Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Montako alkiota siirrettiin?

19.11.2006 |

Eli ollaan suuren kysymyksen alla, montako alkiota siirretään pakkasesta. Siirto tapahtuu viikolla 49 ja toki kysytään asiaa lääkäriltä. Mutta olisi mielenkiintoista kuulla teidän päätöksistä. Ja vaikka siitäkin, että lähtikö molemmat alkiot kehittymään? Ja mitä riskejä noihin kaksosiin liittyy...?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
20.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärini päätti, että ensin kokeiltiin ehdottomasti yhtä, koska olen suht nuori (alle 30v) ja kyseessä eka ivf. Kaksosraskaudessa mm. huomattavasti suurempi riski keskosuudelle. Nyt pp 5.

Vierailija
2/5 |
20.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille siirrettiin kaksi alkiota. Ne olivat ainoat kuudesta munasolusta, jotka hedelmöittyivät. Meillä oli takana jo 3 icsiä, joista kahdessa oli päästy siirtoon asti, noilla kerroilla siirrettiin yksi (joka silloinkin oli ainoa hedelmöittynyt). Meidän alkiot olivat molemmat 2-luokkaa. Tuntuisi siltä, että herkemmin siirretään kaksi 2- tai 3-luokkaista yhtäaikaa, top-luokkaisia ei kai koskaan siirretä kahta (voi toki olla klinikkakohtaisia eroja tässä). Luulen, että lääkäri ehdotti meille kahden siirtämistä siksikin, että jos toinen olisi yksinään pakastettu, se ei ehkä selviäisi sulatuksesta. Lisäksi meidän hoitotausta siihen saakka saattoi olla yksi tekijä, emme saa koskaan paljoa soluja eikä siten alkioiden määräkään päätä huimaa, joten siksi kaksi. Kahden alkion siirrossa voi käydä niinkin, että vain toinen kiinnittyy, ei niistä aina ole tuloksena kaksosraskaus - vaikka toki se riski on luonnollisesti suurempi kuin jos yksittäinen alkio jakautuisi " kaksosiksi" . Jos tästä siirrosta tulen raskaaksi, niin enhän mä tokikaan toivoisi olevani kaksosten ensisynnyttäjä... (tällä iällä vielä) mutta toki olisin niistä kahdesta myös tuplailoinen. Asioilla on aina kaksi puolta - tosiaankin, kaksi, heh!

Hektikko, pp10

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
20.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska takana ivf tuoresiirrosta tyttö, joka syntyi keisarinleikkauksella.

Silloin kun takana tuore (1,5v) keisarinleikkaus suosittelevat yhtä kerrallaan. Kaksosraskauksissa riski, ettei kohtu jaksa vaan repeää. En kysynyt tarkemmin mitä tämä tarkoittaa?

Vierailija
4/5 |
20.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

erillaisiin erityisongelmiin ja vammoihin.

Itselleni siirrettiin 2, koska alkiot olivat 3-luokkaa ja mahdollisuuteni raskautua on aika pieni.

Luottaisin lääkäreihin.

Vierailija
5/5 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina siirretty vain yksi alkio, takana yksi tuoresiirto ja 2 passia. Pyysin viimeksi kahta, koska toinen on meni roskiin, mutta alkion laatu oli niin hyvä, etteivät ainakaan VL:llä ole suostuneet kahden alkion siirtoon. Sanoin, että raskaus ei ole mulla koskaan alkanut ja toivoin kahta, mutta eivät suostuneet ja seuraavaankin siirtoon siirtävät vain yhden, vaikka molemmat selviäisivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän