Lapsiperheet, tervetuloa Oodiin syömään!
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009359204.html
Miten meni haastattelu noin omasta mielestä, ravintolapäällikkö?
Kommentit (693)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vanhusiän kynnyksellä ja tottunut nuoruudessani tuimaan kirjastotätiin joka vie sormen huulilleen ja sihisee "hyyyssh" kuullessaan inahduksenkin.
Silti minun mielestäni ei Oodissa ole rahat menneet hukkaan. On hienoa, että pikkulapsiperheillä on kiva ja vaunuystävällinen tapaamispaikka kaupungin ytimessä.
Minä suon Oodin heille ja menen itse Rikhardinkadun vanhaan, hienoon, tunnelmalliseen ja hiljaiseen kirjastoon.
Ei ole hiljainen se Rikhardinkadun kirjastokaan enää, vaan täyttyy usein mölyävistä opiskelijaporukoista. Kirjastot ovat pk-seudulla todella meluisia nykyään.
Rikhardinkadun kirjasto on kyllä yksi Suomen kauneimmista kirjastoista, ellei kaunein
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan negatiivinen artikkeli.
Oikein korostettiin miten vauvoja on aivan liikaa ja niistä lähtee hirveä meteli ja lisäksi ne tukkivat vaunullaan kaiket paikat ja jättävät jälkeensä hirveän sotkun. Ja tämä häiritsee muita ihmisiä ja karkoittaa toiset asiakkaat pois.
Että katsokaa miten ällöttäviä on lapsiperheet. Tosi tervetullut olo kyllä tulee tuosta varmaan noille äideille..
Eipä ole tosiaan Suomi kovin lapsiystävällinen maa. Ja sitten ihmetellään miksi syntyvyys laskee, eikä enää haluta lapsia.
Piiloviesti tässäkin jutussa on, että äidit pysykää kotona neljän seinän sisässä ällöttävine vauvoinenne.
Olisivat nyt iloisia, että vihdoin koronan jälkeen sinne tulee porukkaa ja asiakkaita paikalle. Mutta ei, vääränlaisia asiakkaita.
Yrittäjän näkökulmasta omia eväitään syövä ja hirveän sotkun jälkeensä jättävä minäminä-mamma on vääränlainen asiakas, ja se on normaalin ihmisen helppo ymmärtää.
Kukaan ei vaadi mammoja pysymään kotona, mutta pliis älkää tulko häiritsemään yrittäjiä ja maksavia asiakkaita. Mene vaikka leikkipuistoon tai laavulle sotkemaan ja syömään niitä soseita. Tosin saisit kyllä siivota jälkesi sielläkin.
Oodissa on Helsingin ainoa avoinna oleva leikkipuisto, joten sinne lapsiperheet tulevatkin. Lasten kanssa ei tarvitse olla kotona, mutta yrittäjiä ja maksavia asiakkaita ei saa häiritä, voisitko kertoa vaikka jonkun konkreettisen sisätilan jonne siis lapset olisivat näillä ehdoilla tervetulleita pk-seudulla?
Täällä valitellaan kun mammat vievät hirveästi tilaa, eivät osta mitän sotkevat ja vaihtavat vielä vaipankin pöydässä, onko kukaan todellisuudessa nähnyt tällaista? Itse en ole koskaan, toki vaunut vievät vähän enemmän tilaa, mutta itse olen nähnyt valtaosin ihan fiksusti toimivia lapsiperheitä, ihan Oodissakin! Monet menevät lattialle siivoomaan roskatkin, itsekin teen näin. Kaikki arvostavat puhtautta, mutta sikailijoita löytyy kaikista ryhmistä, ihan aikuisistakin.
Ei minua kiinnosta missä te aikaanne vietätte. Itse ehdotin leikkipuistoa ja laavua, mutta sisätiloihin pitää tietysti päästä.
Ja kun kysyt että onko kukaan todellisuudessa nähnyt lapsiperheiden sikailua, niin tässä ketjussa puhutaan linkin jutusta jossa tuosta sikailusta kerrotaan. Tuskin kovin monia häiritsee se lapsiperhe joka tulee ravintolaan tai kahvilaan nauttimaan maksullisia ruokia ja juomia ja siistii jälkensä ennen lähtöään. Aika suuri ongelma se tuntuu ainakin Oodissa olevan että mammat luulevat sen maksullisen tilan olevan oma oikeutensa ja aiheuttavat sen kuvitellun oikeuden varjolla yrittäjälle haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kivalle kuulostaa tuo Helsinki taas. Ensin ongelmana narkkarit, nyt sikailevat lapsiperheet. Eikö siellä ole mitään normaaleita ihmisiä joilla normaalit käytöstavat?
