Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomaksi jäävien osuus kasvaa matalasti koulutetuilla korkeakoulutetut saavat tavallisesti vähintään kaksi lasta https://yle.fi/a/3-12370854

Vierailija
04.02.2023 |

Lapsettomaksi jäävien osuus kasvaa matalasti koulutetuilla korkeakoulutetut saavat tavallisesti vähintään kaksi lasta

https://yle.fi/a/3-12370854

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitusjohtajilla on yleensä 4 lasta

Vierailija
2/64 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2020-luvun statussymbolit listattiin näillä asioilla erottaudut rahvaasta

Iso lapsiluku

Mahdollisuus kasvattaa monta lasta on jo luksusta, ja kunnon katras tarjoaa myös tilaisuuden kerskua oman jälkikasvun saavutuksilla.

https://www.iltalehti.fi/muoti/a/466f676d-4a61-4dfd-a11e-1d4910bbbda3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvin samankaltaiset mietteet. Uskon että se vanha malli jossa mentiin naimisiin, saatiin lapsia eikä erottu ilman hyvää syytä oli parempi kuin tämä nykyinen.

Nykyään vain pannaan lukuisia eri ihmisiä ilman puhettakaan sitoutumisesta, ja parisuhteet on pitkälti korvattu "tapailulla" jota voi olla usean eri henkilön kanssa samaan aikaan. Ja jos parisuhteen onnistuu saamaan niin kumpikaan ei välttämättä tiedä miten pitäisi edetä avioitumisen ja lisääntymisen kanssa.

Ollaan vaan jotenkin epämääräisesti yhdessä ilman suunnitelmia, ja sitten ikää onkin jo 40v eikä lisääntyminen enää onnistu.

Vierailija
4/64 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä tervetullut uutinen, sillä aika usein täälläkin esiintyy kirjoituksia, joissa halutaan ylläpitää mielikuvaa, kuinka vähäkouluetut tai esim pitäaikaistyöttömät ja afrikan mantereelta tänne saapuneet osaajat  tehtailee lapsia, jotta saisivat hyvät tuet sossusta...

Vierailija
5/64 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hyvin samankaltaiset mietteet. Uskon että se vanha malli jossa mentiin naimisiin, saatiin lapsia eikä erottu ilman hyvää syytä oli parempi kuin tämä nykyinen.

Nykyään vain pannaan lukuisia eri ihmisiä ilman puhettakaan sitoutumisesta, ja parisuhteet on pitkälti korvattu "tapailulla" jota voi olla usean eri henkilön kanssa samaan aikaan. Ja jos parisuhteen onnistuu saamaan niin kumpikaan ei välttämättä tiedä miten pitäisi edetä avioitumisen ja lisääntymisen kanssa.

Ollaan vaan jotenkin epämääräisesti yhdessä ilman suunnitelmia, ja sitten ikää onkin jo 40v eikä lisääntyminen enää onnistu.

Toi eroaminen ja lasten saaminen on kaksi ihan eri asiaa. Aika moni hyvätuloinen ja korkeakouluttautunut nainen saa kyllä avioliitossa ne kaksi lasta, mutta eroaa myöhemmin. He kun eivät ole taloudellisesti miehestä riippuvaisia, niin sen vuoksi ei suhteeseen tarvi jäädä.

Vierailija
6/64 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan kuin kaikkien lapsettomiksi jääneiden kohdalla olisi kyseessä tuosta. En esimerkiksi itse ole pannut ollenkaan, keskittynyt vain työntekoon ja opiskeluun. Sitten kun vihdoinkin sain talouteni siihen kuntoon, että olisi varaa elättää lapsia, olin jo liian vanha. Näin se väistämättä menee meillä pienituloisilla, ellei löydy jotain elättäjämiestä.

Vierailija
7/64 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että sinä teet noin, ei tarkoita että muut tekisivät. En ole ikinä pannut ketään treffaillessani. Ei sitä ennenkään otettu ketä vain puolisoksi.

Jne.

Vierailija
8/64 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät halua tehdä lasta kenen tahansa kanssa. Erot osoittaa kuinka laskelmoivia ihmiset on. Tekevät lapsen, koska kello tikittää ja ottavat eron..

Vierailija
9/64 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä pienituloinen duunariperhexenää elättäisi lapsia? Sula mahdottomuus.

Tuilla elävillä ja rikkailla on varaa lapsiin.

Surullinen totuus Suomesta

Vierailija
10/64 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole oikein koskaan ymmärtänyt, miksi ihmiset haluavat hankkia lapsia.  Jos ne lapset olisivat todella niin auvoisia, niin asiaa ei pitäisi niin kovasti vakuutella.  

-vela

Vierailija
11/64 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun elämäni oli turhaa ennen kuin sain miehen ja lapsia. Se on elämän tarkoitus - lapset. Velat ovat yksin ja sekaisin, koska käyttävät hormoniehkäisyä. Monet ovat ehkäisyn loputtua tajunneet, että heidän kohtunsa on jäänyt täyttämättä ja sitä surua ei kestä katsella. Säälin heitä, koska ovat olleet hedelmällisen aikansa ns. huumattu.

