Mikä on mielestäsi suomalaisin laulu ikinä?
Olen pohtinut, mihin lauluun tiivistyisi eniten suomalaista kansanluonnetta ja kulttuurihistoriaa. Haluaisin löytää tyydyttävän vastauksen, jotta voisin käyttää ko. laulua suomalaisuuden havainnollistamiseen esim. opettajan työssäni. Ehdotuksia perusteluineen otetaan vastaan. Murheellisten laulujen maa tuntuu itsestäänselvältä ehdokkaalta. Muita itselleni mieleen juolahtaneita ehdokkaita olisivat ainakin Kulkurin valssi, Kulkuri ja joutsen, Päivänsäde ja menninkäinen, Myrskyluodon Maija sekä Finlandia. Mites on?
Kommentit (68)
Tässä kappaleessa on suomalaisen mieli ja se, millainen suomalainen pohjimmiltaan on.
Olkaa hyvä:
Vierailija kirjoitti:
Satumaa. Jossain on aina kaikki paremmin eikä suomalainen pääse sinne, voi vain uneksia masentuneena ja katkerana.
Tämä. Niin, niin tämä.
Jotain Sibeliustahan se varmaan olisi. Finlandia soitettuna kesäyössä nupit kaakossa ja kuuntelijat seisovat jämäkästi asennossa lakki pois päästä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kappaleessa on suomalaisen mieli ja se, millainen suomalainen pohjimmiltaan on.
Olkaa hyvä:
Ihana piristys. 😄
Rautavaaran Ontuva Eriksson
Ja se jossa ovi ei edes takanansä narahtanut kun poika maailmalle lähti
Irwinin Vanha juoppo sopii myös.
Ei kai alkusuomalaiset olis tänne takametsiin lähteneet, jos he olisivat hilpeitä huumoriveikkoja olleet.
Vierailija kirjoitti:
Olen suomalainen
Käännösiskelmä.
Kaj Chydenius niin "Korkea taivas. " Kertoo Suomen kauniista luonnosta, mutta toki laulun sanojen taustalla surullinen tapahtuma. Melodia on kaunis ja vähän melankolinen, kuin suomalaisten mielenmaisema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suomalainen
Käännösiskelmä.
Onhan meidän ylpeyden aihe fazerin sininen suklaakin sveitsiläisen reseptin mukaan tehty.
Vierailija kirjoitti:
joku kuopiolainen kävi ala peukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Heh, minullakin tuli jostain syystä mieleen tämä, vaikka en ole savolainen vaan stadilainen. Tästä olen tykännyt lapsesta asti. :D
Peltoniemen Hintriikan surumarssi.
Siinä on kiteytettynä suomalaisuuden ydin...
Irwinin tuotanto