Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajien rekrytoinnissa ryhmäverkkohaastattelu?

Vierailija
06.02.2023 |

Sain sähköpostiviestin, jossa annettiin linkki ryhmähaastatteluun. Onko tämä tavallista, kun aineenopettajaa rekrytoidaan? En tiedä, mitä ajatella.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko? Eikö?

ap

Vierailija
2/18 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan käytetään. Muista erottua vaikuttamatta tyrkyltä tai äänekkältä tyhjäpäältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisinaan käytetään. Muista erottua vaikuttamatta tyrkyltä tai äänekkältä tyhjäpäältä.

Minulle ihan uusi ilmiö.

Jolleivät osaa päätellä 25 vuoden mittaisesta CV:stäni, olenko minä työhön sopiva, haastatelkoot muita vain.

ap

Vierailija
4/18 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatat olla ihan sopiva, mutta haastattelussa pitää etsiä sopivin/pätevin. Kuulostaa siltä, että epäilet itsekin ettet pärjää ryhmähaastatttelussa. Jos et mene, ainoa jota se haittaa olet sinä itse. Silloin mahdollisuutesi paikkaan on tasan nolla, etkä saa kokemusta nykyaikaan kuuluvasta haastattelutavasta. Ja pelkkä 25 vuoden kokemus ei kerro mitään, usein olen ottanut muutaman vuoden kokemuksella olevan innokkaan ja nykyaikaisen kandidaatin sellaisten ohi. Nämä ylikokeneet kun eivät useinkaan tuo esille mitään muuta kuin pitkän työuransa.

Vierailija
5/18 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotellen esittelevät toisensa?

Vierailija
6/18 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Korjaan ei toisensa, vaan itsensä. :D

Vierailija
7/18 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ennen kuullut että olisi käytetty mutta ihan mielenkiintoinen idea. Itse voisin kyllä osallistua. Siinä voi kuitenkin osoittaa myös vuorovaikutustaitojaan, oleellinen juttu kuitenkin myös open hommissa. Ja jokainen työyhteisö on omanlaisensa. Jokainen hakija voi olla pätevä ja kokenut mutta kaikki eivät välttämättä ole juuri kyseiseen toimintakulttuuriin sopivia. Ja sopivinta haetaan.

Vierailija
8/18 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatat olla ihan sopiva, mutta haastattelussa pitää etsiä sopivin/pätevin. Kuulostaa siltä, että epäilet itsekin ettet pärjää ryhmähaastatttelussa. Jos et mene, ainoa jota se haittaa olet sinä itse. Silloin mahdollisuutesi paikkaan on tasan nolla, etkä saa kokemusta nykyaikaan kuuluvasta haastattelutavasta. Ja pelkkä 25 vuoden kokemus ei kerro mitään, usein olen ottanut muutaman vuoden kokemuksella olevan innokkaan ja nykyaikaisen kandidaatin sellaisten ohi. Nämä ylikokeneet kun eivät useinkaan tuo esille mitään muuta kuin pitkän työuransa.

Mielenkiintoista. Eivätkö he tosiaan ole kertoneet sinulle mitään muuta kuin sen, että ura on ollut pitkä? Etkä sinä ole osannut edes kysyä?

Eikö "ylikokenut" ole hieman asenteellinen nimitys?

ap

Vierailija
9/18 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli huonosti muotoiltu, tarkoitin lähinnä sitä, että kun pitäisi tuoda esille kykyjä, taitoja, ominaisuuksia yms. niin osasta ei saa irti juuri muuta kuin sen, että on pitkä työura takana. Ikään kuin kuviteltaisiin, että se on ylivoimainen ase, jolla muut päihitetään. Tavallaan se on ymmärrettävääkin, jos ei ole tarvinnut töitä hakea pitkään aikaan. Haastatteluun tulee valmistautua hyvin, ja opetella vastaamaan kysymyksiin siten, että omat vahvuudet tulee esiin. Tilaisuuksia siihen on joka kysymyksessä, niitä nimenomaan yritetään saada esiin. Googlettamalla saa hyviä vinkkejä, ryhmähaastatteluunkin.

