Voiko henkinen väkivalta suhteessa päättyä?
Onko kenelläkään hyviä kokemuksia siitä? Olen nyt asumuserossa miehestä, joka oli minua kohtaan ajoittain ilkeä, jätti yksin, puhui muille vähättelevästi jne. Välillä oli pidempiä hyviäkin kausia.
Kommentit (32)
Yleinen elämänkokemus ja havainnot ympäristöstä kertovat: Jos muutat takaisin niin tilanne uusiutuu ja pahenee. Oma olosi on ensi kerralla vielä surkeampi.
JSS eli jätä se sika.
Vain jos mies vaikuttaa aidosti harrastavan itsereflektiota ja haluavan muuttua itsensä takia ja pohtivan, mistä tämä käytös hänessä johtuu. Vakavissaan muutosta haluava yleensä myös hakeutuu esimerkiksi terapiaan.
Kukaan ei muutu ilman autoa sisäsyntyistä halua. Jos hän vain haluaa sinut takaisin ja lupailee sitä ja tätä, ennuste on huono.
En ymmärrä mistä se hänen ajoittainen halveksunta ja ilkeys oikein kumpusivat.. Hän aina puhui olevansa pettynyt suhteeseemme silloin. Pelottavinta oli, että hänen mielialan vaihtelut olivat aika arvaamattomia ja saattoi kestää viikkoja, että oli huonotuulinen. Haluaisin uskoa tilanteen muuttuvan, koska parhaimmillaan meni niin hyvin,mutta en tiedä... ap
Ei kannata odottaa muutosta.Itse olen eronnut ja meillä on kolme lasta yhteishuoltajuudessa.Henkinen väkivalta alkoi pikkuhiljaa ja viimeiset 5 vuotta oli ihan kamalaa.Valitettavasti vaikka olemme eronneet vuosi sitten,jatkuu henkinen väkivalta lasten kautta.Edelleen olen huono äiti lapsille ja muutenkin aivan kelvoton ihminen ex-miehen mielestä.Lasten elatuksen suhteen on jatkuvaa vääntöä ja ihmettelyä siitä miksi pieni palkkani ei riitä enempään.Suhteessa oli erityisesti taloudellista väkivaltaa tuon muun alas painamisen lisäksi.Kokemuksesta sanon että ei kannata uskotella itselleen että mies on vaan stressaantunut ynm.Meilläkin oli alussa hyviä aikoja mutta lopussa elämä oli painajaista.
Voi joku pieni ja tiedostamaton. Joku ei välttämättä osaa riidellä ja loukkaa aina pahasti toista.
Tämä palsta on maailman miesvihamielisin paikka. :(
Jos ihminen itse tunnistaa ja tunnustaa teot henkiseksi väkivallaksi ja hakeutuu terapiaan. Puolivillaisilla anteeksipyynnöillä ja tekosyillä jatkuu satavarmasti.
Ei minun kokemukseni mukaan. Se välillä helpottaa, kun väkivaltaisella menee elämä hyvin, mutta stressin koittaessa sama meno jatkuu.
Pahenee vain. Kokemusta noin 10 vuotta. Lapsiin kohdistuvana erityisen karmeeta. Unohda tyyppi. Eroja oli ja hetken oli parempi eli noin 2 vkoa. Vuoristorataa.
Mene itse terapiaan ja suuntaudu omaan tulevaisuuteesi; sellaiseen, jota haluat!
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tuon JSS viestin ja olen itse mies. Jos mies ei ole ehdottanut että yhdessä käytäisiin asioita läpi esimerkiksi terapiassa niin on noin 99% todennäköisyys sille, että sama henkinen väkivalta jatkuu. Se alkaa uudelleen heti, kun aloittajalla ei enää ole toista asuntoa johon pääsisi tilannetta karkuun. Toki aloitus tapahtuu vähitellen, jotta aloittaja ei pelästyisi mutta hetken kuluttua hän olisi taas samassa tilanteessa mistä lähti karkuun.
Jos mies ehdottaa tuota yhdessä käytäisiin asioita läpi terapiassa vaihtoehtoa niin ei missään nimessä muuteta heti yhteen vaan ensin se terapia ja keskustelut aiheesta käydään oikeasti. Muuten ne jäävät pelkäksi lupaukseksi jota ei pidetä. Tämäkin on nähty niiiiiiin monta kertaa.
M55+
Väkivallan kehä menee niin, että paine nousee painekatyilassa. Purkauksen jälkeen on hetken aikaa rauhallista, ja sitten paine alkaa taas kerääntymään.
Tähän perustuu se, että parisuhteet voivat jatkua pitkäänkin. Sitä uskoo,mettä nyt tuli muutos. Mutta ei tulee. Ei ainakaan itsestään.
Ei se varmaan, ellei toinen halua muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mistä se hänen ajoittainen halveksunta ja ilkeys oikein kumpusivat.. Hän aina puhui olevansa pettynyt suhteeseemme silloin. Pelottavinta oli, että hänen mielialan vaihtelut olivat aika arvaamattomia ja saattoi kestää viikkoja, että oli huonotuulinen. Haluaisin uskoa tilanteen muuttuvan, koska parhaimmillaan meni niin hyvin,mutta en tiedä... ap
Tuokin tarina on palstalla kuultu monta kertaa. Jos et lähde tilanteesta pois niin olet miehen mielialan vaihteluiden armoilla loppuikäsi. Suhdetta ei voi rakentaa sen varaan että parhaimmillaan menee tosi hyvin. Suhteessa pitää mennä keskimääräisestikin katsottuna hyvin eikä pahimmillaankaan saa tapahtua henkistä tai fyysistä väkivaltaa.
Kun on todellinen pelko siitä että henkistä väkivaltaa tulisi taas miehen mielialan vaihdellessa niin JÄTÄ SE SIKA.
Sinulla on vain tämä yksi elämä ja ansaitset paremman kumppanin.
M55+
Vierailija kirjoitti:
Väkivallan kehä menee niin, että paine nousee painekatyilassa. Purkauksen jälkeen on hetken aikaa rauhallista, ja sitten paine alkaa taas kerääntymään.
Tähän perustuu se, että parisuhteet voivat jatkua pitkäänkin. Sitä uskoo,mettä nyt tuli muutos. Mutta ei tulee. Ei ainakaan itsestään.
Mutta mistä tunnistaa kumpi on se henkisesti väkivaltainen. Miehen mielestä minä olen ja minun mielestäni hän on. T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tuon JSS viestin ja olen itse mies. Jos mies ei ole ehdottanut että yhdessä käytäisiin asioita läpi esimerkiksi terapiassa niin on noin 99% todennäköisyys sille, että sama henkinen väkivalta jatkuu. Se alkaa uudelleen heti, kun aloittajalla ei enää ole toista asuntoa johon pääsisi tilannetta karkuun. Toki aloitus tapahtuu vähitellen, jotta aloittaja ei pelästyisi mutta hetken kuluttua hän olisi taas samassa tilanteessa mistä lähti karkuun.
Jos mies ehdottaa tuota yhdessä käytäisiin asioita läpi terapiassa vaihtoehtoa niin ei missään nimessä muuteta heti yhteen vaan ensin se terapia ja keskustelut aiheesta käydään oikeasti. Muuten ne jäävät pelkäksi lupaukseksi jota ei pidetä. Tämäkin on nähty niiiiiiin monta kertaa.
M55+
Näin. Tai itse asiassa sitä on vielä pahemmassa tilanteessa kuin ennen eroa, sillä henkisesti väkivaltainen kostaa eroa loputtomiin, kun hänet on sillä tavalla jätetty ja häntä on kohdeltu väärin, eikä hän anna sitä ikinä anteeksi, vaikka mitä lupailisi ja esittäisi saadakseen sinut takaisin.
Toiseksi kertaalleen huonosta suhteesta lähteneellä on suurempi kynnys lähteä uudelleen, jos ystävät tietävät, miksi ero tuli ensimmäisellä kerralla. Uhri häpeää jo muutenkin sitä, että on sellaisessa suhteessa ja sietää sellaista kohtelua, mutta olisi vielä häpeällisempää joutua myöntämään ystäville ja tutuille, että nyt tuli mokattua ja uskoin valheisiin.
Minä uskoin ne valheet kerran ja menin takaisin. Toisella kerralla exä yritti taas saada minua takaisin, mutta otin opikseni kerrasta. Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mistä tunnistaa kumpi on se henkisesti väkivaltainen. Miehen mielestä minä olen ja minun mielestäni hän on. T. Eri
Siinäkin tapauksessa ero on ratkaisu.
Tätä asiaa on muuten käsitelty kirjassa Why does he do that, että mistä sen tietää. Lue se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota voi kukin itse testata. Jättää itse sanomatta ne asiat joilla tietää toista satuttavansa. Kokeilujaksoksi vaikkapa viikko pari. Jos toisen osapuolen suhtautuminen ei muutu niin tiedät missä on vikaa.
Jotkut eivät vaan sovi toisilleen kumppaneiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota voi kukin itse testata. Jättää itse sanomatta ne asiat joilla tietää toista satuttavansa. Kokeilujaksoksi vaikkapa viikko pari. Jos toisen osapuolen suhtautuminen ei muutu niin tiedät missä on vikaa.
Jotkut eivät vaan sovi toisilleen kumppaneiksi.
Lähinnä se menee niin, että kun sanon mitä vaan, mies ärsyyntyy siitä. Jos puhun tunteista, olen draamailija. Jos pyydän tekemään jotain, olen nalkuttaja. Jos haluan puhua asioista, olen jankuttaja. Jos itken, olen lapsellinen. Ja jos haluan mennä yhdessä johonkin, hän katsoo kelloa ja valittaa tylsyyttä. Tarpeeksi kun hän toistaa näitä juttuja, muutun minäkin sitten ilkeäksi ja alan laukomaan haukkumasanoja.
Päättyy samaan aikaan suhteen kanssa.