Mikä on mielestäsi suomalaisin laulu ikinä?
Olen pohtinut, mihin lauluun tiivistyisi eniten suomalaista kansanluonnetta ja kulttuurihistoriaa. Haluaisin löytää tyydyttävän vastauksen, jotta voisin käyttää ko. laulua suomalaisuuden havainnollistamiseen esim. opettajan työssäni. Ehdotuksia perusteluineen otetaan vastaan. Murheellisten laulujen maa tuntuu itsestäänselvältä ehdokkaalta. Muita itselleni mieleen juolahtaneita ehdokkaita olisivat ainakin Kulkurin valssi, Kulkuri ja joutsen, Päivänsäde ja menninkäinen, Myrskyluodon Maija sekä Finlandia. Mites on?
Kommentit (68)
Rautavaaran Ontuva Eriksson
Ja se jossa ovi ei edes takanansä narahtanut kun poika maailmalle lähti
Irwinin Vanha juoppo sopii myös.
Ei kai alkusuomalaiset olis tänne takametsiin lähteneet, jos he olisivat hilpeitä huumoriveikkoja olleet.
Vanhat kansanlaulut, yksi joka heimosta.
Tuhansien murheellisten laulujen maa / Eppu Normaali
Finlandia
Tosin myös Murheellisten Laulujen Maa kertoo tästä kansakunnasta
Vierailija kirjoitti:
Peltoniemen Hintriikan surumarssi.
Siinä on kiteytettynä suomalaisuuden ydin...
Tuota minäkin olisin ehdottanut.
Vierailija kirjoitti:
Nälkämaan laulu tai tuhansien murheellisten laulujen maa.
Kunnon suomalaista vaikerointia.
Paras nimi kyllä laululle tuo Nälkämaan laulu :D
Leevi & the leavings Pohjois-Karjala, Teuvo, maanteiden kuningas ja monet muut kuvaavat hyvin suomalaista sielunmaisemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat kansanlaulut, yksi joka heimosta.
Olen samaa mieltä. "suomalaisuus" on hieman keinotekoisesti keksitty identiteetti ja sekoitus eri heimoja. Olisi kiinnostavaa kuulla käytännön ehdotuksia kansanlauluiksi joka heimosta.
Murheellisten laulujen maa, Olli Halonen - Pohjola, Joutsenlaulu, Mun sydämeni tänne jää, täällä pohjantähden alla, olen suomalainen, Leevien tuotannosta esim. Pohjois-Karjala
Vierailija kirjoitti:
Olen suomalainen
Miten käännösbiisi voi olla suomalaisin?
Ap:llä tulee uudemmasta musiikista mieleen vielä Jukka Pojan Älä tyri nyt sekä Vesalan Tytöt ei soita kitaraa. Molemmissa kuvataan mielestäni takapajuista ja näköalatonta mielenmaisemaa, jossa on helppo ajautua ryyppäämään. Aika kliseistä oikeastaan, mutta samanlaisia ajatuksia on näemmä ollut muillakin vastaajilla. :) T. Ap
Maustetytöt ja Värttinä ehdottomasti nykymusiikista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suomalainen
Käännösiskelmä.
Käännösiskelmähän on mitä suomalaisin asia.