Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiallista pohdintaa transkokemuksesta

Vierailija
05.02.2023 |

Olen elänyt poikana/miehenä suurimman osan elämästäni jo ennen kuin siitä tuli muoti-ilmiö. Täysin rehellisesti olen aina uskonut syntyneeni väärään sukupuoleen ja kokenut että kohdallani on sattunut biologinen vääryys, minä synnyin väärään kehoon. Nyt kuitenkin huomaan kyseenalaistavani uskomuksiani kun maailmanmeno tuntuu minustakin jo käsittämättömältä.

Synnyin tyttönä, mutta aloin ilmaisemaan kokemusta siitä että olen poika jo hyvin nuorena. Muistan että minua ahdisti lapsena monet asiat. Koin että kasvuympäristössäni naisten ulkonäköön ladattiin valtavia odotuksia joita oli lähes mahdoton toteuttaa. Ajattelin etten olisi naisena koskaan tarpeeksi hyvä, että on täytynyt tapahtua virhe ja minun olisi oikeasti kuulunut olla poika. Ulkonäköpaineiden lisäksi naisen rooli perheessä ja yhteiskunnassa tuntui vieraalta. Minua ahdisti ajatus että sitten aikuisena joudun vaimoksi ja äidiksi tai olen huono nainen. Olin lapsena hyvin mustavalkoinen ja ei tuntunut vaihtoehdolle että voisin olla nainen, mutta silti elää miehille tyypillisemmällä tavalla. Minun täytyi olla mies jotta voisin toteuttaa itseäni.

Minä en ole koskaan pitänyt ääntä transkokemuksestani tai oikeuksistani. Koen kyllä mielihyvää kun muut reagoivat minuun kokemani sukupuolen mukaan, mutta en oikaise jos he pitävät minua naisena. Vessa-asia on ollut aina hankala, mutta olen ratkaissut asian niin että pyrin aina käymään inva-vessassa ellei muuta unisex-vessaa ole käytettävissä. Jos olisi pakko käydä jossain ilman näitä mahdollisuuksia niin menisin oman biologisen sukupuoleni mukaiseen vessaan. Uimassa tai esimerkiksi kuntosalilla en käy pukuhuoneiden takia. Jos olisi pakko käydä niin menisin biologisen sukupuolen mukaan siitäkin huolimatta että se olisi minulle äärimmäisen epämukavaa.

Omasta transkokemuksestani huolimatta minun on vaikea käsittää yritystä häivyttää biologiset totuudet kokonaan pois. Omaan transkokemukseeni on vaikuttanut vahva vastenmielisyys kaikkeen naisiin liittyvää kohtaan. Luulen että tätä asiaa olisi hyvä tutkia ihan tieteellisestikin että voisiko tälläinen olla sen takana että niin monet tytöt kokevat olevansa yhtäkkiä poikia.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä ja tärkeä kirjoitus. Mä oon kuullut monen transmieheksi tai muunsukupuoliseksi itsensä kokevan sanovan jotain sen kaltaista, että heistä tuntui nuorena ettei he osanneet olla tyttöjä. Oon ihmetellyt hiljaa mielessäni, että mitä osaamista siinä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla