Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsiperheet, tervetuloa Oodiin syömään!

Vierailija
05.02.2023 |

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009359204.html

Miten meni haastattelu noin omasta mielestä, ravintolapäällikkö?

Kommentit (693)

Vierailija
661/693 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei osata enää kasvattaa lapsia. Muualla maailmassa on paljon enemmän ihmisiä myös lapsia, mutta lasten läsnäolo julkisilla paikoilla ei häiritse ketään, koska lasten vanhemmat osaavat käyttäytyä ja kasvattaa lapsensa kunnioittamaan vanhempiaan ja ottamaan muut huomioon.

Suomi ei ole lapsivihainen maa vaan halveksunta ja inho kohdistuu julkisilla paikoilla lasten vanhempiin ei lapsiin. Vauva tai taapero ei vaadi erityiskohtelua ja korosta oikeuksiaan eikä ole itse vastuussa sotkusta tai vaunujen parkkeerauksesta vaan vanhemmat.

Olen kasvattanut lapseni ulkomailla. Normaaliravintoloissa ei ole pallomeriä, lasten leikkinurkkausta tms. vaan lapset istuvat pöydässä vanhempiensa kanssa ja syövät ruokaa. Pienimmille otin mukaan jotain kuivaa naposteltavaa, sellaisia Muumikeksien tapaisia ei sotaavia pieniä keksejä. Otin myös pieniä puuhakirjoja ja muuta ajankulua. Koskaan en päästänyt lapsia juoksentelemaan ravintolan pöytien väliin.

Suomessa ravintoloissa sitten meillä ja lapsilla olikin ihmettelemistä, kun lapset syötettiin nopeasti ennen aikuisia (jos yleensä syötettiin) ja sen jälkeen päästettiin riehumaan yleisiin tiloihin. Annettiin vapaasti juoksennella pöytien ympäri chicken nugget kädessä ja häiritä muita ruokailijoita.

En ole lapsivihamielinen mutta huonosti käyttäytyviä lapsia, ja aikuisia, en siedä!

Menepä esim. Ikeaan syömään ja havainnoi. Kyllä ne suomalaiset lapset on siellä rauhallisimpia syöjiä.

XDDDDDDDDD

Vierailija
662/693 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vauvoja minnekkään, Ei vauvoja suomeen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/693 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei osata enää kasvattaa lapsia. Muualla maailmassa on paljon enemmän ihmisiä myös lapsia, mutta lasten läsnäolo julkisilla paikoilla ei häiritse ketään, koska lasten vanhemmat osaavat käyttäytyä ja kasvattaa lapsensa kunnioittamaan vanhempiaan ja ottamaan muut huomioon.

Suomi ei ole lapsivihainen maa vaan halveksunta ja inho kohdistuu julkisilla paikoilla lasten vanhempiin ei lapsiin. Vauva tai taapero ei vaadi erityiskohtelua ja korosta oikeuksiaan eikä ole itse vastuussa sotkusta tai vaunujen parkkeerauksesta vaan vanhemmat.

Olen kasvattanut lapseni ulkomailla. Normaaliravintoloissa ei ole pallomeriä, lasten leikkinurkkausta tms. vaan lapset istuvat pöydässä vanhempiensa kanssa ja syövät ruokaa. Pienimmille otin mukaan jotain kuivaa naposteltavaa, sellaisia Muumikeksien tapaisia ei sotaavia pieniä keksejä. Otin myös pieniä puuhakirjoja ja muuta ajankulua. Koskaan en päästänyt lapsia juoksentelemaan ravintolan pöytien väliin.

Suomessa ravintoloissa sitten meillä ja lapsilla olikin ihmettelemistä, kun lapset syötettiin nopeasti ennen aikuisia (jos yleensä syötettiin) ja sen jälkeen päästettiin riehumaan yleisiin tiloihin. Annettiin vapaasti juoksennella pöytien ympäri chicken nugget kädessä ja häiritä muita ruokailijoita.

En ole lapsivihamielinen mutta huonosti käyttäytyviä lapsia, ja aikuisia, en siedä!

Erikoista. Ehkä riippuu asuinmaasta sitten. Itse olin muutaman vuoden keski-euroopassa au pairina. Olin tuona aikana useammassa perheessä, maassa ja kaupungissa. Ja siellä nimenomaan lapset saivat mennä aivan apinoina. En osannut päättää oliko oudompaa se lasten levoton käytös, vai se että muut ihmiset eivät häiriintyneet siitä.

Vierailija
664/693 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjaston pitää olla joku puuhamaa, jonne tullaan möykkäämään ja sikailemaan? Minusta on ihan ok, että kirjastossa on erilaisia aktiviteetteja ja eri ikäryhmät on huomioitu, mutta tämä nykytouhu on mennyt liian pitkälle.

Eikö Oodissa ole ravintolanpitäjä jo kertaalleen vaihtunut? Lienee vaan ajan kysymys, kun nykyinen ottaa ritolat.

hgissä on lounaspaikkoja pilvin pimein

Eiköhän tässäkin kohussa ole vain takana joidenkin ihmisten halu länkyttää lapsista, jälleen kerran.

Eiköhän tässäkin kohussa ole vain takana joidenkin ihmisten halu nostaa itseään jalustalle sillä naurettavalla perusteella, että on onnistunut pukkaamaan kakaran ulos toosa staan.

Vierailija
665/693 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

By the way, olipa muuten vastikään ihana talviloma hotellissa, joka oli sallittu vain aikuisille. Ei näkynyt sikailulapsia aamiaisella eikä kukaan herättänyt kirkumisellaan päiväunilta. Eikä riehunut rauhallisella uima-allasalueellatai juoksennellut käytävillä. Ahh! 😍

Vierailija
666/693 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista. Ehkä riippuu asuinmaasta sitten. Itse olin muutaman vuoden keski-euroopassa au pairina. Olin tuona aikana useammassa perheessä, maassa ja kaupungissa. Ja siellä nimenomaan lapset saivat mennä aivan apinoina. En osannut päättää oliko oudompaa se lasten levoton käytös, vai se että muut ihmiset eivät häiriintyneet siitä.

Olen työskennellyt eräässä turistikohteessa, johon nimenomaan tulee lapsiryhmiä, koululuokkia, tarharyhmiä jne. Aivan ehdottomasti ihanimpia olivat brittiläiset koululuikat. Lapset olivat hyvässä järjestyksessä, katselivat rauhassa, keskustelivat, kiittivät. Mutta saman ikäryhmän suomalaiskoululuokat olivat yhtä helvetillistä hulabaloota ja huutoa ja hössötystä. Kiitosta ei kuulunut.

Vierailija
667/693 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sinänsä jännä juttu, miten syöminen ja ruokailu on Suomessa niin vaikeaa. Etenkin lasten syöttäminen ja ruokailu. Lähipiirissä seuraan, miten lapsi suostuu syömään ainoastaan jos vanhemmat suurinpiirtein seisovat päällään, eli kersa on jo pienestä pitäen oivaltanut kiristyskeinon. Sitten on se kuuluisa sormiruokailu, eli lapsi mupeltaa mitä mupeltaa, yleensä heittelee ruokaa ja leikkii sillä. Lasta pakotetaan istumaan ruokapöytään, vaikka ilmiselvästi ei ole nälkä ja eteen tuupataan ruokaa, jolla lapsi ei tiedä mitä tehdä, koska ei ole nälkä, ja sitten ne eväät onkin kohta levällään pitkin huonetta ja kiukusta raivoava punainen  lapsi on yrittänyt päästä pois syöttötuolista viimeiset puoli tuntia ja ruokahetkestä onkin tullut taistelukenttä. Suhde ruokaan ja ruokailuun alkaa siinä vaiheessa jo mennä vinoon, joko se on ehdollistettu vanhempien päälläseisontaan, ruokahetkestä on tullut tahtojen taistelukenttä tai sitten ruoka on vaan jotain mönjää, jota voi sörssätä miten lystää.

Ettekö yhtään seuraile niitä lapsianne ja syötä sitten vasta, kun niillä on oikeasti nälkä? Todennäköisesti tapahtuma olisi paljon helpompi kaikille ja ympäristölle. Muutenkin tuo sormiruokailu on mennyt ehkä vähän överiksi. Jos se lapsi ei osaa itse vielä syödä, pääosa ruoasta tulisi syöttää. Jotain toki voi antaa omaan käteen, mutta ei niin, että koko prkleen keittolautasellisen voi sormiruokailla minne lystää.

Vierailija
668/693 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sinänsä jännä juttu, miten syöminen ja ruokailu on Suomessa niin vaikeaa. Etenkin lasten syöttäminen ja ruokailu. Lähipiirissä seuraan, miten lapsi suostuu syömään ainoastaan jos vanhemmat suurinpiirtein seisovat päällään, eli kersa on jo pienestä pitäen oivaltanut kiristyskeinon. Sitten on se kuuluisa sormiruokailu, eli lapsi mupeltaa mitä mupeltaa, yleensä heittelee ruokaa ja leikkii sillä. Lasta pakotetaan istumaan ruokapöytään, vaikka ilmiselvästi ei ole nälkä ja eteen tuupataan ruokaa, jolla lapsi ei tiedä mitä tehdä, koska ei ole nälkä, ja sitten ne eväät onkin kohta levällään pitkin huonetta ja kiukusta raivoava punainen  lapsi on yrittänyt päästä pois syöttötuolista viimeiset puoli tuntia ja ruokahetkestä onkin tullut taistelukenttä. Suhde ruokaan ja ruokailuun alkaa siinä vaiheessa jo mennä vinoon, joko se on ehdollistettu vanhempien päälläseisontaan, ruokahetkestä on tullut tahtojen taistelukenttä tai sitten ruoka on vaan jotain mönjää, jota voi sörssätä miten lystää.

Ettekö yhtään seuraile niitä lapsianne ja syötä sitten vasta, kun niillä on oikeasti nälkä? Todennäköisesti tapahtuma olisi paljon helpompi kaikille ja ympäristölle. Muutenkin tuo sormiruokailu on mennyt ehkä vähän överiksi. Jos se lapsi ei osaa itse vielä syödä, pääosa ruoasta tulisi syöttää. Jotain toki voi antaa omaan käteen, mutta ei niin, että koko prkleen keittolautasellisen voi sormiruokailla minne lystää.

Uskalsit sitten sohaista Lumihiutaleen/Pikkupaavon ruokailuun? Nyt äiskä pahoittaa mielensä.

Vierailija
669/693 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mä voin!

T. kirjastoapulaisen palkan maksava äiti.

Vierailija
670/693 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska mä voin!

Kirjastovirkailijat on kuule palkattu ihan muuhun hommaan kuin sun kakaroiden kaitsijaksi.

Vierailija
671/693 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puutun nyt vain yhteen asiaan tekstissäsi, mutta kyllä pitkällä kokemuksella ne sormiruokailleet eli itse ruokaansa alusta asti käsitelleet ja syöneet lapset oppivat kaikista nopeimmin siistiksi ja ovat vielä isompinakin vähiten nirsoja lapsista.

Voit itse kokeilla harjoittaa hienomotoriikkaa syömällä kädet selän taakse sidottuna, ja sitä miten ikävältä tuntuu kun toisen heiluttamana lusikka tulee suuhun ilman että voit itse vaikuttaa tahtiin. Siinä ei saa ollenkaan tuntumaa ja kiinnostusta ateriaan heräteltyä. Sormiruokailussa on tarkotus tarjota paloja, joita pienen on helppo käsin ja sormin kuljettaa suuhun sekä palastella vaikka hampaita olisi vaan muutama. Tässä sotkeutuu lapsen kädet ja lautasen alusta hieman. Essua kannattaa käyttää. Mitään tomaattikeittoja ja mustikkapöperöitä tuskin kukaan tulee julkiselle paikalle syömään. Sotkeva vaihe tulee kaikilla lapsilla ennemmin tai myöhemmin, mutta sormiruokailijat kehittyvät näppäriksi ja se vaihe on lyhyt. Omat lapseni söivät taaperoina jo riisiä lasten syömäpuikoilla.

Vierailija
672/693 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska mä voin!

Kirjastovirkailijat on kuule palkattu ihan muuhun hommaan kuin sun kakaroiden kaitsijaksi.

Sitäpaitsi palkan maksuun julkisella puolella osallistuu moni muukin. Myös he, jotka käyvät lounastamassa lyhyellä ruokatunnilla.

Yks mamma ei yksin maksa kirjastoapulaisen palkkaa sen paremmin kuin sinun lapsilisiä.

Vierailija
673/693 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oodi on kirjasto eikä päiväkoti.

Kerrallaan Oodiin saisi päästää vain kuudet lastenvaunut.

Vierailija
674/693 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menepä esim. Ikeaan syömään ja havainnoi. Kyllä ne suomalaiset lapset on siellä rauhallisimpia syöjiä.

Eikä missään ravintoloissa ole ne leikkipaikat pullollaan lapsia enää. Joku yksittäinen lapsi ehkä.

En ymmärrä missä ihmiset koko ajan törmäilee näihin sottaaviin ja metelöiviin lapsiin. Syön paljon erilaisissa ravintoloissa ja kyllä se on todella harvinaista, että joku lapsi menisi pitkin ravintolaa kuin apina tai rääkyisi koko ruokailun läpi.

Ylivoimaisesti suurin osa on aivan kiltisti.

Ilmeisesti et käy lapsiperheiden suosimissa ravintoloissa.