Lapset ovat ehkä sinun elämäsi tarkoitus, onneksi olkoon siitä, mutta eivät minun. Säälin kyllä puolestani vähän sinua, koska et pysty näkemään muiden näkökantoja.

-tiukka vela

Vierailija
12/64 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun elämäni oli turhaa ennen kuin sain miehen ja lapsia. Se on elämän tarkoitus - lapset. Velat ovat yksin ja sekaisin, koska käyttävät hormoniehkäisyä. Monet ovat ehkäisyn loputtua tajunneet, että heidän kohtunsa on jäänyt täyttämättä ja sitä surua ei kestä katsella. Säälin heitä, koska ovat olleet hedelmällisen aikansa ns. huumattu.

Eivät kaikki käytä. Tuntemani velat eivät käytä, koska kolmella ei ole kumppania ja yhdellä, jolla on, on kumppanina itsekin vela, joka on käynyt vasektomiassa.

Vierailija
13/64 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisaalta yhä useampi perus- tai keskiasteen tutkinnon suorittaneista saa lapsia kolme tai enemmän. Tähän voi tutkimuksen mukaan vaikuttaa se, että enintään keskiasteen koulutuksen saaneet äidit ja isät saavat yhä yleisemmin lapsia useamman kuin yhden kumppanin kanssa."

"Korkeasti koulutetut saavat tutkimuksen mukaan tavallisimmin kaksi lasta."

Vierailija
14/64 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wau mikä mentaalimanta sun lapsilla on. Kun on noin pahasti mt ongelmainen niin ei pitäisi lisääntyä lainkaan. Voisi melkein luulla, että siellä päässä on kolmekymppinen inkkeli muna kourassa ja lääkkeet ottamatta. Maanantaina soitat hoitajalle ja sanot, että tarvitset juttuseuraa.

Vierailija
15/64 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi kovin helppoa olla sellaisen naisen lapsi tai kumppani, jonka elämän tarkoitus olisi lapset. Ehkä pikkulapsiaika vielä, muttei sen jälkeen. Lastenhan täytxisi olla kaikin puolin täydellisiä, ettei idylli menisi rikki. Ja kun lapset olisivat aikuisua, alkaisi sitten se painostaminen ja syyllistäminen, jos he eivät tekisi hänestä isoäitiä...

Vierailija
16/64 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi kovin helppoa olla sellaisen naisen lapsi tai kumppani, jonka elämän tarkoitus olisi lapset. Ehkä pikkulapsiaika vielä, muttei sen jälkeen. Lastenhan täytxisi olla kaikin puolin täydellisiä, ettei idylli menisi rikki. Ja kun lapset olisivat aikuisua, alkaisi sitten se painostaminen ja syyllistäminen, jos he eivät tekisi hänestä isoäitiä...

Ja lapset olisivat ikuisesti narsistiäidin jatkeita.

Vierailija
17/64 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset on äidin jatke ja vastuullisia toteuttamaan jokaisen haaveen mitä äidillä oli ennen kuin äitiys pilasi kaiken.

Vierailija
18/64 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeakoulutettu (KM), en silti tahdo lapsia tai naimisiin. Olemme avopuolisoni kanssa todenneet, ettei avioliitto tuo elämäämme mitään lisää ja lapsetkin on hirveä taakka, jotka estävät elämästä mielekkäällä tavalla.

N31

Vierailija
19/64 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeakoulutettu (KM), en silti tahdo lapsia tai naimisiin. Olemme avopuolisoni kanssa todenneet, ettei avioliitto tuo elämäämme mitään lisää ja lapsetkin on hirveä taakka, jotka estävät elämästä mielekkäällä tavalla.

N31

Se on nimenomaan hirveä taakka ihmiselle jolle lapset ei sovi. Onneksi ihmiset nykyään kuuntelee jo omiakin toiveitaan eikä mennä sisäistettyjen pakkojen kautta. Meille x sukupolvelle on vielä ihan luonnollista hankkia perhe vaikka ei kiinnostaisi millään tavalla, koska oli "pakko " tehdä ne 2.4 tilastollista mukulaa. Nuorempi sukupolvi osaa jo sanoa, että minun keho ja päätös. Boomer sukupolvihan teki meidät X:t  myöskin puolipakosta tai vahingossa eikä meistä välitetty tuon taivaallista selvittiinkö edes hengissä kotiin päivän päätteeksi. Vanhemmat lievitti kestovitutusta alkoholilla ja tupakalla, terveemmät tekemällä ylitöitä niin paljon että lapsia ei tarvinnut juuri nähdä.

Vierailija
20/64 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se menee.

Mutta me ihmiset itse valitsemme toimia näin, eli vaikea tästä on syyttää ketään muuta kuin itseään. Itsekin haaskasin 30-40v ikävuoteni tekemällä toistuvasti idioottimaisia kumppanivalintoja, ja nyt olen yksin enkä voi enää saada lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä