun opiskelin, sain vanhemmilta 350e kuussa opintorahan ja asumistuen( jotka yhteensä n.350e/kk) päälle. Siitä maksoin kaikki laskut, vuokran 400e, ruuat, vaatteet ja hygieniatarvikkeet. Muistan että aika tiukkaa teki eikä todellakaan ollut varaa juhlia juurikaan, mutta sitten kun sai vähän keikkatöitä silloin tällöin ja kesätöitä niin pärjäsi ihan ok. Olisi tuntunut rankalta käydä säännöllisesti töissä ja samaan aikaa opiskella aikataulussa. Jos vanhemmat ei olisi auttaneet olisi täytynyt ottaa lainaa, mitä silloin olisi saanut 300-400/kk. Nykypäivänä varmaan 500e tarvitsi jäädä vuokran jälkeen käteen että jotenkin pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Annan esimerkiksi oman budjetin;
-Soluasunnon vuokra on 300e kuukaudessa, josta asumistuki kattaa 80% : -60e
-Opiskelija-ateria maksaa 2.70e, sellaisen syö arkipäivisin, noin 70e vähän pyöristäen. Netti tyypillisesti sisältyy hintaan opiskelijasolujen kohdalla.
-Muut ruoat siihen päälle ehkä noin 100e
-Vaatteita ja asusteita saa hyvin halvalla kirpputorilta, niihin menee kuukausitasolla ehkä alle 20e
-Sähkö 40e
-Puhelinliittymä 20e
-Liikennekortti 30e
Yhteensä: 340e
Kuukausittaiset kulut on aika pienet. Isoin ongelma on jos joku tietotekninen laite hajoaa, silloin opiskelijana on paha paikka koska niitä koko ajan tarvitsee mutta ei välttämättä ole varaa korvata heti. Eli yksittäiset kuluerät saattaa pistää opiskelijan polvilleen.
Älä valehtele. Kukaan aikuinen ei syö 100 eurolla kuussa. Ei kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Joskus 10 vuotta sitten kun opiskelin, sain vanhemmilta 350e kuussa opintorahan ja asumistuen( jotka yhteensä n.350e/kk) päälle. Siitä maksoin kaikki laskut, vuokran 400e, ruuat, vaatteet ja hygieniatarvikkeet. Muistan että aika tiukkaa teki eikä todellakaan ollut varaa juhlia juurikaan, mutta sitten kun sai vähän keikkatöitä silloin tällöin ja kesätöitä niin pärjäsi ihan ok. Olisi tuntunut rankalta käydä säännöllisesti töissä ja samaan aikaa opiskella aikataulussa. Jos vanhemmat ei olisi auttaneet olisi täytynyt ottaa lainaa, mitä silloin olisi saanut 300-400/kk. Nykypäivänä varmaan 500e tarvitsi jäädä vuokran jälkeen käteen että jotenkin pärjäisi.
Olipa sinulla mukavat vanhemmat. Jos ottaisi saman lainana, tekisi se vuodessa noin 3000 euroa lainaa. Siitä ehtii monivuotisissa opinnoissa tulla jo iso määrä lainaa, eikä korotkaan enää ole nollissa.
Auttakoon rahallisesti jokainen vanhempi opiskelevaa nuorta, jos se vaan on mahdollista. Eli auta ihmistä silloin, kun hän apua tarvitsee.
Muuten voi viilentyä välit ja yksinäinen vanhuus odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokaisella mahdollisuus opiskella yhtälailla.
Mutta todellisuus on toista, kultalusikat asuu iskän ostamassa kämpässä ja ajelee mersulla kouluun, lomat menee lomaillessa ja opiskelut opiskellessa,vailla huolia perusturvasta.
Työ+opiskelu+jatkuva huoli elämisen kustannuksista, aika kuluttava yhdistelmä,vaikuttaa aika paljon suoriutumiseen.
Tää on niin totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annan esimerkiksi oman budjetin;
-Soluasunnon vuokra on 300e kuukaudessa, josta asumistuki kattaa 80% : -60e
-Opiskelija-ateria maksaa 2.70e, sellaisen syö arkipäivisin, noin 70e vähän pyöristäen. Netti tyypillisesti sisältyy hintaan opiskelijasolujen kohdalla.
-Muut ruoat siihen päälle ehkä noin 100e
-Vaatteita ja asusteita saa hyvin halvalla kirpputorilta, niihin menee kuukausitasolla ehkä alle 20e
-Sähkö 40e
-Puhelinliittymä 20e
-Liikennekortti 30e
Yhteensä: 340e
Kuukausittaiset kulut on aika pienet. Isoin ongelma on jos joku tietotekninen laite hajoaa, silloin opiskelijana on paha paikka koska niitä koko ajan tarvitsee mutta ei välttämättä ole varaa korvata heti. Eli yksittäiset kuluerät saattaa pistää opiskelijan polvilleen.
Älä valehtele. Kukaan aikuinen ei syö 100 eurolla kuussa. Ei kukaan.
100e + 70e = 170e
Mun opiskelija saa opintorahaa vähän alle 300 euroa, me maksamme kaiken muun.
Opintotuella pärjää jos on pakko ja ei nirsoile esim. asunnon kanssa. Jos haluat että nuori tulee ahkerasti käymään kotona, maksa matkat ja anna ruokakassi sekä seteli kouraan lähtiessä.
Jos opintotuet ovat samalla tasolla, kuin 20-vuotta sitten, niin opiskelija kuolee nälkään, koska hinnat ovat nousseet 500%
Minulla oli tuet asumistuki 312e + opintotuki 225e. Menot 460e vuokra+vesimaksu+sähkö opiskelija-asuntosäätiöllä. Vanhemmat tukivat tuomalla ruokakasseja ja maksamalla puhelinliittymän. Lisäksi auttoivat rahallisesti kerran, kun puhelin putosi ja hajosi, niin tukien lisäksi minulle riitti käyttörahaksi omista palkkatuloista 50e/kuukausi. Kävin töissä, mutta sain palkasta käytännössä kaiken säästöön. Toki en harrastanut mitään maksullista enkä juhlinut, ja opiskelin sellaista alaa, ettei tarvinnut hankkia itse mitään välineitä. Osa kirjoista oli tuolloin jo saatavilla e-kirjoina, ja loppuja oli tiedekunnan kirjastossa, joten en joutunut hankkimaan edes niitä. Jos kurssikirjoja ei saa lainaksi mistään eikä vuosikurssi järjestä yhteistä kirjojen kopiointia (jossa vuoden kirjat voi saada monistenippuina 100-200e), kirjat ovat todella kalliita.
Omat ammattikoululaiseni maksoivat itse kaiken omillaan sitten, kun hankkivat vuokra-asunnon eivätkä asuneet asuntolassa. Kotimatkat maksettiin sekä ruokaa ja vaatteita tarpeen mukaan, eli sillä kuitattiin elatusvelvollisuutta, ja myös opiskelutarvikkeet, joita piti silloin ostaa itse.
Korkeakouluopiskelija täällä, kuudes vuosi menossa:
Tulot: 268€ opintoraha, 312€ asumistuki & 650€ opintolaina
=1230€
Menot maksan kaikki itse, pakollisten jälkeen jää noin 250-300€ käyttörahaa. Käyn urheilemassa, juhlissa ja näen kavereita leffassa, kahvilla yms. Semmosta pientä maksullista, mutta ei mitään älyttömän kallista.