Vierailija
10/18 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ihan uusi ilmiö.

Jolleivät osaa päätellä 25 vuoden mittaisesta CV:stäni, olenko minä työhön sopiva, haastatelkoot muita vain.

ap

En ole ryhmähaastattelujen fani, mutta kommenttisi 25 vuoden kokemuksesta kuulostaa hieman ylimieliseltä. Ikään kuin pitkä kokemus laittaisi sinut suoraan jonon ohi ilman osallistumista haastatteluprotokollaan.

Vierailija
11/18 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ihan uusi ilmiö.

ap

En ole ryhmähaastattelujen fani, mutta kommenttisi 25 vuoden kokemuksesta kuulostaa hieman ylimieliseltä. Ikään kuin pitkä kokemus laittaisi sinut suoraan jonon ohi ilman osallistumista haastatteluprotokollaan.

Miksi 25 vuoden eritelty ja kuvailtu työkokemus ei puhuisi puolestaan?

Minä ihmettelen lähinnä sitä, että kouluttautuneet ja jo vuosia töissä olleet ammattilaiset halutaan rekrytoida tuollaisen teatterin kautta. Uskonkin, että rekrytoija vain haluaa päästä itsen mahdollisimman helpolla.

ap

Vierailija
12/18 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut mukana. 

Vierailija
13/18 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa opehuoneissa joissa minä olen ollut, noita 25 vuoden kokemuksen omaavia on karrikoiden kahdenlaisia. Osa edelleen innokkaita, avoimesti uuteen suhtautuvia työyhteisön tukipilareita. Osa taas on täysiä lusmuja, tekevät vain oppituntinsa ja nekin samalla tavalla kuin viimeiset 25 vuotta ovat tehneet. Suhtautuvat kaikkeen uuteen kuin syöpään eivätkä yritäkään kehittyä. Eli ei se pelkkä 25 vuotta kerro paljoakaan.

Vierailija
14/18 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ihan uusi ilmiö.

ap

Kyllähän työhön aina haastatellaan eikä oteta pelkän CV:n perusteella. He haluavat ryhmähaastatella, enkä ymmärrä, mikä ongelma siinä voisi olla ihmiselle, joka on 25 vuotta tehnyt työtä ryhmien kanssa.

Vierailija
15/18 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala. Opettajien ryhmähaastattelu :D. Siinä sitä on ääntä ilmassa kun kaikki vetää opettajaäänellä toistensa päälle ;)))

Vierailija
16/18 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ihan uusi ilmiö.

ap

Kyllähän työhön aina haastatellaan eikä oteta pelkän CV:n perusteella. He haluavat ryhmähaastatella, enkä ymmärrä, mikä ongelma siinä voisi olla ihmiselle, joka on 25 vuotta tehnyt työtä ryhmien kanssa.

Minä olen vetänyt pienryhmiä koko urani ajan ja prepannut ihmisiä toimimaan niissä, joten ketjussa esiintyneet epäilyt siitä, etten pärjäisi, voi unohtaa.

Totta kai aina haastatellaan jollain tavalla (paitsi että minut on pari kertaa pyydetty paikalle muitta mutkitta vain hakemaan avaimet). Tällaista ryhmähaastattelua en ennen ole nähnyt, en ole tainnut kuullakaan. Sitä tulin tänne kysymään. En teistä muista tiedä, mutta minusta vaikuttaa siltä, että tässä tapauksessa rekrytoija ei ihan tiedä, mitä on tekemässä. Mutta onhan tuo muodikasta toki.

ap

Vierailija
17/18 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut rekryt tykkäävät ryhmähaastatteluista. Itse olen rekrynä tehnyt molempia 20 vuotta. Yksilöhaastattelussa erot tulevat paremmin esiin, myös se sosiaalinen puoli, jota muka ryhmähaastattelussa haetaan. Ryhmähaastattelu on minusta turhaa. Ehdottomasti pitäisi olla lisäksi myös se yksilöhaastattelu.

Vierailija
18/18 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun työura puhuu kerran puolestaan niin jätät haastattelun väliin ja otat paikan toisaalta vastaan.