Vierailija
675/693 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oodi on kuulemma aivan kamala työskentelypaikka kirjaston henkilökunnalle. Miettikää kun olet kirjastolaisen uraa valitessa nähnyt mielessäsi sellaisen rauhallisen perinteisen kirjastotunnelman: hiljaisuus vallitsee, paikalla kulkee rauhallisesti kirjoja ja lehtiä selailevia asiakkaita. Todellisuus on se että olet töissä 100 desibelin huvipuistossa 8 tuntia päivässä.

Tämä koskee kyllä monia muitakin kirjastoja nykyään. En tajua, miksei edes kirjasto voi pysyä rauhan tyyssijana tässä hälyisessä maailmassa.

Todellakin! Alalla työskentelevänä en missään nimessä haluaisi tehdä töitä Oodissa. Tosin en tiedä mitä annettavaa kirjastoalan ammattilaisella siellä edes olisi, jos toiminta on lähinnä erilaisia tapahtumia ja yleistä ajanviettoa. Onkohan Oodissa töissä kirjastonhoitajia vai esim kulttuurituottajia, nuoriso-ohjaajia tms?

Vierailija
676/693 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oodi on kirjasto eikä päiväkoti.

Kerrallaan Oodiin saisi päästää vain kuudet lastenvaunut.

Edelleen: Oodissa on kaupungin leikkipuisto Loru. Ootko nähnyt miten paljon lastenvaunuja on yleensä leikkipistoissa? Leikkipuistothan on kokoontumispaikkoja lapsiperheille.

Vierailija
677/693 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan suomessa, yksi harvoja Euroopan maita missä ei enää kasvateta lapsia ollenkaan vaan saavat tehdä mitä lystää, lapset kasvatetaan kuninkaiksi/kuningatteriksi jotka saa sikailla niin paljon kuin haluavat ja tehdä mitä lystäävät,sitten vanhempana tulee romahdus jos joku jolla auktoriteettia ärähtää, työelämåkään ei ole kivaa istuskelua ja makoilua,seurauksena mt ongelmia ja työttömyyttä.

Vierailija
678/693 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puutun nyt vain yhteen asiaan tekstissäsi, mutta kyllä pitkällä kokemuksella ne sormiruokailleet eli itse ruokaansa alusta asti käsitelleet ja syöneet lapset oppivat kaikista nopeimmin siistiksi ja ovat vielä isompinakin vähiten nirsoja lapsista.

Voit itse kokeilla harjoittaa hienomotoriikkaa syömällä kädet selän taakse sidottuna, ja sitä miten ikävältä tuntuu kun toisen heiluttamana lusikka tulee suuhun ilman että voit itse vaikuttaa tahtiin. Siinä ei saa ollenkaan tuntumaa ja kiinnostusta ateriaan heräteltyä. Sormiruokailussa on tarkotus tarjota paloja, joita pienen on helppo käsin ja sormin kuljettaa suuhun sekä palastella vaikka hampaita olisi vaan muutama. Tässä sotkeutuu lapsen kädet ja lautasen alusta hieman. Essua kannattaa käyttää. Mitään tomaattikeittoja ja mustikkapöperöitä tuskin kukaan tulee julkiselle paikalle syömään. Sotkeva vaihe tulee kaikilla lapsilla ennemmin tai myöhemmin, mutta sormiruokailijat kehittyvät näppäriksi ja se vaihe on lyhyt. Omat lapseni söivät taaperoina jo riisiä lasten syömäpuikoilla.

Lapset syö hyvin, syö ne miten syö. Motoriikkaa harjoitellaan yhtä lailla omalla lusikalla. Nyt toivotaan joka tapauksessa pelkiltä sormiruokailioilta vähän skarppausta jos heiltä jää paljon sotkua Oodin ravintolaan.

Vierailija
679/693 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan suomessa, yksi harvoja Euroopan maita missä ei enää kasvateta lapsia ollenkaan vaan saavat tehdä mitä lystää, lapset kasvatetaan kuninkaiksi/kuningatteriksi jotka saa sikailla niin paljon kuin haluavat ja tehdä mitä lystäävät,sitten vanhempana tulee romahdus jos joku jolla auktoriteettia ärähtää, työelämåkään ei ole kivaa istuskelua ja makoilua,seurauksena mt ongelmia ja työttömyyttä.

Juurihan oli juttua italialaisesta koulusta ja sen melutasoista. Ihan turhaa puhua jostain suomalaisista lapsista. Jos inhoaa lapsia, voi istua kotona syömässä. Bon apetit.

Vierailija
680/693 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska mä voin!

Etkä voi!

T. Kakaroittesi lapsilisien maksaja