Kivalle se kuulostaa toi maaseutu, kun mennään sorkkaraura kädessä rikkoo naapurivanhusten taloa ja valellaan sisäänkäynnit bensalla ja sytytetään tuleen, kun asukkaat on nukkumassa.
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy muistaa, että tuo on yrittäjän elinkeino eikä pelkällä purkkien lämmittelyllä elä. On omituista juinka mammat vuodesta toiseen kuvittelevat, että se heidän vauvansa "ihmetekoineen" (itku - potku - raivari -ruualla sotkeminen ...) on jotenkin kaikkien ihailun kohteena. Mutta joo oodi voisi miettiä esim. paunuparkkia, ettei tarttistukkuia ruokalan kulkureittejä maksavilta lounasruokailijoilta vaunuilla. Toisaalta piruako niiden muksujen kanssa pitää mennä sinne ruokalaan juuri kiireisimpään lounasaikaan.
Kommenttisi loppuosaan viitaten totean: Siitä syystä, että näkyvyys ja tilan haltuunotto on taattu.
Ja tottakai kaikki ihailevat näitä naaraan perustehtävän tuotoksia.
Rumasti sanottu. Lounaspaikkoja riittää mutta Oodi on suunnattu kaikille. Sanon näin vaikken itse siellä useasti viihtyisi. Hiljainen kirjastokin voi olla elämys, lapsellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään ongelmaa ei olisi, jos lasten vanhemmat tai hoitajat korjaisivat lasten ruokailusta tulleet roskat ja lattialle tai pöydälle tippuneet ruoat/roskat pois. Astiat ja roskat viedään myös pöydästä poistuessa pois.
Jos itsellä kaatuu esim. tilkka kahvia pöydälle, niin pyyhin sen serverillä pois. Thats it.
Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Jos ei homma mene edelliseen malliin, niin siivouskuluja tms. alkaa tulla enemmän, joka näkyy sitten tuotteiden hinnassa ja kohta soseen lämmittäminen mikrossa maksaa 1€ kerta.
Mikronkäytöstä riittäisi aluksi 50 senttiä/purkki, jos asiakas ei osta muuta.
Ihan periaatteesta.
Vähintään kaksi euroa, mieluummin viisi.
Maksetaanhan jo pankkitoiminnoistakin, jotka tehdään täysin itse, eli kyllä siitä palvelusta tulee maksaa, että vaivaa työntekijää ruoan valmistukseen. Saati, että nyt ilmaiseksi saadun palvelun ja tilan lisäksi jättää vielä sotkutkin niiden työntekijöiden siivottavaksi.
Vähemmällä vaivalla kassa kaataa maksullisen kupin kahvia kuin palvelee omia eväitään syöviä lapsiperheitä heidän ruokiaan lämmittämällä ja jälkiä siivoamalla.
Onko nykyään noin , että vanhemmat ei siivoa sotkuja siellä ? En ole paikassa käynyt ja lapset aikuisia. Jos niin hyvä , että asiasta sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyään noin , että vanhemmat ei siivoa sotkuja siellä ? En ole paikassa käynyt ja lapset aikuisia. Jos niin hyvä , että asiasta sanotaan.
Mistä lähtien asiakkaan on pitänyt ravintolassa siivota pöytä ruokailun jälkeen?
Pitääkö ravintolan vessanpönttökin harjata, jos jää kurajäljet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien asiakkaan on pitänyt ravintolassa siivota pöytä ruokailun jälkeen?
No todellakin ne omat jarrutusjäljet siivotaan yleisessä vessassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse mistään ökyhintaisesta a la carte-tason michelin ravintolasta.
Työvoima on Suomessa kallista, joten ellet halua hintojen nousevan entisestään, niin tee kuten muutkin asialliset ja järkevät ihmiset eli siivoa sotkusi ja vie tarjottimet ja astiat niille osoitetuille paikoille.
Puhumattakaan siitä, että haluat säilyttää mahdollisuuden syödä omia eväitäsi ravintolan pöydissä maksamatta siitä yrittäjälle senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein korostettiin miten vauvoja on aivan liikaa ja niistä lähtee hirveä meteli ja lisäksi ne tukkivat vaunullaan kaiket paikat ja jättävät jälkeensä hirveän sotkun. Ja tämä häiritsee muita ihmisiä ja karkoittaa toiset asiakkaat pois.
Että katsokaa miten ällöttäviä on lapsiperheet. Tosi tervetullut olo kyllä tulee tuosta varmaan noille äideille..
Eipä ole tosiaan Suomi kovin lapsiystävällinen maa. Ja sitten ihmetellään miksi syntyvyys laskee, eikä enää haluta lapsia.
Piiloviesti tässäkin jutussa on, että äidit pysykää kotona neljän seinän sisässä ällöttävine vauvoinenne.
Olisivat nyt iloisia, että vihdoin koronan jälkeen sinne tulee porukkaa ja asiakkaita paikalle. Mutta ei, vääränlaisia asiakkaita.
Yrittäjän näkökulmasta omia eväitään syövä ja hirveän sotkun jälkeensä jättävä minäminä-mamma on vääränlainen asiakas, ja se on normaalin ihmisen helppo ymmärtää.
Kukaan ei vaadi mammoja pysymään kotona, mutta pliis älkää tulko häiritsemään yrittäjiä ja maksavia asiakkaita. Mene vaikka leikkipuistoon tai laavulle sotkemaan ja syömään niitä soseita. Tosin saisit kyllä siivota jälkesi sielläkin.
Oodissa on Helsingin ainoa avoinna oleva leikkipuisto, joten sinne lapsiperheet tulevatkin. Lasten kanssa ei tarvitse olla kotona, mutta yrittäjiä ja maksavia asiakkaita ei saa häiritä, voisitko kertoa vaikka jonkun konkreettisen sisätilan jonne siis lapset olisivat näillä ehdoilla tervetulleita pk-seudulla?
Täällä valitellaan kun mammat vievät hirveästi tilaa, eivät osta mitän sotkevat ja vaihtavat vielä vaipankin pöydässä, onko kukaan todellisuudessa nähnyt tällaista? Itse en ole koskaan, toki vaunut vievät vähän enemmän tilaa, mutta itse olen nähnyt valtaosin ihan fiksusti toimivia lapsiperheitä, ihan Oodissakin! Monet menevät lattialle siivoomaan roskatkin, itsekin teen näin. Kaikki arvostavat puhtautta, mutta sikailijoita löytyy kaikista ryhmistä, ihan aikuisistakin.
Ei minua kiinnosta missä te aikaanne vietätte. Itse ehdotin leikkipuistoa ja laavua, mutta sisätiloihin pitää tietysti päästä.
Ja kun kysyt että onko kukaan todellisuudessa nähnyt lapsiperheiden sikailua, niin tässä ketjussa puhutaan linkin jutusta jossa tuosta sikailusta kerrotaan. Tuskin kovin monia häiritsee se lapsiperhe joka tulee ravintolaan tai kahvilaan nauttimaan maksullisia ruokia ja juomia ja siistii jälkensä ennen lähtöään. Aika suuri ongelma se tuntuu ainakin Oodissa olevan että mammat luulevat sen maksullisen tilan olevan oma oikeutensa ja aiheuttavat sen kuvitellun oikeuden varjolla yrittäjälle haittaa.
Ennemmin olisin huolissani läppäri-ihmisistä jotka hengaavat kahvilassa kuppinsa kanssa tuntikaudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on, vaikka jutusta puuttuivatkin muiden Oodin käyttäjien kommentit. Itse en käy Oodissa enää lainkaan, koska paikasta tulee mieleen enemmän Hoplop kuin kirjasto. Metelitasot ovat aivan infernaaliset, niinkuin monessa muussakin kirjastossa nykyään.
Veronmaksajain rahat ei ole menneet hukkaan Oodissa. Jokaiselle jotakin. Itse luen kun käyn Hesarit jne sekä aikakauslehtiä. Saatanpa istahtaa vähän kirjaakin lukemaan.
Perinteisen kirjastonkäyttäjän näkökulmasta verorahat on menneet kankkulan kaivoon, kerta palvelua ei pysty edes käyttämään. Saisipa edes yhden hiljaisen kirjaston, jossa pääosaa näyttelisivät kirjat ja lukeminen ja työskentely kaikessa rauhassa, eikä yleinen hilluminen ja mekkalointi. Toinen yleistynyt ilmiö on etäpalaverien pitäminen kovaan ääneen kirjaston tiloissa, omasta mielestäni kirjasto ei ole oikea paikka niidenkään pitämiseen.
Ja miksi oodissa on kirjat maan tasolla??? Pitää ryömiä lattialla, että alimmasta hyllystä saisi valita kirjoja. Naurettavaa. Kolkko, kylmä ja meteliäs rakennus, jossa matalat oudot kirjahyllyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoima on Suomessa kallista, joten ellet halua hintojen nousevan entisestään, niin tee kuten muutkin asialliset ja järkevät ihmiset eli siivoa sotkusi ja vie tarjottimet ja astiat niille osoitetuille paikoille.
