Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kateellinen ystävälle ja nyt en tiedä mitä tehdä

Vierailija
04.02.2023 |

Ystäväni on todella hyväpalkkainen ja hänen palkkaansa tarkistetaan ylöspäin kahdesti vuodessa. Lisäksi hänellä on upeita työsuhde-etuja ja liukuva työaika, eli hän saattaa mennä töihin klo 11 ja lähteä klo 17.
Olen iloinen ystäväni hienon uran puolesta, mutta samalla minusta tuntuu todella epäoikeudenmukaiselta että hänellä on tuollainen työ ja tuollaiset olosuhteet ja itse en ole saanut palkankorotusta sitten helmikuun 2021.

Mikä kateuteen auttaisi? :/

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kateellinen Elon Muskille.

Mutta näillä nyt mennään, tällaiset kortit on kohtalo jakanut minulle.

Huonomminkin voisi olla.

Vierailija
22/32 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda ystävä oman tasoiseesi sillä minä en olisi sellaisen kanssa jolla olisi ihan eri tulo taso ja tuskin sellainen ystävyys edes toimisi jolla toisella on rikkaiden harrastukset ja minulla köyhän harrastukset. Olisimme kuin eri planeetalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Olen itse ktm, bruttopalkka alle 3000. Ei palkankorotusta vuosiin. Vastuuta kuitenkin paljon, mutta kollegat alemmin kouluttautuneita, ja näiden mukaan mennään. Jälkipolvelle sijoitan maksimin, jotta olisi sitten siellä se rikkaus.

Vierailija
24/32 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos auttaa, niin voit verrata itseäsi minuun, ultimaattiseen surkimukseen. Olen työtön, minulla on useita sairauksia, avioero odottaa finalisointia, ja tottakai olen yksinäinen, masentunut ja köyhä. Ole hyvä! Niin ja olen lapseton enkä varmaan enää ehdi lasta saamaan.

Vierailija
25/32 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten otat ns lusikalla kauniiseen käteen ja toteat, että tämä on soppa jota sinun sopii lusikoida.

Jos työpaikan vaihto ei tule kysymykseen, niin sun rahkeet riittää siihen työhön mitä teetkin.

Mutta on aika köyhää kadehtia toisen tuloja, kun ei tiedä toimenkuvaa. Tai jos tietää, mutta tietää samalla ettei itse pystyisi siihen, niin se nyt on vaan tosiasia, että tässä maassa ei ole mitään tasapalkkaa.

Työpaikan vaihto on mielessä, mutta en ole varma uskaltaisinko vaihtaa tällaisena aikana.

Tuo ystäväni on senior software engineer, jos sillä on merkitystä.

AP

Aivoton bimboko ihmettelee, miten tekniselle alalle kouluttautuneella on parempi palkka? Voi luoja. "Kateellinen". 

Vierailija
26/32 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kateellinen Elon Muskille.

Mutta näillä nyt mennään, tällaiset kortit on kohtalo jakanut minulle.

Huonomminkin voisi olla.

Siinä olisikin ketju. "Olen kateellinen Elon Muskille ja nyt en tiedä mitä tehdä."

Vierailija
27/32 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on asiakkaita, jotka tienaavat työstä riippuen tuplasti, jopa triplasti enemmän kuin minä. Heillä sitten onkin tuplasti tai triplasti enemmän stressiä, paino- tai parisuhdeongelmia. En kadehdi heitä.

Vierailija
28/32 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus ei kaunista.

Kateus vie kalatkin vedestä, eikö niin sanota.

Kateus katkeroittaa sinut, siitä kannattaa kasvaa pois. Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet tai ryhdy korjaamaan elämääsi.

Vierailija
29/32 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyisitkö kuvailemaan että miten sinuun vaikuttaa että ystäväsi palkka ja työ on parempaa? Mitä sinun todellisuudessasi konkreettisesti muuttuu sen vuoksi? Ei kai mikään, parempaan tai huonompaan?

