Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiä ahdistaa abin laiskottelu

Vierailija
05.02.2023 |

Abeilla on nyt juuri nyt menossa tärkeät kuukaudet tulevaisuutta ajatellen. Nyt voi vielä valmistautua ylppäreihin ja mahdollisesti vaikuttaa siihen, saako syksyllä opiskelupaikan. Nyt myös haetaan töitä kesälle ja saadaan rahaa kotoa pois muuttoa varten. Näin ajattelen minä, keski-ikäinen äiti.

Oma lapsi (ja kuulemma kaikki muutkin) nauttii nyt alkaneesta lomasta. Koulu on ohi ja nyt voi lepäillä, juhlia ja matkustella. Ehtiihän sitä myöhemminkin lukea ja hakea niitä töitä. Vaikka syksyllä.

Ihan kauhean ahdistavaa vanhemmalle. Pelkään, että parin kk jälkeen tai viimeistään syksyllä ollaan mitä minä sanoin -tilanteessa. Just lehdessä oli joku asiantuntijan haastattelu, jossa sanottiin, että 18 v aivon on vielä kaman kehittymättömät. Nopeat palkkiot ylittävät pitkäaikaisemmat palkkiot (joku dopamiinijuttu) ja käskettiin rajoittamaan nuorten nopeaa palkkion tavoittelua. Toisaalta hankala 18 vuotiasta on pakottakaan.

Kyllä on rankkaa, äidille.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse löhöilin abiloman ja kyllähän se kaduttaa

Minkä ihmeen abiloman?

Sitähän se just on. Abiloma. Porukalla suunnitellaan löhölomaa Espanjaan ja paria risteilyä. Kun on muka ollut niin rankkaa ja nyt koulu on ohi. Saisi olla jotain hommaa koululla tuon lomankin aikana. Itselläni oli sentään prelit tuolloin. Näillä on vapaaehtoiset prelitkin jo hoidettu kurssien aikana.

Aika moni abi tekee vielä kirjoitusten jälkeen puuttuvia kursseja hiki hatussa, että saa paperit kesäkuussa. Toki lukioissa on varmaan eroja, mutta siinä lukiossa jossa itse olen, näitä riittää. Esim liikunnan kurssin poissaoloja korvataan, kuviksen kakkonen kesken, filosofia puuttuu jne.

Ahdistaisi. Kyllä ku kirjoitukset on ohi, niin silloin lukio takana. Pelkkä lakin haku edessä.

Vierailija
42/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehtii sitä myöhemminkin kyllä. Itse kävin kymmenen vuoden tauon jälkeen kirjoittamassa kemian, fysiikan ja biologian sekä korottamassa pitkän matiikan B->M. Ja näiden avulla pääsin sitten yliopistoon ilman että olisi tarvinnut osallistua pääsykokeeseen. Toki siihen en kannusta että kymmenen vuotta vain lorvii, kyllä se kannattaa käyttää jollain tavalla hyödyksi.

Sen lisään että lukiolaisena olisin omilta vanhemmilta kaivannut konkreettisia neuvoja. Ei mitään ympäripyöreitä "nyt täytyy lukea, että pääsee kouluun".

Ehkä täysi-ikäinen abiturientti päättää itse asiansa ja vastaa myös seurauksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko poika? Pojat on nykyään todella kehittymättömiä. Pleikkari pilannut aivot.

Ei ole Pleikkari pilannut, vaan internet ja älypuhelimet. Pelikoneita on ollut olemassa jo 40 vuotta, nämä ongelmat ovat uudempia.

Vierailija
44/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pidä lasta itsen jatkeena, hän tekee eri päätökset elämässään, omat. Loma ja lepo on tärkeää monille.

Vierailija
45/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehtii sitä myöhemminkin kyllä. Itse kävin kymmenen vuoden tauon jälkeen kirjoittamassa kemian, fysiikan ja biologian sekä korottamassa pitkän matiikan B->M. Ja näiden avulla pääsin sitten yliopistoon ilman että olisi tarvinnut osallistua pääsykokeeseen. Toki siihen en kannusta että kymmenen vuotta vain lorvii, kyllä se kannattaa käyttää jollain tavalla hyödyksi.

Sen lisään että lukiolaisena olisin omilta vanhemmilta kaivannut konkreettisia neuvoja. Ei mitään ympäripyöreitä "nyt täytyy lukea, että pääsee kouluun".

Ehkä täysi-ikäinen abiturientti päättää itse asiansa ja vastaa myös seurauksista.

Hän kirjoitti "lukiolaisena", ei pelkästään "abina". Lukiossa ollaan isoin osa kuitenkin alaikäisenä.

Käsitin, että olisi jo ihan lukion mittaan kaivannut ohjausta.

Vierailija
46/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäistä ei voi oikein määräillä. Kannattaa lopettaa turha stressaaminen ja ajatella, että siinähän nuori itse oppii, jos kaikki ei mene niin kuin piti. Onneksi asioita ehtii paikata myöhemminkin. Ja jos lukio on muuten mennyt hyvin, niin kirjoituksetkin voivat kyllä mennä hyvin ihan lukion aikana kerätyillä tiedoilla.

Muistan kyllä itsekin pojan abivuonna, kun naapuri kertoi oman abinsa lukulomalla lukevan yötä päivää ja oma poikani lähinnä teki puutöitä kellarissa. Lopputuloksena omallani oli kuitenkin 3 laudaturia (mm. pitkä matematiikka ja fysiikka), yksi eximia ja yksi magna. Kohta on käsissä DI:n paperit vajaan viiden vuoden opiskelun jälkeen. Omaan alaan liittyviä kesätyöpaikkojakin on löytynyt joka kesä, vaikka poika ei abivuoden jälkeen ollut töissä missään.

Vierailija
47/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse löhöilin abiloman ja kyllähän se kaduttaa

Minkä ihmeen abiloman?

Sitähän se just on. Abiloma. Porukalla suunnitellaan löhölomaa Espanjaan ja paria risteilyä. Kun on muka ollut niin rankkaa ja nyt koulu on ohi. Saisi olla jotain hommaa koululla tuon lomankin aikana. Itselläni oli sentään prelit tuolloin. Näillä on vapaaehtoiset prelitkin jo hoidettu kurssien aikana.

Ahh, tuota en tiennyt. Kun ei ole omia lapsia olen vähän pihalla kouluasioista. Ennen oli suullisia kuulusteluja ennen kirjoituksia, joihin piti valmistautua, kuka nyt mitäkin aineita valitsi. Luulen, että itselläni oli puolisenkymmentä ainetta.

Vierailija
48/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän myös ne kilteimmätkin pojat olisivat halunneet lähteä lukulomalla bileisiin, mutta kukaan ei kutsunut mukaan. 🥺