Puhumattakaan siitä, että haluat säilyttää mahdollisuuden syödä omia eväitäsi ravintolan pöydissä maksamatta siitä yrittäjälle senttiäkään.
Sinä joka siivoat asiakkaan ominaisuudessa ravintolan pöytiä, viet työpaikan joltain toiselta, joka voisi sitä oikeasti tarvita. Aika itsekästä.
Miten joku verrata wc siivousta ja ruokapöydän siivousta ?? Lapset kun syöneet totta kerätään siitä ne isommat roskat. Juuri vaikka lastenpurkit. Ei kukaan varmaan tarkoittanut sitä , että keittiöstä pitää hakea siivousvälineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin olisin huolissani läppäri-ihmisistä jotka hengaavat kahvilassa kuppinsa kanssa tuntikaudet.
He eivät sentään jätä jälkeensä kauheaa sotkua tai karkota metelillään muita maksavia asiakkaita.
Kävin pitkän tauon jälkeen Oodissa muutama viikko sitten.Olin kyllä aika ihmeissäni. Ruokala-kahvilan pöydillä ja lattialla oli isot määrät lohisoppaa. Sotku oli kyllä aika hurja. Ja meteli myös sen mukainen. Kävelin nopeasti pois. En vain ymmärrä miten tuollainen sotku saadaan aikaan. Päiväkodissa olen sen verran työskennellyt, että ymmärrän kyllä pienten lasten ruokailusta jotain. Päiväkodissa oli ruokailutilanteessa iso lapsimäärä yhtä hoitajaa kohtaan, sotkua tuli tietenkin mutta ei koskaan tuollaista määrää.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku verrata wc siivousta ja ruokapöydän siivousta ?? Lapset kun syöneet totta kerätään siitä ne isommat roskat. Juuri vaikka lastenpurkit. Ei kukaan varmaan tarkoittanut sitä , että keittiöstä pitää hakea siivousvälineet.
Sormiruokailevien lasten sotkut on kyllä jo sitä luokkaa, että on syytä käyttää myös sitä varten tarjolla olevaa lattiaharjaa ja pöydänkin voi pyyhkiä ihan kunnolla.
Leikkipuistoissa sait syöttää lapsen sisällä tarvittaessa. Lämmittää ruuan ym. Eihän niitä sotkuja jätetty leikkipuiston työntekijöille. Äidit siivosi itse sotkut siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka siivoat asiakkaan ominaisuudessa ravintolan pöytiä, viet työpaikan joltain toiselta, joka voisi sitä oikeasti tarvita. Aika itsekästä.
Tiedät varmasti, ettei Oodin kahvilan/lounasravintolan kaltaisiin paikkoihin palkata Suomessa työntekijöitä erikseen ihan vaan siivoamaan pöytiä jokaisen asiakkaan jäljiltä, vaan kaikki työ on sen yhden tai muutaman työntekijän harteilla jo(t)ka siellä kassallakin työskentelee.
Toisin sanoen et vie työtä keneltäkään, mutta jättäessäsi sotkut jälkeesi lisäät tarpeettomasti työntekijöiden työkuormaa ja teet paikasta sotkuisen ja samalla itsellesikin epäviihtyisämmäksi asioida.
Tässä puhutaan lisäksi asiakkaista, jotka syövät vaan omia/muualta hankittuja eväitä, lämmitettävät niitä kassalla ja kehtaavat vielä jättää sotkut jälkeensä muiden siivottavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät varmasti, ettei Oodin kahvilan/lounasravintolan kaltaisiin paikkoihin palkata Suomessa työntekijöitä erikseen ihan vaan siivoamaan pöytiä jokaisen asiakkaan jäljiltä, vaan kaikki työ on sen yhden tai muutaman työntekijän harteilla jo(t)ka siellä kassallakin työskentelee.
Toisin sanoen et vie työtä keneltäkään, mutta jättäessäsi sotkut jälkeesi lisäät tarpeettomasti työntekijöiden työkuormaa ja teet paikasta sotkuisen ja samalla itsellesikin epäviihtyisämmäksi asioida.
Tässä puhutaan lisäksi asiakkaista, jotka syövät vaan omia/muualta hankittuja eväitä, lämmitettävät niitä kassalla ja kehtaavat vielä jättää sotkut jälkeensä muiden siivottavaksi.
Tiedät varmasti, että ravintolat palkkaavat henkilökuntaa tarpeen mukaan. Jos tarvetta vähemmän (asiakkaat siivoavat pöydät), palkataan vähemmän.
Ok niin jos sellaisesta tykkää. Pitää käyttää joitain syrjäisempiä kirjastoja ja kuppiloita.