En tiedä olenko itse jotenkin sillä tavalla rikki tai vajaa että en vaan ymmärrä kateutta konseptina

Minusta tuntuu epäoikeudenmukaiselta saada näin paljon huonompaa palkkaa, vaikka teen kurinalaisempaa työtä ja pidempää työaikaa kuin tuo ystäväni. En tietenkään valitse olla kateellinen, enkä yleensä olekaan, mutta hänen seurassaan minua alkaa ärsyttää kun kontrasti on niin suuri.

Tämä kertoo ihan kaiken ap:n asenteesta. Työaika ja kurinalaisempi työ. Just joo...

Tässä muutama syy, miksi palkkaeroja voi olla:

*Enemmän vaivaa ennen työn saamista. Oli kyse sitten opinnoista, aiemmista työtehtävistä tai jopa työhaastatteluprosessissa onnistumisesta.

*Osaa työnsä todella hyvin ja siksi hänelle on kannattavaa maksaa osaamisestaan ja työstään

*VASTUU: tuloksesta, palveluiden toimivuudesta, myynnistä, isoista kokonaisuuksista jne.

Itse en tiedä yhtäkään kovaa palkkaa saavaa ihmistä, jolla ei olisi valtavaa tulospainetta tai merkittävää vastuuta edellä mainituista asioista. Ja se, että työelämässä edellytetään että kantaa normaalisti aikuisen ihmisen vastuuta on eriasia, kun olla vastuussa valtavista rahoista, järjestelmistä, palveluista tai kokonaisuuksista, jotka ovat merkittävässä asemassa esim yrityksen tuloksen taustalla.

Itselläni on työ jossa on todella huono palkka, mutta työn luonne, työhön liittyvä tietty vapaus ja työn hyvät puolet saavat monet kateellisiksi. Suurimman osan ajasta tämä ei minua kiinnosta, mutta joskus aika ajoin valaisen vähän mitä työni sisältää ja mistä olen yksin vastuussa, kun joidenkin ihmisten vihjailut alkavat ottamaan päähän kunnolla. Toisaalta myös olen itse opiskellut paljon ja tehnyt töitä erilaisissa paikoissa ja tehtävissä, joiden pohjalta minut valittiin tähän työhön. Ei ole minun vikani että joku muu on elämässään tehnyt erilaisia valintoja ja on esim. samalla koulutuksella huonommassa työssä.

Ota ap lusikka kauniiseen käteen ja ala hommiin (vaikka opiskelemaan) jos oma työsi tai palkkasi ei miellytä. Ei ole menestyvän ystäväsi vika tai epäreilua, että sinä et menesty. Se on itsestäsi kiinni.

Vierailija
30/32 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap paljastaa näillä viesteillä oman yksinkertaisen tapansa ajatella ja arvatenkin se on osa syynä, miksi hän on heikommin palkatussa työssä kun ystävänsä.

Vierailija
31/32 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
32/32 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyisitkö kuvailemaan että miten sinuun vaikuttaa että ystäväsi palkka ja työ on parempaa? Mitä sinun todellisuudessasi konkreettisesti muuttuu sen vuoksi? Ei kai mikään, parempaan tai huonompaan?

En tiedä olenko itse jotenkin sillä tavalla rikki tai vajaa että en vaan ymmärrä kateutta konseptina

Minusta tuntuu epäoikeudenmukaiselta saada näin paljon huonompaa palkkaa, vaikka teen kurinalaisempaa työtä ja pidempää työaikaa kuin tuo ystäväni. En tietenkään valitse olla kateellinen, enkä yleensä olekaan, mutta hänen seurassaan minua alkaa ärsyttää kun kontrasti on niin suuri.

Kun on hyväpalkkaisessa työssä, ei ole enää eroa työajalla ja vapaa-ajalla. Sinä teet 40h/vko arkisin. Ystäväsi työnteko saattaa näyttää siltä, että tekee vain vähempää tunteja. Mistä sinä todellisuudessa tiedät, vastaileeko hän tälläkin hetkellä sunnuntaiaamuna työsähköposteihin??